Ryssfemma Skrivet 4 December 2008 Rapport Dela Skrivet 4 December 2008 Jag avskyr personligen betyg, jag kan utan att skryta säga att jag är smart, jag är logisk och har lätt för att tänka ut bra grejer. Men jag är också lat, jag orkar inte plugga onödiga saker som inte intresserar mig, vilket gör att betygen sjunker. Den som har bäst betyg är inte alltid smartast, chansen finns, men chansen är större att de personerna har spenderat mer tid att plugga och har ett mindre liv. Jag vet folk som inte festade en ända gång på gymnasiet, jag gjorde det två gånger i veckan i 3 år, tänk om jag pluggat istället, vilka betyg ^^ I alla fall, ett sånt liv vill jag inte leva, livet är för kort för att man ska sitta i åtskilliga timmar och nöta in saker man hatar. Därför är betyg något uselt, det prioriterar fel personer, jag kan lova att jag arbetar bättre än de flesta jag träffat som har bättre betyg än mig, betyg = win in theory, fail in practice. Som tur börjar många arbetsgivare förstå det och går mer på personlighet etc. Dock gör inte skolor det. Betyg är också ganska kränkande, jag menar, lärarna vi har, tänk efter, är de Utbildade Domare? Vem är dem att döma oss? De ska lära oss inte döma oss. Ingen människa är perfekt och ingen kan döma alla rätt. Chans till korruption/favorisering etc = för stor chans för att det ska finnas. Dessutom så pajjar betyg vissa elevers liv, oroligheter, ångest, sömnproblem, större chans till sjukdomar och större chans till självmord hos vissa. Inget kan få mig att må så dåligt som tentaångest eller annat där betygkrav är inblandat. Det nedvärderar människor och stänged dörrar till de liv man vill leva. Personligen har det inte sabbat så mycket för mig, men vet vissa som är ledsna. Ni kanske tycker att man inte ska belöna lathet, men seriöst, i detta moderna samhälle, ska vi verkligen trakassera de som har en annan livstil, det behöver inte vara lathet, det kan vara koncentrationssvårigheter eller naturlig dumhet helt enkelt, ska dessa straffas? Om man är lat och lycklig, ska man nekas då? Vad är det för samhälle? Sammanfattning, NER med betyg, det förstör människors liv och sorterar på ett oshyst och felaktigt sätt. Det gör de mesta av oss olyckliga, även om de bara gjorde några få olyckliga så är det för mycket. Betyg är ett kapitalistiskt och utdaterat påfund som inte hör hemma i det land och den värld vi lever i nu. Jag vet inte med er, men jag vill bli bedömd för den jag är i livet, inte den jag är på pappret. /Xade Håller med.Jag fick f*n VG+ på ett engelskaprov senaste, så sa hon att jag hade suttit och kollat på andras prov och fuskat, så jag får bara G i slutbetyg, vad är det hon vet??? Hon hade typ blandat ihop mig med min kompis som satt och stirrade på underbarnen i klassen under provet, kommer dampa om jag inte får VG på Engelska, för jag övade ordentligt in allt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 5 December 2008 Rapport Dela Skrivet 5 December 2008 Jag avskyr personligen betyg, jag kan utan att skryta säga att jag är smart, jag är logisk och har lätt för att tänka ut bra grejer. Men jag är också lat, jag orkar inte plugga onödiga saker som inte intresserar mig, vilket gör att betygen sjunker. Den som har bäst betyg är inte alltid smartast, chansen finns, men chansen är större att de personerna har spenderat mer tid att plugga och har ett mindre liv. Jag vet folk som inte festade en ända gång på gymnasiet, jag gjorde det två gånger i veckan i 3 år, tänk om jag pluggat istället, vilka betyg ^^ I alla fall, ett sånt liv vill jag inte leva, livet är för kort för att man ska sitta i åtskilliga timmar och nöta in saker man hatar. Därför är betyg något uselt, det prioriterar fel personer, jag kan lova att jag arbetar bättre än de flesta jag träffat som har bättre betyg än mig, betyg = win in theory, fail in practice. Som tur börjar många arbetsgivare förstå det och går mer på personlighet etc. Dock gör