Hoppa till innehåll

Ta Vaccinet Mot Svininfluensan


5FJSKFJSKGJES

Rekommendera inlägg

det är en pandemi

fågelinfluensan blev aldrig en pandemi, utan endast på gränsen medans

svininfluensan (nya influensan heter den nu) är det redan.

 

 

Att säga "det är ju knappt inte en enda som blivit smittad här, och inte heller dött här i sverige"

är för snabbt sagt eftersom den ändå inte har brytit ut helt och hållet ännu.

 

WIKIPEDIA

Ett vaccin håller på att tas fram och kommer troligen att börja levereras i oktober. Vaccinet ges i två doser med minst 2 veckors mellanrum. Dos 1 beräknas ge ett 40%igt skydd, efter andra sprutan är skyddsnivån 80 %.[30]. De mediciner som fungerar på sjukdomen är Tamiflu och Relenza. Vid smitta stannar man hemma, dricker mycket vätska och vilar. Man kan också behandla med feberdämpande medel som vid vanlig influensa. Man bör bara uppsöka läkare om man blir allvarligt sjuk.

 

tamiflu

 

Tamiflu är ett välkänt antiviralt medel, som lindrar symptomen vid många virusinfektioner. Det är inte ett vaccin, eftersom det inte ger resistens mot infektion.

 

Läkemedlets aktiva substans har beteckningen oseltamivir.

 

Läkemedlet är inte en ersättning till vaccin - utan ett komplement till vaccin för att öka skyddet hos framförallt äldre och hjärt-/kärlsjuka individer under säsong för influensa. Då vaccinets skyddande effekt avtar med stigande ålder (skyddseffekt mindre än 50% vid 70 års ålder), är Tamiflu ett värdefullt komplement. Det är effektivt på både influensa A och B vid tidigt insättande eller förebyggande i upp till sex veckor. Vid ett pandemiutbrott (liknande spanska sjukan, asiaten och Hong Kong-influensan) kommer vaccin för allmänt bruk troligen inte att vara tillgängligt varför antivirala läkemedel kan komma att utgöra en avgörande roll.

 

På senare tid har Tamiflu tyvärr visat sig vara verkningslöst mot vissa virusstammar som utvecklat resistens mot oseltamivir. En studie har visat att Tamiflu är verksam mot endast 1,5 procent av influensavirus. Substansen kan dock vara verksam mot andra vira i högre utsträckning än så.

 

relenza

 

Relenza är ett läkemedel som används för behandling av influensa. Medlet ges som oral inhalation två gånger per dag under fem dygn. Behandlingen bör, för att få maximal effekt, påbörjas så tidigt som möjligt efter symtomdebut.

 

 

--

 

så, för allas säkerhet och din, ta vaccinet så att inte hälften av alla svenskar bli sängliggande..

 

 

Edit - fixade lite stavfel, och något mer ord

Redigerat av UOne
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Skrivet (redigerat)

citerar guggo

 

Exakt vilka allvarliga sjukdomar kan vaccinet leda till, och hur troligt är det. Som jag skrev tidigare så kan man få psykbryt och taskigt hjärta av voltaren, men det betyder inte att man kommer att få det. Om en medicin är farlig så används den naturligtvis inte.

 

Alltså det löjliga med den här diskussionen är ju att det är bevisat att influensan har mycket värre effekter på den drabbade än vaccinet. Och, vet ni, sannolikheten att man drabbas av vaccinets bieffekter är mycket små, medan risken att insjukna i en pandemi är väldigt stor!

-----

 

och här är ifrån mig...

det första är att man kan få som sagt dåligare hjärta av voltaren. Och det är riktigt vanligt. Sen så är allt det i det andra om att vaccinet är farligt inte fakta.

 

Och sedan "influensan har mycket värre effekter på den drabbade än vaccinet".

Även om man hade 75 % chans att dö om man tog vaccinet skulle jag tatt det vaccinet om man skulle ha större chans att dö om man inte tar det. Alltså kommer jag ta vaccinet till detta. Om det nu inte plötsligt blir så att flera miljoner dör utav vaccinet, och vem tror att det blir så?

Redigerat av UOne
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om det inte blivit testat, hur vet du då att det gör så att man dör?

fisk har kvicksilver i sig

Min mamma är allergisk mot fisk :unsure:

 

Nej, men jag är lite osäker på vaccinet, känns lite creepy.

 

WASD: Ja, det som hände 1984 låter ju lite mysko, så varför skulle det inte kunna hända igen, liksom.

