Hoppa till innehåll

Parallel Anslutning Mellan Pc Till Dos Baserad Dator


Apparat1230
 Dela

Rekommendera inlägg

 

 

Hur gör jag för att överföra ett par filer till min bärbara "dosmaskin"?

 

Datorn är en Victor V86P med en 8086 CPU uppgraderad till 10Mhz med 640 KB RAM. :lol:

 

Jag ska överföra ett par programfiler till datorn genom parallelportarna från Windows-PC:n till DOS-PC:n

 

Frågan är vilket program jag ska använda? Jag har googlat utan några direkt bra resultat...

 

Någon som känner till nåt program??? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Payback

kan inte hjälpa med problemet men har en fråga.

klarar den crysis på very high? :lol:

Mmm, den klarar det med 500fps samtidigt som den drar en runk på meatspin.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur gör jag för att överföra ett par filer till min bärbara "dosmaskin"?

 

Datorn är en Victor V86P med en 8086 CPU uppgraderad till 10Mhz med 640 KB RAM. :lol:

 

Jag ska överföra ett par programfiler till datorn genom parallelportarna från Windows-PC:n till DOS-PC:n

 

Frågan är vilket program jag ska använda? Jag har googlat utan några direkt bra resultat...

 

Någon som känner till nåt program??? :huh:

Kan du inte kopiera det via en diskett på ngt sätt? Eller saknar du diskettläsare på alla datorer?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kan inte hjälpa med problemet men har en fråga.

klarar den crysis på very high? :lol:

Haha! Sure...

 

***

Filerna går inte över per diskett. För de första, så är de större än 1,44 mb. Och för de andra, så använder den 720Kb och inte 1,44Mb floppys...

 

Vill ni ha nån bild?

 

När den bootar upp: (Den har antagligen dåligt CMOS batteri...)

http://img172.imageshack.us/img172/44/dsc00890ri6.th.jpg

 

Quikmenu III: (Otroligt att det fungerar på en sån här dator!)

http://img218.imageshack.us/img218/5700/dsc00894vb2.th.jpg

 

Ihopfälld:

http://img141.imageshack.us/img141/5488/dsc00897dc9.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gissar att du använder dig att ett NT baserat operativsystem med NTFS som filsystem ex. XP eller Vista. Det kan försvåra överföringen lite. Men ska gå på något vis. Vet inte hur...

Men jag har en annan lösning. Installera Windows 95 eller 98 virtuellt på din andra dator. Använd dig av Win 9x för att överföra filerna till DOS maskinen. Det kanske underlättar. Jag har alldrig testat.

 

Off-topic:

Undrar hur många DOS operativ jag skulle kunna ha på sammtidigt på min dator. 6 gb RAM och DOS kräver bara någon kb...

 

Väldigt snygg! Ganska intresserad när det gäller sådana fina gamla datorer...

 

Men varför kan du inte använda 720kb disketter då?

720kb är väl den större varianten som inte får plats i en 1,22mb / 2,44mb diskettstation.

Han har troligtvis inte det i den andra datorn.

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gissar att du använder dig att ett NT baserat operativsystem med NTFS som filsystem ex. XP eller Vista. Det kan försvåra överföringen lite. Men ska gå på något vis. Vet inte hur...

Men jag har en annan lösning. Installera Windows 95 eller 98 virtuellt på din andra dator. Använd dig av Win 9x för att överföra filerna till DOS maskinen. Det kanske underlättar. Jag har alldrig testat.

 

Off-topic:

Undrar hur många DOS operativ jag skulle kunna ha på sammtidigt på min dator. 6 gb RAM och DOS kräver bara någon kb...

 

Väldigt snygg! Ganska intresserad när det gäller sådana fina gamla datorer...

 

Men varför kan du inte använda 720kb disketter då?

720kb är väl den större varianten som inte får plats i en 1,22mb / 2,44mb diskettstation.

Han har troligtvis inte det i den andra datorn.

 

Då får han skaffa det då :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...