inte skolor det. Betyg är också ganska kränkande, jag menar, lärarna vi har, tänk efter, är de Utbildade Domare? Vem är dem att döma oss? De ska lära oss inte döma oss. Ingen människa är perfekt och ingen kan döma alla rätt. Chans till korruption/favorisering etc = för stor chans för att det ska finnas. Dessutom så pajjar betyg vissa elevers liv, oroligheter, ångest, sömnproblem, större chans till sjukdomar och större chans till självmord hos vissa. Inget kan få mig att må så dåligt som tentaångest eller annat där betygkrav är inblandat. Det nedvärderar människor och stänged dörrar till de liv man vill leva. Personligen har det inte sabbat så mycket för mig, men vet vissa som är ledsna. Ni kanske tycker att man inte ska belöna lathet, men seriöst, i detta moderna samhälle, ska vi verkligen trakassera de som har en annan livstil, det behöver inte vara lathet, det kan vara koncentrationssvårigheter eller naturlig dumhet helt enkelt, ska dessa straffas? Om man är lat och lycklig, ska man nekas då? Vad är det för samhälle? Sammanfattning, NER med betyg, det förstör människors liv och sorterar på ett oshyst och felaktigt sätt. Det gör de mesta av oss olyckliga, även om de bara gjorde några få olyckliga så är det för mycket. Betyg är ett kapitalistiskt och utdaterat påfund som inte hör hemma i det land och den värld vi lever i nu. Jag vet inte med er, men jag vill bli bedömd för den jag är i livet, inte den jag är på pappret. /Xade Känner igen mig i detta. Efter jag vetat att jag låg så lågt i alla ämnen mådde jag asdåligt och gör egentligen fortfarande. ( speciellt när jag fick veta att mina kamrater som jag personligen vet är nästan sämre än mig i alla ämnen hade högre betyg ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 7 December 2008 Rapport Dela Skrivet 7 December 2008 Seriöst, vi ska inte diskutera varför betyg finns. Vi ska diskutera NYA betygsskalor. Kanske jämföra dessa med de gamla. Sluta gå off-topic, detta är inte en officiell "Diskutera om betyg borde finnas!"-tråd... *suckar* Eftersom det var jag som gick "off-topic" så tillåter jag att allmän diskussion om betyg får förekomma i denna tråd. /Moderator @ Doctor, precis det jag menar, vissa lärare har inte koll nog och känner eleverna inte väl bra för att bedömma dem på det sättet, tyvärr vet jag ingen exakt lösning, men det känns som att detta system börjar bli lite för gammalt för vårat samhället idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jote Skrivet 7 December 2008 Rapport Dela Skrivet 7 December 2008 Helt ärligt borde betyg nästan tas bort. Eller alternativt: G eller IG bara, antagligen klarar man sig eller inte. Ett G skulle motsvara mellan dagens G och dagens VG i svårighetsgrad. Håller med. Blir mycket bättre så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fality Skrivet 7 December 2008 Rapport Dela Skrivet 7 December 2008 Så ni tycker att man inte ska motivera elever att göra mkt bättre ifrån sig? En dum eller lat jävel som i nuläget skulle ha 160 poäng ska på papper se lika smart ut som någon med 260? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 8 December 2008 Rapport Dela Skrivet 8 December 2008 Om man är dum (osmart) eller lat ska man få stöd, inte straff. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fality Skrivet 8 December 2008 Rapport Dela Skrivet 8 December 2008 (redigerat) Om man är dum (osmart) eller lat ska man få stöd, inte straff. Kan tänka mig att en dum får det men inte den late, han får f*n ta sig i kragen själv. Förövrigt var det inte riktigt frågan; frågan var att om någon skulle haft MVG (i allt) idag och en annan haft G (i allt) idag, så skulle det med ert system bli orättvist för MVG-barnet. Eller hur? Hur skulle skolor veta vilka de ska ta in? Redigerat 8 December 2008 av Fality Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 9 December 2008 Rapport Dela Skrivet 9 December 2008 De ska ta in alla och ge alla chansen. Det