Hoppa till innehåll

Straff I Sverige - För Lågt?


Gäst DarkLight
 Dela

Rekommendera inlägg

En person som mördar massa småbarn är ju uppenbarligen psykiskt sjuk, men att spänna fast honom i en elektrisk stol eller liknande är ju riktigt fegt.

 

Är det bättre att låta dom fortsätta ha ihjäl folk, eller låsa in dom och låta dom glo på tv hela dagarna?

 

 

 

 

En person som rånar, gör det som en effekt utav att han inte kan få jobb och för att han lever i en social misär, det ju ändå tack vare hans förutsättningar som han utför de dåd han utför. Om makten hade tagit krafttag och skapat bättre förutsättningar så hade de säkerligen inte skett, alltså även om det är hans handlingar så drevs han ju till dem pga just de människor som sedan straffar honom, fattaru va jag menar?

Detta bara en av anledningarna till att folk rånar. Jag tycker man kan dela in rånare i tre kategorier.

 

1) Gruppen du pratar om. De som rånar för att överleva. I Sverige tror jag dock att denna grupp är försvinnande liten i jämförelse med de två andra.

 

2) Folk som rånar för någon form av kick/nöje. 15-åringarna som rånar folk på deras jackor springer antagligen oftast hem till mamma, äter gott och spelar dator efter att han har rånat någon. Gruppen som rånar för att det är coolt/spännande tror jag är rätt stor. Möjligen så rånar de också för att de vill ha finare och dyrare saker, men inte har råd.

 

3) Folk som rånar för att de vill. Den här gruppen rånar för att de tycker det är ett bättre alternativ än att jobba hela dagarna. De gör ett medvetet val att bli brottsling istället för att leva som majoriteten i samhället. Det är här de flesta yrkesbrottslingar finns.

 

I Sverige så behöver man inte råna folk för att överleva. Inte ens om du är hemlös utan jobb, utbildning eller någon form av bidrag från staten. De som lever i en äkta social misär i Sverige är dels väldigt få, och jag skulle vilja påstå att de väldigt sällan rånar för att överleva.

 

Om vi hade pratat om typ, Sudan så hade ditt exempel varit mer relevant. Men i ett land där du kan få pengar av staten och mat/husrum helt gratis av hjälporganisationer så stämmer det helt enkelt inte att folk rånar för att de lever i social misär.

 

Endast i länder helt utan (eller med mycket illa fungerande) social infrastruktur eller lättillgängliga stödorganisationer måste man råna för att överleva.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

1) Gruppen du pratar om. De som rånar för att överleva. I Sverige tror jag dock att denna grupp är försvinnande liten i jämförelse med de två andra.

Jag pratade inte om de som behöver råna för att överleva, då som du sa så existerar de knappt i Sverige.

 

2) Folk som rånar för någon form av kick/nöje. 15-åringarna som rånar folk på deras jackor springer antagligen oftast hem till mamma, äter gott och spelar dator efter att han har rånat någon. Gruppen som rånar för att det är coolt/spännande tror jag är rätt stor. Möjligen så rånar de också för att de vill ha finare och dyrare saker, men inte har råd.

De som rånar för kickar ligger lite i riskzonen för att bli framtida yrkeskriminella, då de uppenbarligen inte har något problem med gärningen de utför utan tom uppskattar det, men även dessa hittar du betydligt fler av i förorten än i innerstan tex. Jag tror att det är så pga sämre skolor, utanförskap etc, även om personens begär är gärningen i sig så är det nog avgörande om denne vistas i en miljö där sådant antisocialt beteende kanske till och med är uppskattat.

 

En överklass-kicksökare kanske hoppar fallskärm, medans en medelklass kanske klottrar eller åker mountainbike.

 

Men en från underklassen/arbetarklassen, som säkerligen redan har bekanta i kriminella kretsar och som lever i en miljö där våldsdåd är relativt (relativt, relativt, relativt) vanliga kanske väljer att ägna sig åt att stjäla, råna eller annat allvarligt och destruktivt beteende. Du pratar även om de som rånar för att de vill ha dyrare och finare saker, ja men det är ju lite de jag försöker säga, minskar man klass-skillnaderna så minskar även "svartsjukan"(eller vafan man ska kalla den) och därför brottsligheten. Sådana saker som dåliga skolor är också en del av klass-segregation btw

 

3) Folk som rånar för att de vill. Den här gruppen rånar för att de tycker det är ett bättre alternativ än att jobba hela dagarna. De gör ett medvetet val att bli brottsling istället för att leva som majoriteten i samhället. Det är här de flesta yrkesbrottslingar finns.

Näe.. Jag tror inte det är jättemånga som gör sådana val "out of the blue". De flesta yrkeskriminella kommer nog dit genom att de är väldigt osäkra och råkar komma in på fel bana i livet, de finns nog även många som sedan tidigare är vana vid extremt våld och har svårt att släppa det, från krig och liknande typ. Men i Sverige finns det väldigt få 100% yrkeskriminella överhuvudtaget.

