Hoppa till innehåll

Matte


mert50
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 48
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Hmm, jag vet inte om man kan kalla oändligheten för ett tal. Jag skulle hellre säga att oändligheten är beteckningen på ett tal som aldrig blir stort nog. Det finns dessutom olika kardinalitet hos oändligheten, alltså att det finns vissa oändligheter som faktiskt är större än andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär:

 

Chagi: Jo, det kanske verkar så. Egentligen så är det väl så egentligen. Men i matematiken vill man tydligen skilja på oändligheter som inte kan räknas upp och liknande. De rationella och heltalen kan räknas upp. Däremot kan man inte räkna upp de reella talen. T.ex. kan jag inte be dig att skriva de två första reella talen eftersom det inte finns första reella tal. Då vill man säga att de reella talen är fler eftersom man på något (konstigt) sätt inte kan beskriva allihop. Men egentligen så finns det oändligt många av båda.

post-4899-1252080347_thumb.gif

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns dessutom olika kardinalitet hos oändligheten, alltså att det finns vissa oändligheter som faktiskt är större än andra.

Hur går det ihop? :wacko: Oändligt som oändligt väl?

 

det är på den nivån som matematik och verkligheten går skilda vägar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...