Hoppa till innehåll

Mitt Första Grafiska C++ Program Med 2d Fysik


Vitdom
 Dela

Rekommendera inlägg

Ja, men jag fattar fortfarande inte vad programmet är till för.

Pröva läs första inlägget.

 

Ny version släppt! Nytt i version 1.2:

  • Ändrade grafik på cirkeln
  • Förbättrade fysikmotorn
  • Nu kan man stänga programmet med Windows kryss knapp
  • Lade till interaktion med användaren, man kan nu använda pilknapparna för att öka hastigheten mot önskad riktning
  • Kanske något annat, jag kommer inte ihåg.. :P
  • Tog bort kommentarerna, orkar inte med att ha dem
Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Nej, först skapar jag ett objekt av typen SDL_Event, den innehåller tre objekt som jag använder: type(Uint8), key(SDL_KeyboardEvent) och quit(SDL_QuitEvent).

 

I slutet av min main loop avänder jag satsen "SDL_PollEvent(&event);" som undersöker(VÄNTAR INTE) om det finns nya events och lägger sedan in de nya eventsen i event(jag skickar event till SDL_PollEvent som en minnesadress då den vill ha en pekare till en SDL_Event(som är samma sak som en minnesadress(den pekar på objektet i minnet))).

 

Sedan undersöker jag event.type vilken typ det är med min switch sats(SDL_KEYDOWN och SDL_QUIT(denna borde man förstå bara man kollar på koden)). Om det är en event av typen SDL_KEYDOWN(att en tangent TRYCKS NER(inte ÄR NER TRYCKT)) så körs den satsen, där jag har några if, else if och else vilkor. Den testar event.key.keysym.sym. Sym objektet som jag testar är ett objekt av typen SDLKey som är en enum.

 

Hoppas du förstod.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra studsfysik...

# Du skulle kunna göra det lite snyggare. Nu är det väl itnt meningen att det ska vara snyggt.

# När man håller nere uppil och sen trycker på ex. vänsterpil så slutar bollen att röra sig uppåt.

Tack för tipset med rörelsesaken, har fixat det nu, släpper det i nästa version.

 

Jag har även rättat till en bugg då om bollen var så nära taket som möjligt(utan att studsa) så stannade den kvar där tills man tryckte på upp/nerpilen.

 

Vad menar du med snyggare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra studsfysik...

# Du skulle kunna göra det lite snyggare. Nu är det väl itnt meningen att det ska vara snyggt.

# När man håller nere uppil och sen trycker på ex. vänsterpil så slutar bollen att röra sig uppåt.

Tack för tipset med rörelsesaken, har fixat det nu, släpper det i nästa version.

 

Jag har även rättat till en bugg då om bollen var så nära taket som möjligt(utan att studsa) så stannade den kvar där tills man tryckte på upp/nerpilen.

 

Vad menar du med snyggare?

 

Jo, jag märkte edn buggen att bollen fastnade.

Med snyggar tänkte jag först att man kunde se bollen surra när den rullar. Men det är bara onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske öka upplösningen i spelet istället för att ha 800x600.

Vad menar du med öka upplösningen istället för att ha 800x600? Ska jag öka till 1024x768? :huh:

 

Har fixat några fler buggar nu, släpper nog snart en ny version. Först måste jag bestämma mig för om jag ska uppdatera grafiken. Någon som har förslag på t.ex bakgrunder, bollar med mera?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ADRIAN_93

Programet är faktiskt väldigt imponerande var lärde du dig det här.

Om du skulle så gör så att man kan ändra fönsterstorleken och kanske att man kan ändra farten på bollen, bra jobbat!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ny version(1.3) släppt, nytt i denna version:

  • Nu kan man ändra upplösningen i realtid
  • Uppdaterar nu bilden på ett annat sätt, detta kommer att ge högre bildantal per sekund och använda mindre processorkraft
  • Fixade en bug när objektet kunde fastna i taket
  • Uppdaterade piltangents interaktionen med användaren
  • Ändrade reglerna på vart objektet fick vara, använde inte hela ytan
  • Kanske något annat som jag inte kommer ihåg
ADRIAN_93> Jag har programmerat C++ ett tag, nu när jag började på gymnasiet fick vi uppgift att skapa ett program som ritade ut tre kvadater i Java. Jag började utveckla den idén och lyckades få en rörandes kvadrat(i Java), lade sedan till enken fysik och den blev ganska bra. Sedan bestämde jag mig för att göra en sådan i C++, jag hade hört om att SDL skulle vara bra så jag lärde mig lite och började programmera. Sedan dess har jag utvecklat C++ och Java versionen lika dant, ända tills jag var tvungen att hålla på med tangentbordet och så(jag fattar inte hur man gör det i Java), så jag har inte uppdaterat Java versionen sedan dess, bara C++ versionen. Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...