Hoppa till innehåll

Ram Problem

Apex

Rekommendera inlägg

Köpte 4 gb ram till min dator idag men av någon anledning så står det att det bara finns 3 gb när man kollar i system. Jag har Windows XP 3s bit.

Någon som vet vad problemet är?

EDIT: Problemet löst tråden kan låsas, Slog en signal till komplett.se som hjälpte mig, utmärkt support.

Redigerat av Parkour
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har du XP 32bit? isåfall så tror jag inte att du kan ha mer än 3gig ram. du får uppdatera dig till 64 bit.

onödigt>.< glömde läsa hans EDIT!

Lite dumt faktist, for nar jag kopte min dator sa var det 32bit Vista med 4gb RAM, fast det gor ju bara att utnyttja 3gb (tror jag).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

32bit klarar bara 3.25gb ram (men det står att min har 3.5 :P)

Man använder förmodligen aldrig mer än det ändå, om man har vista kanske med med XP funkar 3gb fint :) Det är dessutom billigt att köpa 2x 2gb.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

This paper from HP helps explain it–the platform can theoretically support the full 4GB, but your hardware is going to allocate some of the address space (not the physical RAM) to the PCI bus, the video adapter memory address space, and other resources. 32-bit OSs need to use part of the full 4GB address space to address these resources, subtracting from the maximum memory you have available to the OS and applications:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...