💬
Logga in
Fuska.se

Déjà Vu...

49 svar · startad

Trådstartare #1

Har ni nån gång fått en sån där upplevelse som kallas Déjà vu?

Jag får det typ 1 gång i veckan :o

Det känns ganska skumt när det blir så...

Déjà vu = Redan sett (franska)

Det finns en teori om att déjà vu faktiskt har med minnet att göra. Det innebär att en händelse inte registreras i närminnet utan hoppar direkt till långtidsminnet, vilket leder till att man får en känsla av att det som händer runt omkring oss har redan hänt tidigare. Det finns även andra teorier om vad en déjà vu beror på. En teori är att allt som händer omkring oss blir för mycket för hjärnan, och minnessystemen kan för ett ögonblick inte hänga med. När minnet sedan kommer ikapp känns det som om man tidigare varit med om det som händer.

Ytterligare en teori är att en déjà vu skulle vara en förmåga i hjärnan vi inte kan använda annars, att det skulle vara hjärnans sätt att logiskt förutse vad som bör eller kan hända. Under perioder i livet då man sover dåligt och är trött under dagarna, kan déjà vu uppkomma flera gånger dagligen.

Man tror också att hjärnan sänder två signaler efter varandra som leder till att man tror att det har hänt två gånger som leder till att man tror att det hänt tidigare. Déjà vu kan vara ett tecken på intelligens men också på schizofreni.

En annan teori om déjà vu är att för ett par mikrodels sekunder stängs hjärnan av för att sedan slås på igen. Detta leder till att hjärnan kommer ihåg det som hände innan den stängdes av och uppfattar sedan det som händer efteråt. Eftersom detta händer så fort "händer" samma sak i verkligheten genom hela förloppet.

Källa: Wikipedia

Senast ändrad:

Har hänt mej ett par gånger, och jag håller med, det känns skumt :)

Btw, det heter Déjà vu ;)

Jag får det också en del, känns helt sjukt :o

ja får det as sällan typ 2 ggr om året eller nått men det kännss konstit :o i somras så va jag på väg hem från västkusten så kom det en motorcykel som gasade förbi as fort så sa mamma ''oj va fort han körde'' då kändes det som det redan hänt nån annan gång!!1! helt random :o:O:O

Najs att blinda kan uppleva Déjà vu :P

jag uppklevr det otroligt ofta, svinläskigt varje gång

↗ till inlägget

jag uppklevr det otroligt ofta, svinläskigt varje gång

nej de e ju kul :)

Fick det en gång när jag körde fyrhjuling, så såg jag en buske, och så fick jag en sån deja vu, blev helt yr och crashade nästan ;-p

tror det flesta(alla? :P) har upplevt det nån gång.

Trådstartare #10
↗ till inlägget

Fick det en gång när jag körde fyrhjuling, så såg jag en buske, och så fick jag en sån deja vu, blev helt yr och crashade nästan ;-p

Jag blir också ganska yr när de händer :P
↗ till inlägget

tror det flesta(alla? :P) har upplevt det nån gång.

Enligt vissa undersökningar så har 97% fått en Déjà vu upplevelse.

Fick det när jag såg en tjej en gång för längesen kommer jag ihåg.. Kommer fortfarande ihåg ansiktet men vettifan vem det är ALLS. Men f*n vad jag känner igen henne :P

7 av 10 får de minst en gång i veckan.

Jag med.. det ör fett skumt o läbbigt :o

Jaha sånt händer skit ofta.

Har det typ 3-5 gånger i veckan. Hade det typ 5 gånger per dag när jag var mindre. Jag var svinrädd då varje gång det hände men nu är jag så van att jag inte reagerar alltför mycket..

Men jag gissar på att hjärnan stängs snabbt, eller "startar om" på något konstigt sätt. Jag känner mig ofta väldigt tom i huvudet när jag vaknar upp från Déjá Vu:n.

9 Feb 2009

får de ibland känns mycket skumt=o

Knark

Jag får det ganska ofta, det känns som att allt blir vitt och att man svävar.

Vi hade bild i klassen, då kastade en en färgflaska på dörren, då blev det så :huh:

Googlade på Déjà-vu och hittade nåt i illustrerad vetenskap.

"Déjà-vu beskrevs för första gången på 1880-talet. Sedan dess har man fört fram ett stort antal teorier, utan att man dock har kommit fram till någon egentlig förklaring. Freud ansåg att déjà-vu uppträder, när en person plötsligt påminns om en fantasi. Andra har sett déjà-vu som ett symptom på dålig kontakt med verkligheten. Ingen av dessa uppfattningar har dock speciellt många anhängare idag. De flesta anser att déjà-vu beror på spridda likheter mellan en nuvarande och en tidigare hågkommen situation. Till exempel har den holländske psykiatrikern Herman Sno föreslagit att minnen lagras som hologram. Till skillnad från fotografier innehåller varje del av hologrammet den information som krävs för att skapa hela bilden. Ju mindre bitar man har desto suddigare blir dock bilden. Déjà-vu uppkommer i så fall när en detalj i en aktuell upplevelse matchar en liten del av en tidigare, så att en suddig bild av gamla erfarenheter blandas med den nuvarande situationen. Något som kanske talar för den teorin är att upplevelsen av deja-vu i regel är speciellt stark, om man är okoncentrerad, till exempel i samband med att man är mycket upphetsad, utmattad eller sjuk. "

↗ till inlägget

Ytterligare en teori är att en déjà vu skulle vara en förmåga i hjärnan vi inte kan använda annars, att det skulle vara hjärnans sätt att logiskt förutse vad som bör eller kan hända. Under perioder i livet då man sover dåligt och är trött under dagarna, kan déjà vu uppkomma flera gånger dagligen.

Jag sover ganska dåligt och är ofta trött under dagarna och jag upplever déjà vu ganska ofta..

Det är svårt att förklara hur det känns men de är som sagt väldigt skummt...

Det är najs!!!

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in