MentalogisT Skrivet 17 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 17 Juni 2009 Det har surrat av både fakta och rykten kring Saabs framtid, sedan det stått klart att det med största sannolikhet blir nybildade Koenigsegg Group som köper Saab Automobile i Trollhättan. I kväll hävdade SVT:s Rapport att gruppen vill göra Saab till ett mer exklusivt bilmärke och planerar stora rationaliseringar i Trollhättan. Men Koenigseggs ägare Christian von Koenigsegg säger till Ekot att Saabs ursprungliga affärsplan ligger fast. Enligt Rapport är Koenigsegg Groups affärsplan att producera 70 000 bilar per år i stället för Saabs mål på 130 000 bilar per år. – Det där taget litet ur luften. Vi går efter Saabs vd:s Jan Åke Jonssons affärsplan. Men sedan tittar vi ju fram och tillbaka på hur se omvärlden ser ut om några år. Är det högkonjunktur eller lågkonjunktur så ser vi på olika scenarier. Men vi håller fast vid Jan Åke Jonssons affärsplan, säger Christian von Koenigsegg. Men om det går ännu mer utför så kan det finnas risk för förändringar? – Jag vill inte gå in på de detaljerna nu för vi är mitt inne i en förhandlingsfas. Det är inte så som planen ser ut, utan vi följer Jan Åkes affärsplan. Hur säkra kan de anställda i Trollhättan vara på att få behålla sina jobb? – De kan vara säkra på att vi ska göras det yttersta för att skapa en livskraftig företag, och att vår ambition är att följa den affärsplan som Jan Åke Jonsson lagt ut, säger Christian von Koenigsegg. Vad tycker ni om att Koenigsegg ska ta över Saab? (Och 3 andra aktieögare) Kommer det bli fail? Kommer de lyckas? lyckas? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 17 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 17 Juni 2009 (redigerat) det äger att saab blir svenskt åter ;). sen så att koeningegg tar över dom, en riktig oväntad sak :) Jag tror förövrigt att det kommer lyckas. Hoppas att det blir bättre saabar bara :) Redigerat 17 Juni 2009 av UOne Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst 40200 Skrivet 17 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 17 Juni 2009 Oväntat att koeniggsegg ska köpa saab, men jag tror det kommer lyckas Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TechnoLover Skrivet 17 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 17 Juni 2009 (redigerat) Det är bra att den skånska ätten Koenigsegg vill köpa Saab, för då kanske de kommer på bra fot med att producera personbilar för allmänheten i fråga, men om deras syfte bara är att småtillverka supersnabba sportbilar, så har de inte mitt stöd i det hela. (inte för att de bryr sig om vad jag tycker, men ändå) Då kanske Koenigsegg rykte växer, och de kanske tillochmed tänker bli större än biljätten General Motors? Vem vet, dessa frågor kan man bara i nuläget spekulera i. Gör oss bara inte besvikna Koenigsegg! Redigerat 17 Juni 2009 av TechnoLover Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MentalogisT Skrivet 17 Juni 2009 Författare Rapport Dela Skrivet 17 Juni 2009 Större än GM? :_ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TechnoLover Skrivet 18 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 18 Juni 2009 Större än GM? :_Man kan ju alltid hoppas. GM håller ju på att gå i konkurs, och då behöver Koenigsegg inte bli så särskilt stora för att bli större än GM. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 18 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 18 Juni 2009 Koenigsegg kommer bara äga en del av saab dom kommer få norskt och amerikanskt ägarskap ochså. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 19 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 19 Juni 2009 Större än GM? :_Man kan ju alltid hoppas. GM håller ju på att gå i konkurs, och då behöver Koenigsegg inte bli så särskilt stora för att bli större än GM. Även om det går utför för Gm, så tar det nog ett BRA tag innan GM går i konkurs. Och det är Koenigsegg som är köparen, dock är det en norsk som äger 49% av företaget, och även en amerikan har en del i det hela. Men märket i sig är ju svenskt. Det kommer funka utmärkt!! Det verkar som att Saab får i princip fria tyglar, eftersom de går efter Jan Åkes affärsplan. Det är ju perfa!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 21 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 21 Juni 2009 Är jag helt fel på det men GM har väl i princip redan gått i konkurs? Bara en liten parentes. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TechnoLover Skrivet 21 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 21 Juni 2009 Är jag helt fel på det men GM har väl i princip redan gått i konkurs? Bara en liten parentes. Ja typ, de har inte långt kvar. De är riktigt nära konkursens brant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 21 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 21 Juni 2009 Är jag helt fel på det men GM har väl i princip redan gått i konkurs? Bara en liten parentes. Ja typ, de har inte långt kvar. De är riktigt nära konkursens brant. Har hört att de skulle undvika konkurs men få börja om som ett litet företag igen? Dvs. ungefär samma sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TechnoLover Skrivet 22 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 22 Juni 2009 Är jag helt fel på det men GM har väl i princip redan gått i konkurs? Bara en liten parentes. Ja typ, de har inte långt kvar. De är riktigt nära konkursens brant. Har hört att de skulle undvika konkurs men få börja om som ett litet företag igen? Dvs. ungefär samma sak. Skulle typ inte då Koenigsegg kunna bli större? Det var precis det jag ville komma fram till, men ingen tar mer seriöst här, big surprise. Men om GM kommer bli ett litet företag, vad händer då med alla som ingår i GM? Drar de sig ur? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.