Hoppa till innehåll

Xp -> Ubuntu Frågor.


Sidney
 Dela

Rekommendera inlägg

Ska få syrrans jobbdator om någon dag. Deras datorkille på jobbat har rekommenderat mig att avinstallera det nuvaranda Windows XP som finns på datorn och installera ett nytt. För det första så jag kolla hur bra datorn är och sånt. Sen ifall inte datorn fungerar bra med Windows XP (till lättare spel) så tänkte jag ge Ubuntu ett försök. Säller då ett par frågor här.

 

1. Hur avinstallerar jag det nuvarande Windows XP?

2. Efter jag avinstallerat Windows XP, finns det något sätt att få tillbaka det?

3. Hur installerar man Ubuntu? Har laddat ned Ubuntu 8.10 som ISO fil. Är det bara bränna den, stoppa in i datorn och följa instruktionerna?

4. Kan man spela spel med Ubuntu?

Redigerat av Sidney
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Starta datorn med Windows-skivan och följ instruktionerna för att installera ett nytt Windows XP.

2. Om du har installerat ett nytt Windows XP så är det omöjligt att få tillbaka den gamla installationen.

3. Ja, precis.

4. Nja. Problemet med Ubuntu är att det inte har de nödvändiga filerna för att ge fullt stöd åt detta. Det går att installera vissa spel via programmet Wine, men då kan du förvänta dig en hel del lagg och buggar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hadde Ubuntu ett tag på min PC. Det är mindre hårdvaru krävande (enligt mig), lite mer krångel och drivrutiner är ett h*lvete. Jag rekomenderar att du behåller Windows XP och prövar Ubuntu från CD:n.

 

Snabbsvar:

1. Behåll XP Och test kör Ubuntu från CD:n

 

2.Ifall du har Windows XP CD:n och en nyckel (CD-key) så är det bara att installera det igen. Att instalera windows XP är inte särskillt svårt ifall man lär sig några enstaka ord och dess betydelser (huvud räknar det till 5-6 för en person utan dator erfarenhet)

 

3. Ja, bränn Iso:n och stoppa in den i PC:n Jag vet inte hur man kör ubuntu från CD spelaren men jag tror det finns ett alternativ någonstans där. Kom ihåg att bränna iso filen som en iso fil ifall du bara bränner över filen som om den vore vilken musikfil som helst kommer det inte att funka

 

4. Ja. Jag hade problem med drivrutiner men jag tror jag bara hade ställt lite saker fel (eller hade datorleverantören det)

Men Ubuntu kommer med en sak som kallas Wine som gör att saker som inte har support körs som om Ubuntu vore Windows XP (en liten ruta öppnas och spelet körs i den)Jag fick World of Warcraft (jag är inget f*n det var en free trial) att köra utan problem (förutom drivrutins problemen). Så spel med mindre systemkrav borde funka fint

 

Vad har du för hårdvara förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...