Hoppa till innehåll

Straff I Sverige - För Lågt?


Gäst DarkLight
 Dela

Rekommendera inlägg

jag är emot dödsstraff endast av den anledningen att jag tycker att det är en "enkel väg ut" för den som mördat. bättre att en mördare eller vad det nu än är för brott blir inspärrad för alltid, utan chans att komma ut även om hen sköter sig, och därmed få leva med sitt (förhoppningsvis) dåliga samvete hela livet. och dessutom tycker jag inte att fängelser ska vara lyxiga a la norge-style (<--), där fångar får bättre behandling än äldre och sjuka.

Man tycker väl ändå att ett dödsstraff skulle sitta bättre på en mördare än ett 5 år i fängelse?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

bättre att en mördare eller vad det nu än är för brott blir inspärrad för alltid, utan chans att komma ut även om hen sköter sig

Man tycker väl ändå att ett dödsstraff skulle sitta bättre på en mördare än ett 5 år i fängelse?

 

Fast jag ser det fortfarande som en "enkel" utväg för den straffade, att han inte behöver leva med konsekvenserna av sitt handlande. Klart att jag mycket hellre skulle se att de var tvungna att sitta inne hela livet, men jag är ändå inget fan av dödsstraff. Inget rättssystem i världen skulle kunna garantera att inga oskyldiga blir felaktigt dömda, och för att överhuvudtaget försöka garantera någons skyldighet krävs en otroligt lång och utdragen process. Jag tror heller inte att det funkar i avskräckande syfte, då detta resonemang skulle förutsätta att alla tänker och handlar rationellt och endast undviker att begå brott för att undvika straff.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man tycker väl ändå att ett dödsstraff skulle sitta bättre på en mördare än ett 5 år i fängelse?

Jo, fast man ska såklart sitta inspärrad hela livet tills man dör och bli våldtagen och piskad varje dag och få äta vatten och bröd. Då kanske man fattar att man gjort fel. But no chance of returning^^
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Lite av en bump, men skit i.

 

Iaf, kan någon förklara för mig våran tids straff-fixering? Är inte det intressanta hur man ska jobba förebyggande, bättre att förhindra brott innan de skett än att städa upp efter.

 

Fast..eh...brott kommer alltid att ske, och då måste man ha en påföljd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...för att Brasilien har 200 miljoner invånare och vi har nio.

Brasilien har över 20 mord per 100.000 invånare, vi har 3 per 100.000 (ungefär). Så även om vi hade haft 200 miljoner invånare så hade vi fortfarande vart betydligt bättre. Du fattade väl vad jag menade från början va?

 

edit, detta är orelevant i det jag fråga, varför är det sådan straff-fixering nu för tiden, alltid nackskott hit och nackskott dit.

Redigerat av Vixxec
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Brasilien har över 20 mord per 100.000 invånare, vi har 3 per 100.000 (ungefär). Så även om vi hade haft 200 miljoner invånare så hade vi fortfarande vart betydligt bättre.

 

Om du vill ha svaret på den här frågan så får du väl göra en analys/jämförelse av det svenska och det brasilianska samhället, och hur alla dess beståndsdelar påverkar brottsligheten. Det orkar inte jag göra, men du är såklart välkommen.

 

Dock kan jag väl säga att jag skulle våga gissa på att den mycket ojämna inkomstfördelningen i landet är en bidragande faktor.

 

Men jag antar att svaret du vill ha är "Brasilien har massor av mord för att de har så hårda straff", eller något? Annars så ser jag inte poängen.

 

Du fattade väl vad jag menade från början va?

Mm, men med det här forumet vet man aldrig.

 

Edit: Och jag förstår inte alls vad du menar med "straffixering nu förtiden". Så länge vi har haft lagar och regler så har det funnits straff. Och när någon bryter mot lagarna så blir de straffade.

 

Men du kanske undrar varför man lägger mer pengar på fängelser än på förebyggande åtgärder?

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du vill ha svaret på den här frågan så får du väl göra en analys/jämförelse av det svenska och det brasilianska samhället, och hur alla dess beståndsdelar påverkar brottsligheten. Det orkar inte jag göra, men du är såklart välkommen.

