Hoppa till innehåll

Klona Celler?


Hanrockar
 Dela

Rekommendera inlägg

Att klona celler för att sätta in i en annan människa beror på vad det är för celler. Man försöker ju med stamceller. Annars är det mer att man försöker odla celler (så de blir fler) för att sätta in i en testperson.

 

Att föra över gener är krångligare. Du kan inte ta en gen från någon annan och stoppa in i dig själv, dock kan du ta en gen från någon annan och stoppa in det i ett ägg och befrukta det, men det är inte helt säkert att det blir bra alla gånger. Dessutom är det oetiskt och olagligt att experimentera för mycket med människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Att klona celler för att sätta in i en annan människa beror på vad det är för celler. Man försöker ju med stamceller. Annars är det mer att man försöker odla celler (så de blir fler) för att sätta in i en testperson.

 

Att föra över gener är krångligare. Du kan inte ta en gen från någon annan och stoppa in i dig själv, dock kan du ta en gen från någon annan och stoppa in det i ett ägg och befrukta det, men det är inte helt säkert att det blir bra alla gånger. Dessutom är det oetiskt och olagligt att experimentera för mycket med människor.

Bra svar, men jag undrar varför du tycker det är oetiskt? Om du är religiös, kristen eller muslim (bara judendomen som inte motsäger sig kloning) förstår jag dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man vet ju inte exakt vad alla gener kodar för, bara för att en gen ger dig blåa ögon betyder det inte att halva den genen påverkar en annan del av din kropp. Att skapa en defekt varelse bara för nyfikenhetens skull känns inte rätt.

Att skapa ett liv är inte en lek.

 

Är inte troende religiöst, utan det är så jag känner. Dessutom har jag gått en Vård och Etik-kurs som tog upp frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man vet ju inte exakt vad alla gener kodar för, bara för att en gen ger dig blåa ögon betyder det inte att halva den genen påverkar en annan del av din kropp. Att skapa en defekt varelse bara för nyfikenhetens skull känns inte rätt.

Att skapa ett liv är inte en lek.

 

Är inte troende religiöst, utan det är så jag känner. Dessutom har jag gått en Vård och Etik-kurs som tog upp frågan.

Om vi endast skulle utföra genetiska försök som vi är 100% säkra på att det inte blir något misslyckande med, skulle du vara mer positiv till frågan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skulle jag inte tro. En klon skulle troligtvis inte få samma rättigheter som en vanlig varelse. Sen skulle människan utnyttja det i så hög grad för sin egen vinnings skull att det bara skulle sluta illa.

 

Så nej, för allmänna genetiska försök vore jag inte positiv för. Om det gäller att bota/lindra allvarliga sjukdomar, sure.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Amerikanarna? Nej. Kineserna? Kanske ;p

Det är inte direkt så att kineserna behöver klonas, de verkar ju köra trial and error på det gamla goda sättet xD. Nej, jag skojar (ingen tar illa upp).

 

Jag ser det inte som en omöjlighet att det redan exprementeras med det mer än vad vi vet om. Jag ser ingen anledning till att någon skulle vilja berätta om sina framsteg för allmänheten. Men såklart är det ju bara spekulationer, man kan inte vara säker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...