är systemet vi har där vissa rensas bort är inte rättvist. Med inga betyg eller IG/G bara så finns det inga nivåer (g, vg eller mvg elever) och då kan ingen bli behandlad orättvist. Om du läser ett av mina inlägg, den med typ 500 ord så ser du mer exakt vad jag menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fality Skrivet 9 December 2008 Rapport Dela Skrivet 9 December 2008 De ska ta in alla och ge alla chansen. Det är systemet vi har där vissa rensas bort är inte rättvist. Med inga betyg eller IG/G bara så finns det inga nivåer (g, vg eller mvg elever) och då kan ingen bli behandlad orättvist. Om du läser ett av mina inlägg, den med typ 500 ord så ser du mer exakt vad jag menar. Jag känner igen mig i nästan allt skrev i din rant. Själv har jag en uppgift som skulle in för 2 veckor sen. Sen har jag sagt sen 8an att betyg är ingenting mer än tid. Du säger att det är orättvist, men jag kan inte riktigt hålla med dig. Ingen har hindrat dig för att ta dig i kragen och läsa på för att uppnå ett högre betyg. Du har lika stor chans att få ett MVG precis som ett MVG-barn, skillnaden är att han tar den chansen. Man kan inte säga att man rensas bort, det är mest ditt eget fel om det går dåligt. Har du problem med ångest etc. kan du alltid besöka någon tattarpsykolog eller ta nåt j*vla piller. Det inte betygen som är dåliga, det är examinationsmetoderna som är det. Ett prov handlar bara om att sitta och nöta en massa skit. Den som har läst texten flest gånger får högst betyg. (Y) Sen så brukar lärarna ha en mall eller mål för varje betyg (som eleverna brukar få) som beskriver vad man ska uppnå för att få ett visst betyg. Är man missnöjd kan man gå till läraren och diskutera beslutet. Jag har själv tvingat till mig ett MVG då han först gav mig ett VG. Jag bad han att hämta en som hade fått MVG och jämföra alla mina uppgifter (som imo var bättre). Men som sagt, betyg är inte den bästa metoden att avgöra någons smarthet/kunskap/whatever men jag har svårt att tänka mig något annat. Prov kan man dock avskaffa helt (förutom matte) då det bara handlar om att nöta ntöa nöta nötanötantanötaöntaötna. Hatar prov. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 9 December 2008 Rapport Dela Skrivet 9 December 2008 Håller med om att prov är värdelöst, har alltid varit, kommer alltid att vara. Däremot så får man tänka på alla elever, tänk på dem som kommer från andra länder och därför har det svårare eftersom de inte kan språket lika bra, även de som inte KAN få lika bra betyg, även om de pluggar lika mycket. Vissa är inte naturligt smarta och begåvade. Ska man bara säga till dem, synd att du inte är begåvad, här är ditt IG. Jag är inte en av dem, jag valde att göra annat, fick ungefär hälften VG hälften G och 4 MVG fast jag pluggade i princip aldrig, jag umgicks med kompisar, var ute och festade och hade kul så mycket det gick. Ska det straffas? Det är väl vad livet handlar om, att leva. Livet är för kort för att spendera vid böckerna. De MVG elever jag sett har i princip inget liv, vissa har det, men vissa har få vänner, ingen fritid och är helt osociala. Det livet vill inte jag ha, det livet borde ingen vilja ha. Om det är ett sådant liv man ska leva för att få en viss utbildning/jobb så har denna värld helt gått åt he*vete. Istället bör man lära ut att ta ansvar och att klara sig i livet, att leva med andra människor och så vidare, saker man behöver. Skippa därefter betygen och ge alla elever chansen att få utbildningar och jobb. Visst det ska finnas extra grejer att göra om man älskar att plugga, de får gärna för mig sitta hela sin tillvaro och plugga MEN de ska inte prioriteras bättre. Detta är sanning: En människa med bra betyg är inte en bättre människa än en människa med dåliga betyg. Därför ska vi inte ha betyg, vi ska dömas och behandlas efter dem som vi är, INTE efter vad som står på pappret. /Xade Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.