 

Dock kan jag väl säga att jag skulle våga gissa på att den mycket ojämna inkomstfördelningen i landet är en bidragande faktor.

 

Men jag antar att svaret du vill ha är "Brasilien har massor av mord för att de har så hårda straff", eller något? Annars så ser jag inte poängen.

Mm, men med det här forumet vet man aldrig.

Nejdå, ditt svar var bra, och även jag tror att mindre klass-skillnader är avgörande för att ett samhälle ska fungera, men min fråga i mitt första post var mer riktat till alla människor i tråden som skulle gasa, skjuta och komma på andra sätt att plåga och döda brottslingar, vad är grejen liksom?

 

edit, kolla ovan, jag undrar bara varför folk blir så hetsiga, folk får gärna tro på dödstraff och whatnot men då får dem fan komma med jävligt bra argument!

Redigerat av Vixxec
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nejdå, ditt svar var bra, och även jag tror att mindre klass-skillnader är avgörande för att ett samhälle ska fungera, men min fråga i mitt första post var mer riktat till alla människor i tråden som skulle gasa, skjuta och komma på andra sätt att plåga och döda brottslingar, vad är grejen liksom?

Grejen? Att vissa människor begår så hemska brott, så att det enda proportionerliga straffet är dödsstraff.

 

Om du på det mest bestialiska sätt tänkbart har ihjäl massor av småbarn, varför skall du få gå runt och mysa i fängelset då? Du har på ett plågsamt sätt tagit livet av flera människor och (eventuellt) förstört deras familjers/vänners liv för alltid. Du har orsakat otaliga människor ett fruktansvärt lidande.

 

Som straff kommer någon och säger "ajabaja" sen får du gå runt och mysa i fängelset en stund. Kanske utföra lite arbete, kolla på tv eller spela kort med polarna.

 

Det är väl så dödsstraffsförespråkare tänker, skulle jag våga gissa.

 

Edit: Och innan du ens föreslår det, så är rehabilitering för våldsbrottslingar såvitt jag vet i princip helt ineffektiv.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen? Att vissa människor begår så hemska brott, så att det enda proportionerliga straffet är dödsstraff.

 

Om du på det mest bestialiska sätt tänkbart har ihjäl massor av småbarn, varför skall du få gå runt och mysa i fängelset då? Du har på ett plågsamt sätt tagit livet av flera människor och (eventuellt) förstört deras familjers/vänners liv för alltid. Du har orsakat otaliga människor ett fruktansvärt lidande.

 

Som straff kommer någon och säger "ajabaja" sen får du gå runt och mysa i fängelset en stund. Kanske utföra lite arbete, kolla på tv eller spela kort med polarna.

 

Det är väl så dödsstraffsförespråkare tänker, skulle jag våga gissa.

 

Edit: Och innan du ens föreslår det, så är rehabilitering för våldsbrottslingar såvitt jag vet i princip helt ineffektiv.

En person som mördar massa småbarn är ju uppenbarligen psykiskt sjuk, men att spänna fast honom i en elektrisk stol eller liknande är ju riktigt fegt. Men det är skillnad på brottslingar och brottslingar, vi har ju de psykiskt sjuka, dem kommer alltid att finnas och det finns inget vi kan göra åt. Men det finns ju dem som föds upp i brottslighet, alltså brottslighet som bygger på utanförskap, och med sådana människor är det svårt att straffa till rätta, om inte svårt så (anser jag att det) är de omoraliskt då man inte kan sätta sig in i den personens situation.

 

Det lät lite fel, låt mig förklara.

 

En person som rånar, gör det som en effekt utav att han inte kan få jobb och för att han lever i en social misär, det ju ändå tack vare hans förutsättningar som han utför de dåd han utför. Om makten hade tagit krafttag och skapat bättre förutsättningar så hade de säkerligen inte skett, alltså även om det är hans handlingar så drevs han ju till dem pga just de människor som sedan straffar honom, fattaru va jag menar?

Redigerat av Vixxec
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...