Hoppa till innehåll

All Läxhjälp I Den Här Tråden.


MysticGohan
 Dela

Rekommendera inlägg

Inkommande omöjligt tal:

 

Enligt Keplers tredje lag är förhållandet mellan kvadraten av planeternas omloppstid runt solen (t år) och kuben på deras medelavstånd till solen (r km) konstant, dvs

 

r^2/r^3= konstant

 

Enligt en formelsamling befinner sig jorden 1,496*10^8 km från solen. Saturnus omloppstid är 29,5 år. Hur många gånger längre är det från solen till Saturnus jämfört med avståndet från solen till jorden?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 251
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Antar att du skrev fel på formeln och menade t^2/r^3= konstant.

 

Då vet vi att konstanten är 1^2 / (1,496 * 10^11)^3 ≈ 2,986 * 10^-34

 

Vi vet då att 29,5^2 / x^3 ≈ 2,986 * 10^-34

Vi får då att x(avståndet Solen - Saturnus) = (29,5^2 / (2,986 * 10^-34))^(1/3) ≈ 1,42 * 10^12 m

 

För att räkna ut svaret tar vi då (1,42 * 10^12) / (1,496 * 10^11) ≈ 9,49 ggr.

 

Svar: Avståndet Solen - Saturnus är 9,49 ggr avstånden Solen - Jorden.

 

 

Hur kunde du tro att det var omöjligt att räkna det där?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antar att du skrev fel på formeln och menade t^2/r^3= konstant.

 

Då vet vi att konstanten är 1^2 / (1,496 * 10^11)^3 ≈ 2,986 * 10^-34

 

Vi vet då att 29,5^2 / x^3 ≈ 2,986 * 10^-34

Vi får då att x(avståndet Solen - Saturnus) = (29,5^2 / (2,986 * 10^-34))^(1/3) ≈ 1,42 * 10^12 m

 

För att räkna ut svaret tar vi då (1,42 * 10^12) / (1,496 * 10^11) ≈ 9,49 ggr.

 

Svar: Avståndet Solen - Saturnus är 9,49 ggr avstånden Solen - Jorden.

 

 

Hur kunde du tro att det var omöjligt att räkna det där?

Min mattelärare klarade inte de, och ja, jag skrev fel :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antar att du skrev fel på formeln och menade t^2/r^3= konstant.

 

Då vet vi att konstanten är 1^2 / (1,496 * 10^11)^3 ≈ 2,986 * 10^-34

 

Vi vet då att 29,5^2 / x^3 ≈ 2,986 * 10^-34

Vi får då att x(avståndet Solen - Saturnus) = (29,5^2 / (2,986 * 10^-34))^(1/3) ≈ 1,42 * 10^12 m

 

För att räkna ut svaret tar vi då (1,42 * 10^12) / (1,496 * 10^11) ≈ 9,49 ggr.

 

Svar: Avståndet Solen - Saturnus är 9,49 ggr avstånden Solen - Jorden.

 

 

Hur kunde du tro att det var omöjligt att räkna det där?

Min mattelärare klarade inte de, och ja, jag skrev fel :P

 

Dålig lärare du har då.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej, jag har fullt upp med arbeten just nu. Jag fick ett SO arbete nyss som handlar om Buddhismen och Hinduismen. Till frågan nu: Vad är likheter och skillnader. Jämför även hur religionen påverkar människor och deras liv. Analysera, jämför och tyck till!

 

De här arbetet är skit viktigt. Jag skulle vara tacksam om ni kom med lite svar :)

/// Mert50

Redigerat av mert50
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jovisst men du har inte slagits av tanken att ni kanske kommer få ett prov på det sen?

karma,som finns i hinduismen om jag minns rätt har att göra med hur du är som person, exempel: om du i första livet är en snuskigt rik man som är otrevlig och elak mot alla, då kanske du får bli en mus i nästa liv men om du däremot är trevlig och snäll mot alla och gör goda gärningar så kan du bli något i still med en statsledare i nästa liv

förstår du min poäng här? det är nog inte så smart att be om hjälp med ett religions arbete på en spel community

Redigerat av evokia
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jovisst men du har inte slagits av tanken att ni kanske kommer få ett prov på det sen?

karma,som finns i hinduismen om jag minns rätt har att göra med hur du är som person, exempel: om du i första livet är en snuskigt rik man som är otrevlig och elak mot alla, då kanske du får bli en mus i nästa liv men om du däremot är trevlig och snäll mot alla och gör goda gärningar så kan du bli något i still med en statsledare i nästa liv

förstår du min poäng här? det är nog inte så smart att be om hjälp med ett religions arbete på en spel community

men hinduism är väl vegeterianer (stavning) som inte äter kött för att man tror att man blir ett djur i nästa liv

men det är som du säger att man blir nog mus om man är taskig men en ko om man är snäll

men har aldrig fört att man blir en statsledare men jag förstår din tanke

 

tror det var så

Redigerat av Jonas_95
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jovisst men du har inte slagits av tanken att ni kanske kommer få ett prov på det sen?

karma,som finns i hinduismen om jag minns rätt har att göra med hur du är som person, exempel: om du i första livet är en snuskigt rik man som är otrevlig och elak mot alla, då kanske du får bli en mus i nästa liv men om du däremot är trevlig och snäll mot alla och gör goda gärningar så kan du bli något i still med en statsledare i nästa liv

förstår du min poäng här? det är nog inte så smart att be om hjälp med ett religions arbete på en spel community

men hinduism är väl vegeterianer (stavning) som inte äter kött för att man tror att man blir ett djur i nästa liv

men det är som du säger att man blir nog mus om man är taskig men en ko om man är snäll

men har aldrig fört att man blir en statsledare men jag förstår din tanke

 

tror det var så

 

du har missförståt vad jag menade, min poäng är att dom som sköter sig inom hinuduismen blir något bra i nästa liv medans dom som inte gör det kan bli tex en åker sork
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...