MysticGohan Skrivet 23 November 2009 Rapport Dela Skrivet 23 November 2009 Inkommande omöjligt tal: Enligt Keplers tredje lag är förhållandet mellan kvadraten av planeternas omloppstid runt solen (t år) och kuben på deras medelavstånd till solen (r km) konstant, dvs r^2/r^3= konstant Enligt en formelsamling befinner sig jorden 1,496*10^8 km från solen. Saturnus omloppstid är 29,5 år. Hur många gånger längre är det från solen till Saturnus jämfört med avståndet från solen till jorden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 23 November 2009 Rapport Dela Skrivet 23 November 2009 (redigerat) Antar att du skrev fel på formeln och menade t^2/r^3= konstant. Då vet vi att konstanten är 1^2 / (1,496 * 10^11)^3 ≈ 2,986 * 10^-34 Vi vet då att 29,5^2 / x^3 ≈ 2,986 * 10^-34 Vi får då att x(avståndet Solen - Saturnus) = (29,5^2 / (2,986 * 10^-34))^(1/3) ≈ 1,42 * 10^12 m För att räkna ut svaret tar vi då (1,42 * 10^12) / (1,496 * 10^11) ≈ 9,49 ggr. Svar: Avståndet Solen - Saturnus är 9,49 ggr avstånden Solen - Jorden. Hur kunde du tro att det var omöjligt att räkna det där? Redigerat 23 November 2009 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MysticGohan Skrivet 23 November 2009 Författare Rapport Dela Skrivet 23 November 2009 Antar att du skrev fel på formeln och menade t^2/r^3= konstant. Då vet vi att konstanten är 1^2 / (1,496 * 10^11)^3 ≈ 2,986 * 10^-34 Vi vet då att 29,5^2 / x^3 ≈ 2,986 * 10^-34 Vi får då att x(avståndet Solen - Saturnus) = (29,5^2 / (2,986 * 10^-34))^(1/3) ≈ 1,42 * 10^12 m För att räkna ut svaret tar vi då (1,42 * 10^12) / (1,496 * 10^11) ≈ 9,49 ggr. Svar: Avståndet Solen - Saturnus är 9,49 ggr avstånden Solen - Jorden. Hur kunde du tro att det var omöjligt att räkna det där? Min mattelärare klarade inte de, och ja, jag skrev fel :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 24 November 2009 Rapport Dela Skrivet 24 November 2009 Antar att du skrev fel på formeln och menade t^2/r^3= konstant. Då vet vi att konstanten är 1^2 / (1,496 * 10^11)^3 ≈ 2,986 * 10^-34 Vi vet då att 29,5^2 / x^3 ≈ 2,986 * 10^-34 Vi får då att x(avståndet Solen - Saturnus) = (29,5^2 / (2,986 * 10^-34))^(1/3) ≈ 1,42 * 10^12 m För att räkna ut svaret tar vi då (1,42 * 10^12) / (1,496 * 10^11) ≈ 9,49 ggr. Svar: Avståndet Solen - Saturnus är 9,49 ggr avstånden Solen - Jorden. Hur kunde du tro att det var omöjligt att räkna det där? Min mattelärare klarade inte de, och ja, jag skrev fel :P Dålig lärare du har då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mert50 Skrivet 27 November 2009 Rapport Dela Skrivet 27 November 2009 (redigerat) Hej, jag har fullt upp med arbeten just nu. Jag fick ett SO arbete nyss som handlar om Buddhismen och Hinduismen. Till frågan nu: Vad är likheter och skillnader. Jämför även hur religionen påverkar människor och deras liv. Analysera, jämför och tyck till! De här arbetet är skit viktigt. Jag skulle vara tacksam om ni kom med lite svar :) /// Mert50 Redigerat 27 November 2009 av mert50 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
evokia Skrivet 28 November 2009 Rapport Dela Skrivet 28 November 2009 jag förstår om du skulle bli nöjd om vi kom med svar men so uppgifter i skolan är det nog bäst om du tar reda på om själv, du lär dig mer på det viset Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mert50 Skrivet 28 November 2009 Rapport Dela Skrivet 28 November 2009 Vet. Men jag hittar och förstår inte så mkt. Skulle ni inte kunna säga några saker? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
evokia Skrivet 28 November 2009 Rapport Dela Skrivet 28 November 2009 (redigerat) jovisst men du har inte slagits av tanken att ni kanske kommer få ett prov på det sen? karma,som finns i hinduismen om jag minns rätt har att göra med hur du är som person, exempel: om du i första livet är en snuskigt rik man som är otrevlig och elak mot alla, då kanske du får bli en mus i nästa liv men om du däremot är trevlig och snäll mot alla och gör goda gärningar så kan du bli något i still med en statsledare i nästa liv förstår du min poäng här? det är nog inte så smart att be om hjälp med ett religions arbete på en spel community Redigerat 28 November 2009 av evokia Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 28 November 2009 Rapport Dela Skrivet 28 November 2009 http://sv.wikipedia.org/wiki/Hinduism http://sv.wikipedia.org/wiki/Buddism Have fun. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rullis Skrivet 29 November 2009 Rapport Dela Skrivet 29 November 2009 Buddhism ser inte upp till någon "Gud" menas hinduism gör det. Det är den största skillnaden och även varför jag lutar mer åt buddhism än någon annan stor religion. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 1 December 2009 Rapport Dela Skrivet 1 December 2009 (redigerat) jovisst men du har inte slagits av tanken att ni kanske kommer få ett prov på det sen? karma,som finns i hinduismen om jag minns rätt har att göra med hur du är som person, exempel: om du i första livet är en snuskigt rik man som är otrevlig och elak mot alla, då kanske du får bli en mus i nästa liv men om du däremot är trevlig och snäll mot alla och gör goda gärningar så kan du bli något i still med en statsledare i nästa liv förstår du min poäng här? det är nog inte så smart att be om hjälp med ett religions arbete på en spel community men hinduism är väl vegeterianer (stavning) som inte äter kött för att man tror att man blir ett djur i nästa liv men det är som du säger att man blir nog mus om man är taskig men en ko om man är snäll men har aldrig fört att man blir en statsledare men jag förstår din tanke tror det var så Redigerat 1 December 2009 av Jonas_95 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
evokia Skrivet 1 December 2009 Rapport Dela Skrivet 1 December 2009 jovisst men du har inte slagits av tanken att ni kanske kommer få ett prov på det sen? karma,som finns i hinduismen om jag minns rätt har att göra med hur du är som person, exempel: om du i första livet är en snuskigt rik man som är otrevlig och elak mot alla, då kanske du får bli en mus i nästa liv men om du däremot är trevlig och snäll mot alla och gör goda gärningar så kan du bli något i still med en statsledare i nästa liv förstår du min poäng här? det är nog inte så smart att be om hjälp med ett religions arbete på en spel community men hinduism är väl vegeterianer (stavning) som inte äter kött för att man tror att man blir ett djur i nästa liv men det är som du säger att man blir nog mus om man är taskig men en ko om man är snäll men har aldrig fört att man blir en statsledare men jag förstår din tanke tror det var så du har missförståt vad jag menade, min poäng är att dom som sköter sig inom hinuduismen blir något bra i nästa liv medans dom som inte gör det kan bli tex en åker sork Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.