Hoppa till innehåll

Processor


Nimtro
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo det är så att jag fick en ny processor igår, en AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Processor 6000+ 3.10 GHz. Min gamla var en likadan fast en 4200+ 2.2 GHz.

 

Men jag ångrar mig rätt så stort att jag fick en ny igår, eftersom det gav inte direkt någon speciell skillnad på spelen jag spelade.

Den nya processorn kanske minskar 8% bara vilket inte är mycket om ett spel tar 90% av processorn.

 

Men nu till frågan.

När själva processorn ska arbeta, när jag t.ex. ska spela spel som kräver en hel del så stängs datorn bara av. Jag har testat lite olika spel. Men detta problem hände inte när jag hade min gamla processor, bara att den CPU:n var högre då.

 

Min pappa säger att det är nätaggregatet som behöver bytas för min ligger på 400W, och den nya processorn tar också lite mer W.

 

Så då undrar jag, är det nätaggregatet som behöver bytas ut eller är det nånting annat som kanske stör datorn ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det är så att jag fick en ny processor igår, en AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Processor 6000+ 3.10 GHz. Min gamla var en likadan fast en 4200+ 2.2 GHz.

 

Men jag ångrar mig rätt så stort att jag fick en ny igår, eftersom det gav inte direkt någon speciell skillnad på spelen jag spelade.

Den nya processorn kanske minskar 8% bara vilket inte är mycket om ett spel tar 90% av processorn.

 

Men nu till frågan.

När själva processorn ska arbeta, när jag t.ex. ska spela spel som kräver en hel del så stängs datorn bara av. Jag har testat lite olika spel. Men detta problem hände inte när jag hade min gamla processor, bara att den CPU:n var högre då.

 

Min pappa säger att det är nätaggregatet som behöver bytas för min ligger på 400W, och den nya processorn tar också lite mer W.

 

Så då undrar jag, är det nätaggregatet som behöver bytas ut eller är det nånting annat som kanske stör datorn ?

 

Antingen så blir processorn för varm eller så är det nätagget som är för klent

Är det ett NoName nätagg eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Temperaturen på processorn är 40C varmt, så det är nog inte det som är felet.

Däremot så är det någ nätaggregatet som kan vara problemet, vad min heter vet jag faktiskt inte. Men jag ska testa sätta in en ny nätagg på 550W istället, så får man hoppas att problemet löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Temperaturen på processorn är 40C varmt, så det är nog inte det som är felet.

Däremot så är det någ nätaggregatet som kan vara problemet, vad min heter vet jag faktiskt inte. Men jag ska testa sätta in en ny nätagg på 550W istället, så får man hoppas att problemet löser sig.

Det är säkert nätaggregatet. Köp en sådan här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898

Den är rätt fin

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det är så att jag fick en ny processor igår, en AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Processor 6000+ 3.10 GHz. Min gamla var en likadan fast en 4200+ 2.2 GHz.

 

Men jag ångrar mig rätt så stort att jag fick en ny igår, eftersom det gav inte direkt någon speciell skillnad på spelen jag spelade.

Den nya processorn kanske minskar 8% bara vilket inte är mycket om ett spel tar 90% av processorn.

 

Men nu till frågan.

När själva processorn ska arbeta, när jag t.ex. ska spela spel som kräver en hel del så stängs datorn bara av. Jag har testat lite olika spel. Men detta problem hände inte när jag hade min gamla processor, bara att den CPU:n var högre då.

 

Min pappa säger att det är nätaggregatet som behöver bytas för min ligger på 400W, och den nya processorn tar också lite mer W.

 

Så då undrar jag, är det nätaggregatet som behöver bytas ut eller är det nånting annat som kanske stör datorn ?

för dåligt nätagg gissar jag på Redigerat av msa
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det är så att jag fick en ny processor igår, en AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Processor 6000+ 3.10 GHz. Min gamla var en likadan fast en 4200+ 2.2 GHz.

 

Men jag ångrar mig rätt så stort att jag fick en ny igår, eftersom det gav inte direkt någon speciell skillnad på spelen jag spelade.

Den nya processorn kanske minskar 8% bara vilket inte är mycket om ett spel tar 90% av processorn.

 

Men nu till frågan.

När själva processorn ska arbeta, när jag t.ex. ska spela spel som kräver en hel del så stängs datorn bara av. Jag har testat lite olika spel. Men detta problem hände inte när jag hade min gamla processor, bara att den CPU:n var högre då.

 

Min pappa säger att det är nätaggregatet som behöver bytas för min ligger på 400W, och den nya processorn tar också lite mer W.

 

Så då undrar jag, är det nätaggregatet som behöver bytas ut eller är det nånting annat som kanske stör datorn ?

händelseförlopp: 1 du har för dålig kylning 2 processorn blir för varm 3 datorn stängs av

 

Säg ingenting om du inte kan någonting.

 

Hans kylning är bra, den ligger på 40 celcius och det är bra för en AMD-processor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger som några andra. det låter som om det är nätagget som är för dåligt. Du behöver troligtvis ett med lite mer effekt.

Men tänk på en sak om du köper nytt nätagg. Tänk inte så mycket på kostnaden. Det kan bli dyrare om du köper ett billigare nätagg. Det låter konstigt. Men tyvärr så är matten sån när det gäller datorer. Köper du ett 600W nätagg och senare bestämmer dig för att köpa ett nytt grafikkort och vill ha ett grafikkort som kräver 500W. Då kan det bli lite tjurigt igen. Din nya processor kräver 89W. Då kommer säkert samma problem att uppstå igen...

Redigerat av ELF
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitt nätagg dog dock i förrgår.

Jag som är så klantig och glömde att checka att jag hade ett nätagg som inte var ett noname.

 

Så får nog bli ett corsair modulärt.

 

Mitt nätagg orkade bara med att formatera 15%, sen somnade den in.

Kör också med Amd processor, och graderna låg runt 30°c.

 

Checkade även upp namnet på nätagget, och enligt många sidor var det rena rama vraket.

Enligt tester med det nätagget, så gav den inte fullt, utan bara runt 220W.

 

400W räcker inte speciellt långt, inte om det är ett noname dock :P

Redigerat av Desajn
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...