Chagi Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 meh a + bi är ett komplext tal, då a och b är reella, eller hur? Om a = 0 så är a+ bi komplext, men om b = 0 så är det inte det? Det tycker jag inte är logiskt. :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 Jo, det är Komplext även om b=0. Även reella tal är komplexa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 Jo, det är Komplext även om b=0. Även reella tal är komplexa.Jaså... Är alla tal komplexa? (inkluderat tal som t ex oändlighet) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 Hmm, jag vet inte om man kan kalla oändligheten för ett tal. Jag skulle hellre säga att oändligheten är beteckningen på ett tal som aldrig blir stort nog. Det finns dessutom olika kardinalitet hos oändligheten, alltså att det finns vissa oändligheter som faktiskt är större än andra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 (redigerat) om jag har fattat det rätt så är det alltså så här?: Redigerat 4 September 2009 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 Inte direkt. Imaginära tal innefattar inte reella tal. Men nästan. Imaginära tal är en ny sorts tal som tillsammans med reella tal ger komplexa tal. Såhär ungefär: a är reellt. b*i är imaginärt, tillsammans så blir det a+b*i vilket är komplext. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 (redigerat) EDIT: kom på att jag hade fel. Redigerat 4 September 2009 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 Det finns dessutom olika kardinalitet hos oändligheten, alltså att det finns vissa oändligheter som faktiskt är större än andra.Hur går det ihop? :wacko: Oändligt som oändligt väl? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 (redigerat) Såhär: Chagi: Jo, det kanske verkar så. Egentligen så är det väl så egentligen. Men i matematiken vill man tydligen skilja på oändligheter som inte kan räknas upp och liknande. De rationella och heltalen kan räknas upp. Däremot kan man inte räkna upp de reella talen. T.ex. kan jag inte be dig att skriva de två första reella talen eftersom det inte finns första reella tal. Då vill man säga att de reella talen är fler eftersom man på något (konstigt) sätt inte kan beskriva allihop. Men egentligen så finns det oändligt många av båda. Redigerat 4 September 2009 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 Det finns dessutom olika kardinalitet hos oändligheten, alltså att det finns vissa oändligheter som faktiskt är större än andra.Hur går det ihop? :wacko: Oändligt som oändligt väl? det är på den nivån som matematik och verkligheten går skilda vägar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 För att göra allt mer komplicerat så tror jag att jag har hört att det finns fler sorters tal än de komplexa. Om jag minns rätt så skulle det till och med finnas oändligt många sorters talsorter. :S Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 4 September 2009 Rapport Dela Skrivet 4 September 2009 Men för att skaffa en ny talsort är det ju bara att ta något odefinierat och... definiera det som ett nytt tal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.