prophet Skrivet 31 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2009 Universum är oändligt stort, för det expanderar hela tiden det är praktiskt sätt oändligt, men nått oändligt kan inte expandera, så ditt påstående är väldigt motsägelsefullt. Det expanderar, så det tar aldrig slut=oändligt. Vet du ens vad en expansion är? Om universum expanderar har den en gräns, inte oändligt. Dock, för människor skulle universum kunna ses som oändligt för att vi aldrig kan förflytta oss lika snabbt som universum blir större, så vi skulle aldrig kunna nå gränsen Jo, om något år så kommer våra bilar åka snabbare än expanderingen!!11 kan man tala om en expansions hastighet? jag menar, en expansion är ju ingen förflyttning från punkt 1 till punkt 2. hastigheten för en expansion måste ju beskrivas som volymökning/tidsenhet eller volymökning i %/tidsenhet? Ehm, det hade varit konstigt om man inte hade kunnat... jag menade hastighet som längd/tidsenhet. om man kan uttrycka universums expansion så? Jag vet inte, jag är helt lost atm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 4 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 4 Februari 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 25 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2009 Hur skapades det? Svar: Enligt teorier skapades de pga att två atomer krockade med varandra. Fission? http://sv.wikipedia.org/wiki/Fission vad är mörk materia och mörk energi? Mörk materia är det som finns utanför atmosfären vad jag vet eller som vi kallar det "ingenting", men ingenting är väl nånting då eller? http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6rk_materia Utanför atmosfären finns bara vakuum, men vem vet är svarta hål portar till andra världar? Nej, endast en sort av virvel som suger in allting. Men vad jag har hört så finns det två olika ändar på det svarta hålet men avstånden emellan är Gigantiska så visst är det en sårt portal men knappast till ett annat universum Svarta hål är knappast portaler, de är helt "enkelt" stjärnor som imploderat och tryckts ihop så mycket att gravitationen koncentrerats, inget kan undvika att "sugas ner" Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 9 Mars 2009 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2009 Hur skapades det? Vissa tror att det var Big Bang, det skapades från inget, vissa tror att Gud skapade den vilket är lika befängt. Min egen teori kan sammanfattas med orden; JAG VET INTE. hur stort är det? Jävligt stort. Vad finns vid slutet? om det nu finns ett slut. Ingen aning, en bensinmack? vad är mörk materia och mörk energi? Inte en susning. hur kan galaxer och solar och planeter skapats ur i stort sett ingenting? Det går inte, det måste vara nåt annat. vart är universum på väg? Bort hur kommer det sluta? Det slutar aldrig. finns det ett slut (tidsmässigt)? Inte en susning, fråga Jesus ;) Svarar han, så säg till mig. finns det spegeluniversum eller andra universum?Tror inte det, men det har är ********** STOORT! är svarta hål portar till andra världar? Nja, det är "Oljus" i svarta hål, jag tror man kommer ut baksidan :P består universum egentligen av mängder av dimensioner vi inte kan uppfatta? Säkert, låter vetenskaplig ovettigt, så det är säkert så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Ubuntu Skrivet 9 Mars 2009 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2009 En snabb fråga, eftersom att universum expanderar så skapas det ju ja vad ska man säga, mer plats i universum, liksom vart kommer alla planeter från? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 9 Mars 2009 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2009 En snabb fråga, eftersom att universum expanderar så skapas det ju ja vad ska man säga, mer plats i universum, liksom vart kommer alla planeter från? Uhm. Det är inte som om när gränsen utökar förbi ett område så dyker en planet upp. När rummet ökar som universum gör åker de yttersta planeterna/stjärnorna utåt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Ubuntu Skrivet 9 Mars 2009 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2009 Uhm. Det är inte som om när gränsen utökar förbi ett område så dyker en planet upp. Nej det var inte det jag påstod, frågan var lite dåligt formulerad. :P Jag undrade hur planeterna kommer till "slutet" eller där det en gång varit ett slut. När rummet ökar som universum gör åker de yttersta planeterna/stjärnorna utåtAha, så när universum expanderar så trycks planeter och stjärnor utåt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 10 Mars 2009 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2009 När rummet ökar som universum gör åker de yttersta planeterna/stjärnorna utåtAha, så när universum expanderar så trycks planeter och stjärnor utåt? Nja, "trycks" utåt, avstånden mellan alla kroppar ökar Skulle behöva vara astronom för att kunna förklara på ett vettigt sätt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 13 Mars 2009 Författare Rapport Dela Skrivet 13 Mars 2009 Uhm. Det är inte som om när gränsen utökar förbi ett område så dyker en planet upp.Nej det var inte det jag påstod, frågan var lite dåligt formulerad. :P Jag undrade hur planeterna kommer till "slutet" eller där det en gång varit ett slut. det går inte att komma till "slutet" eller randen av universum. för om det är X km till universum kant och du färdas ditåt i ljusets hastighet så kommer det ha skapats Y mer "existens" överallt längs vägen. och i detta fall är Y större än X. så då inser du att du inte kommer nå till randen för när du färdas dessa Y extra km så har det skapats Z mer existens och så vidare... följdfråga: Varför slits inte planeter i tur om det "ploppar" upp existens överallt? jag tror det är på grund av gravitationen, som är den motsatta kraften till den mörka energin som tros vara ansvarig för universums expansion. gravitationen är så överlägsen på och nära solar och galaxer att den nya existens omedlebart trycks ihop till ingenting igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Wetterl Skrivet 13 April 2009 Rapport Dela Skrivet 13 April 2009 Jag har en teori om universum, jag tror att universum inte blir större, utan mindre, men jag tror också att all materia i universum blir mindre i en snabbare takt så att för oss blir det som att allt blir större, men jag tror att när universum är så litet att det inte existerar, så återskapas det större än från början och vi människor märker ingenting, jag tror att detta skapar sölförmörkelser då jag tror att inte bara vår måne skymmer solen, utan alla andra månar också, och de skymmer alla solar, och detta gör så att ljus upphör en viss stund och då återskapas universum Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TechnoLover Skrivet 17 April 2009 Rapport Dela Skrivet 17 April 2009 Det låter ju befängt på alla möjliga sätt, men det är din teori och jag respekterar att du tror just så. Min teori består av tre ord. JAG VET INTE.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 17 April 2009 Rapport Dela Skrivet 17 April 2009 Jag har en teori om universum, jag tror att universum inte blir större, utan mindre, men jag tror också att all materia i universum blir mindre i en snabbare takt så att för oss blir det som att allt blir större, men jag tror att när universum är så litet att det inte existerar, så återskapas det större än från början och vi människor märker ingenting, jag tror att detta skapar sölförmörkelser då jag tror att inte bara vår måne skymmer solen, utan alla andra månar också, och de skymmer alla solar, och detta gör så att ljus upphör en viss stund och då återskapas universum En teori blir inte en teori utan något att gå på, allt du säger motstrider det som kan observeras och/eller är bevisat. Ologiskt jippo. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.