Redigerat av 95alexander95
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett vaccin håller på att tas fram och kommer troligen att börja levereras i oktober.

Som inte har testats på människor kan läggas till.

 

Var detta en del av vaccinet? dessutom skiter jag i vad det heter. jag vill veta vad det innehåller och vad det gör, både negativt och positivt.

 

På senare tid har Tamiflu tyvärr visat sig vara verkningslöst mot vissa virusstammar som utvecklat resistens mot oseltamivir. En studie har visat att Tamiflu är verksam mot endast 1,5 procent av influensavirus. Substansen kan dock vara verksam mot andra vira i högre utsträckning än så.

verksam mot 1,5% av influensavirus? verkar inte vara värt att bekymret. särskilt som det är (för mig och stora delar av befolningen) en okänd substans.

 

relenza

 

[text]

Var detta en del av vaccinet? dessutom skiter jag i vad det heter. jag vill veta vad det innehåller och vad det gör, både negativt och positivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)
Som inte har testats på människor kan läggas till.

 

Som sagt, hur kan ni då veta att det är dåligt?

 

Vaccinet ger 80%-igt skydd. immunförsvaret ger 100% skydd efter att ha haft nya influensan.

 

Sen så har man antagligen större chans att dö om man inte tar vaccinet. Och om man tar vaccinet, försvinner då immunförsvarets effekt?

 

 

 

Var detta en del av vaccinet? dessutom skiter jag i vad det heter. jag vill veta vad det innehåller och vad det gör, både negativt och positivt.

 

jag har inte så många källor på detta, men dock så tycker jag själv att ni inte har så mycket fakta i den andra tråden heller

 

verksam mot 1,5% av influensavirus? verkar inte vara värt att bekymret. särskilt som det är (för mig och stora delar av befolningen) en okänd substans.

 

den andra kanske då är bättre, vi får se

 

 

Alla svenskar blir sängliggande i vanlig förkylning hela tiden. jag hoppas att du inte tror att hela Sveriges befolkning kommer insjukna på samma dag. och då influensaviruset bara härjar i kroppen någon vecka max så är det ingenting att hetsa upp sig för. herregud lugna ner dig det låter som om det var ett världskrig på väg.

 

Nej, jag överdrev självklart. Dock så finns det ändå risk att väldigt många kan dö

 

 

 

För övrigt är jag besviken på den låga halten av fakta i din tråd samt uteblivandet av källor. visst du skrev Wikipedia men man vet inte vad som kom därifrån eller varifrån på Wikipedia det kom. dessutom är ju inte det den bästa källan som finns att tillgå. även om jag i många fall väljer att tro på det som står då det oftast låter vettigt.

 

men som sagt, komplettera gärna med ingredienserna i vaccinet.

 

jag är besviken enligt mig den falska faktan i eran tråd.

Sen så vill jag gärna veta VAD som händer om man tar vaccinet. börjar man dansa som en ko innan man dör?

Redigerat av UOne
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt, hur kan ni då veta att det är dåligt?

Du kan inte veta att det är bra. Jag vet inte vad det är så därför tar jag det inte.

 

Sen så har man antagligen större chans att dö om man inte tar vaccinet. Och om man tar vaccinet, försvinner då immunförsvarets effekt?

Har inte koll på det men skulle kunna tänka mig det

 

jag har inte så många källor på detta, men dock så tycker jag själv att ni inte har så mycket fakta i den andra tråden heller

Jag uppdaterade den för 2 dar sen med massa källor

 

Nej, jag överdrev självklart. Dock så finns det ändå risk att väldigt många kan dö

0.4% http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/0...som-v/index.xml

 

Sen så vill jag gärna veta VAD som händer om man tar vaccinet. börjar man dansa som en ko innan man dör?

Det vet vi inte eftersom inte så många har tatt det och det kan förmodligen ta månader innan "sideffekterna" kommer, du kan ju kolla sideffekterna 1984.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Du kan inte veta att det är bra. Jag vet inte vad det är så därför tar jag det inte.

 

du bestämmer vad du ska göra :)

 

 

Jag uppdaterade den för 2 dar sen med massa källor

 

sedan om det är riktiga källor är ju också en sak..

 

Det vet vi inte eftersom inte så många har tatt det och det kan förmodligen ta månader innan "sideffekterna" kommer, du kan ju kolla sideffekterna 1984.

 

sen som sagt är det knappast samma vaccin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...