Hoppa till innehåll

Php System


Ceto

Rekommendera inlägg

Skulle behöva en introduktion till att göra ett php system, så att jag slipper göra ett nytt dokument för varje sida.

Har man själva php systemet i HTML dokumentet?

 

Tack på förhand.

 

MVH Ceto :)

Redigerat av Ceto
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, php scripten läggs inte i html dokumentet. Men php scripten läggs oftast i html koden.

När man använder php så är det .php filer som man sparar allt i och inte .html filer.

 

Det bästa är nog om du läser och begrundar lite själv.

Här får du några länkar jag Googlade fram...

http://www.phpportalen.net/school.php

http://www.phpsidan.nu/res_skola.php

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, men HUR ska jag göra ett system utav PHP kan jag få ett exempel om ni kan?

 

Jag har läst på ganska mycket, det liknar C++ jag kan en del i grunderna i C++ och PAWN som också är delvis C++

Så jag fattar att man gör variabler och grejs, men själva systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså jag håller på med min hemsida, just nu är den på ett gratis webhotell men jag ska köpa .se domän och webhotell från one.com senare, min hemsida ska heta SpelKossa.se, det är en spelsida. Men när jag lägger in spel måste jag länka till ett nytt dokument varje gång ett EXEMPEL :

 

spelkossa.se/

spelkossa.se/index.html

spelkossa.se/spel.html

spelkossa.se/bloons.html

spelkossa.se/ och fler linkar...

 

Därför måste jag göra ett nytt HTML dokument och lägga in nya spel i varje dokument. Det är det som är så jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså jag håller på med min hemsida, just nu är den på ett gratis webhotell men jag ska köpa .se domän och webhotell från one.com senare, min hemsida ska heta SpelKossa.se, det är en spelsida. Men när jag lägger in spel måste jag länka till ett nytt dokument varje gång ett EXEMPEL :

 

spelkossa.se/

spelkossa.se/index.html

spelkossa.se/spel.html

spelkossa.se/bloons.html

spelkossa.se/ och fler linkar...

 

Därför måste jag göra ett nytt HTML dokument och lägga in nya spel i varje dokument. Det är det som är så jobbigt.

Då måste du nog skapa ett uploading system eller liknande, men det är ingenting jag kan visa som exempel :) bara plugga på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

* Släng in vad spelet heter i databasen.

* Länken till själva spelet lägger du i databasen.

* För att spelen ska läggas till i menyn, så kan du plocka ut alla spelnamn ur databasen och lägga till dessa som länkar i menyn. Du måste ju självklart loopa igenom alla spel.

Ett exempel till länken:

echo "<a href=\"spel.php?spel=".$spelnamn."\">$spelnamn</a>"

 

* Sen när du kommer in på spel.php så använder du dig av en switch-sats och GET för att ta reda på vilket spel som har valts.

 

switch-sats, GET, vad f*n är det?

Om du tänker så, så är det bara att göra som Damel skriver.

Plugga på...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet vad switch statements är förnågot.

 

t.ex. detta exempel som jag tar upp är PAWN det är uppbyggt på C++ Man gör CS plugins med PAWN.

 

switch (blockType)

{

case // skriva grejjs;

}

 

Men jag ska göra som ni sa jag ska plugga på, när jag har tid.

 

en snabb fråga, måste jag göra någon slags PHP Template på sidan?

Redigerat av Ceto
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...