Firecracker Skrivet 15 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 (redigerat) Är totalt ny inom Java och håller just nu på att göra ett Java Swing program. Jag har två textrutor där man själv får fylla i tal. Sedan har jag tänkt att textrutornas tal ska adderas. Men det är där det hela krashar. :P Om jag har båda textrutorna som Strings så skrivs ju bara talen efter varandra. Så om jag skriver talen "5" och "6" blir svaret "56". Och om jag gör om dom till ints så klagar NetBeans på "required: Java string" när jag ska skriva ut talen i min label. Här är koden: private void calcBtnActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) { int num2 = Integer.parseInt(var1Lbl.getText()); int num1 = Integer.parseInt(var2Lbl.getText()); sumLbl.setText(num1 + num2); Redigerat 15 Februari 2010 av Firecracker Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Puffiluff Skrivet 15 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 I C++ så brukar jag använda en funktion som heter itoa, den gör om intar till strängar. Kanske finns någon sån där för Java. Ge google en chans. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 15 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 (redigerat) Jag tror att felet är att du försöker sätta en int på något som vill ha en sträng, det löser man såhär: String.valueOf(int); Kan ha skrivit något fel, skriv vara String.val och Ctrl+Space så får du upp alternativ. Redigerat 15 Februari 2010 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 15 Februari 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 (redigerat) Hmm, var ska jag sätta in det? :P Om jag ersätter integer.parseint med det så får jag felet "required: int found: java.lang.string" Redigerat 15 Februari 2010 av Firecracker Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 15 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 (redigerat) sumLbl.setText(String.valueOf(num1+num2)); Så ska sista raden se ut. ParseInt sakerna är rätt. "String.valueOf(int)" är en String. "Integer.parseInt(String)" är en int. "int num1" måste vara lika med en int. .setText måste vara lika med en sträng. När man fattar det där är man duktig på programmering :student: Om du vill trycka ihop allt på en rad kan du göra såhär: sumLbl.setText(String.valueOf(Integer.parseInt(var1Lbl.getText())+Integer.parseInt(var2Lbl.getText()))); Tror att parenteserna blev rätt^^ Redigerat 15 Februari 2010 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 15 Februari 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 Tack så mycket WASD! :) Nu funkar det fin-fint. XD Alltså finns det någon riktigt bra Java tut? Har svårt att hitta någon fullständig så att säga. För jag stöter bara på nya problem hela tiden. Som nu t.ex vill jag genom att trycka på en knapp få upp en annan .java fil som tillhör samma projekt så att säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 15 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 (redigerat) Skolan + http://www.youtube.com/view_play_list?p=FE2CE09D83EE3E28 lärde jag mig av. På 50 börjar han gå igenom GUIs som du håller på med. Redigerat 15 Februari 2010 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 15 Februari 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 Tack för tipset. Men det blir så jobbigt då han inte använder sig av något program som netBeans t.ex och sitter och skriver all kod själv. Det är kanske 30 sek av varje video som är värd att se. :( Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 15 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 Du använder netbeans inbyggda GUI editor menar du? Jag använder netbeans och gör GUIs från scratch, blir bättre då imo. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Firecracker Skrivet 15 Februari 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Februari 2010 jo, det gör jag. Jaja, får väl börja göra så då :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.