Hoppa till innehåll

C++.


Mugaga

Rekommendera inlägg

Hur mycket C++ måste man veta för att kunna programmera ett spel ?

Först måste du kunna alla grundkunskaper t.ex. if, while, for och hur man gör variabler och functioner osv.

Sen måste du välja om du ska använda OpenGL, DirectX, SDL etc.

Sen måste du lära dig hur man programmerar i det som du vill använda dig av.

 

Rättare sagt, du måste veta jävligt mycket.

Det tar nog flera år från att man inte kan något tills man kan göra spel. Beror ju också på hur motiverad man är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du måste inte kunna C++ för att kunna programmera, eftersom det finns massor av andra programmeringsspråk som man kan använda sig av. Du kan till exempel göra spel i VB(Visual Basic), C#, C, Java, Delphi, Pascal, Ruby, med flera. Det finns massor av programmeringsspråk och en massa kunskap att hämta! Däremot är C++ är mycket stort och populärt språk, så det är rekommenderat av många. Men som sagt, du kan koda i många språk och göra spel.

 

Du kan även använda dig av olika program för att göra spel. Du kan använda dig t.ex av Flash(Språk: Actionscript) eller Game Maker(Språk: Game Maker Language). Dessa program underlättar en hel del, genom att du kan rita, koda, redigera ljud, osv., i samma program. Det gör det enklare att göra spel. Däremot lär man sig inte "de viktiga språken", eller vad man ska kalla dem (de jag nämnde i början). De är större språk, ämnade att göra allt. Du kan komma åt operativsystemets olika funktioner och dylikt, vilket du inte kan med t.ex. Game Maker eller Flash. I Game Maker kan man däremot använda sig av andra bibliotek och skript, som andra har gjort. Du kan inte använda Windows (Game Maker finns endast till Windows för tillfället) bibliotek och funktioner.

 

Av den anledningen är det bra att lära sig ett "viktigare" språk. Man kanske kan kalla dem "huvudspråk", till och med. Det tar någon månad att lära sig det man behöver för att göra ett spel. Fast det beror ju helt på hur mycket tid man har. Ett förslag är att du köper/lånar en bra bok, om t.ex. C++ (eftersom det är det du pratar om). En bra bok är "C++ Programmering - 5:e Upplagan", skriven av Stephen Prata. Efter du har lärt dig de grunderna kan du alltid söka efter olika guider, eller andra böcker, som handlar om det du vill rikta dig in på (t.ex. OpenGL, DirectX, SDL, Win32API, m.fl).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag har en fråga också.

Jag tror jag kan alla grunder i C++.

Jag vet hur man gör ett program i console application.

Tror ni att jag kan börja med OpenGL?

Jo det är väl klart! Om du stöter på något du inte förstår senare är det ju bara och söka upp svaret. :) Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag har en fråga också.

Jag tror jag kan alla grunder i C++.

Jag vet hur man gör ett program i console application.

Tror ni att jag kan börja med OpenGL?

Kan du objekt och polymorfism så ska det nog gå bra att gå vidare till grafiska applikationer. Annars är det bäst att du lär dig det först.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...