 

När jag sa social misär så menade jag inte ur ett internationellt perspektiv, utan i relation med hur Sverige ser ut idag. Social misär i Sverige är liksom inte som social misär i Sudan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

.........on form av kick/nöje. 15-åringarna som rånar folk på deras jackor springer antagligen oftast hem till mamma, äter gott och spelar dator efter att han har rånat någon. Gruppen som rånar för att det är coolt/spännande tror jag är rätt stor. Möjligen så rånar de också för att de vill ha finare och dyrare saker, men inte har råd.

 

3) Folk s........

How the hell did you know me... nvm..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag pratade inte om de som behöver råna för att överleva, då som du sa så existerar de knappt i Sverige.

De som rånar för kickar ligger lite i riskzonen för att bli framtida yrkeskriminella, då de uppenbarligen inte har något problem med gärningen de utför utan tom uppskattar det, men även dessa hittar du betydligt fler av i förorten än i innerstan tex. Jag tror att det är så pga sämre skolor, utanförskap etc, även om personens begär är gärningen i sig så är det nog avgörande om denne vistas i en miljö där sådant antisocialt beteende kanske till och med är uppskattat.

 

En överklass-kicksökare kanske hoppar fallskärm, medans en medelklass kanske klottrar eller åker mountainbike.

 

Men en från underklassen/arbetarklassen, som säkerligen redan har bekanta i kriminella kretsar och som lever i en miljö där våldsdåd är relativt (relativt, relativt, relativt) vanliga kanske väljer att ägna sig åt att stjäla, råna eller annat allvarligt och destruktivt beteende. Du pratar även om de som rånar för att de vill ha dyrare och finare saker, ja men det är ju lite de jag försöker säga, minskar man klass-skillnaderna så minskar även "svartsjukan"(eller vafan man ska kalla den) och därför brottsligheten. Sådana saker som dåliga skolor är också en del av klass-segregation btw

Näe.. Jag tror inte det är jättemånga som gör sådana val "out of the blue". De flesta yrkeskriminella kommer nog dit genom att de är väldigt osäkra och råkar komma in på fel bana i livet, de finns nog även många som sedan tidigare är vana vid extremt våld och har svårt att släppa det, från krig och liknande typ. Men i Sverige finns det väldigt få 100% yrkeskriminella överhuvudtaget.

 

När jag sa social misär så menade jag inte ur ett internationellt perspektiv, utan i relation med hur Sverige ser ut idag. Social misär i Sverige är liksom inte som social misär i Sudan.

Jag instämmer med i stort sett allt det här. Jag tycker det är viktigt att betona de bakomliggande orsakerna till sådant beteende som är till synes lättsamt. Jag har mycket svårt att tro att en person som mår alldeles utmärkt och kommer från stabila hemförhållanden skamlöst skulle råna folk för kickars skull. Det krävs mer än så för att skapa ett sånt beteende och det krävs (oftast) mer än straff för att ändra på det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har gjorts en studie där de deltagande fått sätta sina egna straff på brott som våldtäkt och misshandel, vilka var hårdare än de som brukade delas ut i vanliga fall. Efteråt fick de sitta och lyssna på riktiga rättsfall där någon står åtalad för liknande brott. När de sedan efter att ha lyssnat på alla sidor inblandade fick de själva igen bedöma hur hur utfallet skulle se ut, och genast blev straffen mycket lägre än vad de tyckt ska sättas, innan de fick uppleva en riktigt rättegång där allas perspektiv på saken presenteras. Det tycker jag är intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har gjorts en studie där de deltagande fått sätta sina egna straff på brott som våldtäkt och misshandel, vilka var hårdare än de som brukade delas ut i vanliga fall. Efteråt fick de sitta och lyssna på riktiga rättsfall där någon står åtalad för liknande brott. När de sedan efter att ha lyssnat på alla sidor inblandade fick de själva igen bedöma hur hur utfallet skulle se ut, och genast blev straffen mycket lägre än vad de tyckt ska sättas, innan de fick uppleva en riktigt rättegång där allas perspektiv på saken presenteras. Det tycker jag är intressant.

Det är intressant indeed. Det kan vara en betydande orsak till varför folk i allmänhet tycker straffen är för låga, medan rättsväsendet själv inte tycker det. Man kan också spekulera i om huruvida personerna ville sätta högre straff före rättegångarna beror på okunskap, som de sedan fyllde igen när de fick se rättegångarna, eller om de började se de åtalade som mer mänskliga och ville därför sätta humanare straff, bara rent känslomässigt. I vilket fall som helst intressant.

 

Har du någon länk så man kan ta del av den undersökningen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det hade att göra med omständigheterna kring brottet, hur personerna uppträdde i rättssalen etc. Jag har läst om studien i en bok om kriminologi för ganska länge sen, ska se om jag kan leta fram den och citera vad som stod.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...