Hoppa till innehåll

Watchmen - 2009


 Dela

Rekommendera inlägg

Watchmens release såg ett tag hotad ut då Fox och Warner Bros kivades om rättigheterna. Men nu är den här och för fans av Alan Moore och Dave Gibbons numera kultförklarade serie med samma namn blir det säkert en högtidsstund.

För de flesta andra är förmodligen nära tre timmar mordmysterium förklätt till dystert superhjälteepos i mesta laget.

Men det börjar bra. Förtexterna är fantastiskt snygga och förklarar den komplexa historien kring "the watchmen". I ett parallellt 1985, där presidenten heter Nixon och befolkningen lever i skräck för kärnvapenkrig, har maskerade superhjältar nu blivit olagliga. Samtidigt kliar det i fingrarna på de självpåtagna rättviseskiparna.

 

Regissören Zack Snyder ("300") vill alldeles uppenbart haka på senare tids trend inom genren- att visa den mindre heroiska sidan av superhjälten. Och Watchmen är perfekt för att låta det mörka, farliga, mänskliga lysa igenom putsad, trikåklädd fasad.

Är man, som jag, svag för film noir så njuter man av den livströtte berättarrösten och den dystopiska stämningen i high tech-kostym. Tyvärr är pretentionerna enorma, här ska filosoferas (på Mars!) och moraliska frågor om sanning och rättvisa ska redas ut. Det går inte riktigt ihop och historien kämpar för att vara smartare än den är. Det största problemet är att ingen av våra hjältar är personer man egentligen gillar, även om Malin Åkerman kanske är extra intressant här i Sverige. Watchmen blir till slut en coolt förpackad smällkaramell utan mycket innehåll.

 

Källa: Expressen!

 

Verka som en riktigt bra film, vad tycker ni?

 

Ska nog gå och se denna film på bio.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är inte nyheter direkt - filmen kom på bio för flera månader sen. Jag har bara läst serien, och hoppas på att filmatiseringen gör den rättvisa.

Filmatiseringar gör sällan sin förlaga rättvisa.

 

Jag har kollat runt och Watchmen verkar ha fått väldigt blandade recensioner. Det verkar som mycket av filosofin i Watchmen har gått bort i filmatiseringen, och att den innehåller mycket överdrivna fightscener á 300, vilket är synd. Hela grejen med Watchmen var ju att visa hur superhjältar skulle vara om de fanns på riktigt. Men men, vad förväntar man sig när det är Zack SNyder som står för regin.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är inte nyheter direkt - filmen kom på bio för flera månader sen. Jag har bara läst serien, och hoppas på att filmatiseringen gör den rättvisa.

 

Filmatiseringar gör sällan sin förlaga rättvisa.

 

Jag har kollat runt och Watchmen verkar ha fått väldigt blandade recensioner. Det verkar som mycket av filosofin i Watchmen har gått bort i filmatiseringen, och att den innehåller mycket överdrivna fightscener á 300, vilket är synd. Hela grejen med Watchmen var ju att visa hur superhjältar skulle vara om de fanns på riktigt. Men men, vad förväntar man sig när det är Zack SNyder som står för regin.

 

Har läst serien, den är bra. Nu återstår bara filmen B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...