Hoppa till innehåll

Nya Betygsskalor, A-f


Gäst newnameguy

Rekommendera inlägg

  • Svar 33
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Helt ärligt borde betyg nästan tas bort. Eller alternativt: G eller IG bara, antagligen klarar man sig eller inte. Ett G skulle motsvara mellan dagens G och dagens VG i svårighetsgrad.

Fyfan där kom den.

Helt fantastisk idé tycker jag.

 

Så kommer gymnasie sökandet bli ett h*lvete senare för alla söker in överallt.

 

Bad idea

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag avskyr personligen betyg, jag kan utan att skryta säga att jag är smart, jag är logisk och har lätt för att tänka ut bra grejer. Men jag är också lat, jag orkar inte plugga onödiga saker som inte intresserar mig, vilket gör att betygen sjunker.

 

Den som har bäst betyg är inte alltid smartast, chansen finns, men chansen är större att de personerna har spenderat mer tid att plugga och har ett mindre liv. Jag vet folk som inte festade en ända gång på gymnasiet, jag gjorde det två gånger i veckan i 3 år, tänk om jag pluggat istället, vilka betyg ^^ I alla fall, ett sånt liv vill jag inte leva, livet är för kort för att man ska sitta i åtskilliga timmar och nöta in saker man hatar.

 

Därför är betyg något uselt, det prioriterar fel personer, jag kan lova att jag arbetar bättre än de flesta jag träffat som har bättre betyg än mig, betyg = win in theory, fail in practice. Som tur börjar många arbetsgivare förstå det och går mer på personlighet etc. Dock gör inte skolor det.

 

Betyg är också ganska kränkande, jag menar, lärarna vi har, tänk efter, är de Utbildade Domare? Vem är dem att döma oss? De ska lära oss inte döma oss. Ingen människa är perfekt och ingen kan döma alla rätt. Chans till korruption/favorisering etc = för stor chans för att det ska finnas.

 

Dessutom så pajjar betyg vissa elevers liv, oroligheter, ångest, sömnproblem, större chans till sjukdomar och större chans till självmord hos vissa. Inget kan få mig att må så dåligt som tentaångest eller annat där betygkrav är inblandat. Det nedvärderar människor och stänged dörrar till de liv man vill leva. Personligen har det inte sabbat så mycket för mig, men vet vissa som är ledsna.

 

Ni kanske tycker att man inte ska belöna lathet, men seriöst, i detta moderna samhälle, ska vi verkligen trakassera de som har en annan livstil, det behöver inte vara lathet, det kan vara koncentrationssvårigheter eller naturlig dumhet helt enkelt, ska dessa straffas? Om man är lat och lycklig, ska man nekas då? Vad är det för samhälle?

 

Sammanfattning, NER med betyg, det förstör människors liv och sorterar på ett oshyst och felaktigt sätt. Det gör de mesta av oss olyckliga, även om de bara gjorde några få olyckliga så är det för mycket. Betyg är ett kapitalistiskt och utdaterat påfund som inte hör hemma i det land och den värld vi lever i nu. Jag vet inte med er, men jag vill bli bedömd för den jag är i livet, inte den jag är på pappret.

 

/Xade

Redigerat av Xade
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag känner precis likadant Xade. Jag har egentligen också väldigt lätt för att lära mig, men jag har jävligt svårt att sitta och plugga in biologi, religion eller andra ämnen som inte intresserar mig. Men som jag skrev så finns det inget bättre system. Tills någon kommer på något bättre får vi nog fortsätta med betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seriöst, vi ska inte diskutera varför betyg finns. Vi ska diskutera NYA betygsskalor. Kanske jämföra dessa med de gamla. Sluta gå off-topic, detta är inte en officiell "Diskutera om betyg borde finnas!"-tråd... *suckar*

Seriöst, diskussionsforum är till för att diskutera. Om bara hade hållit sig till exakt vad rubriken säger hade de flesta trådar inte fått några inlägg alls. I frågetrådar är det väl bra att försöka hålla sig till topic, men i diskussionstrådar ligger meningen lite i att det går vidare till andra ämnen. Dessutom är det väl ganska relevant att diskutera om betyg borde finnas i en tråd som handlar om den nya betygskalan. Annars hade man ju fått göra tusentals olika trådar. *Suckar*
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...