💬
Logga in
Fuska.se

All Läxhjälp I Den Här Tråden.

251 svar · startad

Nivå 12 · Mästerfuskare

Jag minns inte hur man ska göra i 8an, så jag löste det så som man löser i Matte C eller D.

Sen beror det på vilket tal man väljer som X, jag valde ju vinkel C som X, medan ni andra två valde vinkel A som X.

Äh, nu såg jag att jag inte har rätt, men det skyller jag på att jag räknade kl 1 på natten...

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Vinkel A = x-48

Vinkel B = 2(x-48) = 2x-92

Vinkel C = x

?

Jag satte att C är x, så A blir x-48. Då blir B 2*A, alltså 2*(x-48).

Förlänger man 2*(x-48) så blir det 2*x-2*48=2x-92

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag satte att C är x, så A blir x-48. Då blir B 2*A, alltså 2*(x-48).

Förlänger man 2*(x-48) så blir det 2*x-2*48=2x-92

Jag är inte efterbliven, men tack ändå...

Vet inte varför jag ens satte ut frågetecknet...

Nivå 12 · Mästerfuskare

Eftersom det inte står någon ålder på dig så kan jag omöjligt veta ungefär vad du borde ha läst, så jag antog att du inte förstod.

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Tjenare!

Jag har prov imorgon och det är så att min lärare råkade visa mig provet. Jag så en fråga som jag inte kunde. Frågan fanns inte i boken och vi har provet imorgon. Måste få akuthjälp om det här!! Ni kan tjäna 100 fm.

Frågan:

I en triangel är vinkel B dubbelt så stor som vinkel A. Vinkel A är 48° mindre än vinkel C. Hur stora är triangelns vinklar? Lös uppgiften med hjälp av en ekvation.

Det är Algebra och Ekvationer Åk: 8. Matte Direkt.

vinkel a är 48 och b är 48 dubbelt 2 då blir c det som blir kvar
Nivå 2 · Novis

Gjorde provet idag :D

Fick VG+. 33/40.

Tack för alla som ville hjälpa!

angående fmen så var dezen först av alla som svarade. Han skickade ett pm till mig. Så han fick 100 FMen

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling

Handuppräckning som någon sa, men vilka som fick rösta var lite olika. Det allra vanligaste var att medel-klassen och uppåt fick rösta. Med andra ord, inga slavar. Och glöm för all del inte att det bara var män. Kvinnor ansågs för okunniga.

16 Dec 2009
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Handuppräckning som någon sa, men vilka som fick rösta var lite olika. Det allra vanligaste var att medel-klassen och uppåt fick rösta. Med andra ord, inga slavar. Och glöm för all del inte att det bara var män. Kvinnor ansågs för okunniga.

Psst, jag har redan sagt det. Fria män födda i Aten och som hade pengar fick rösta.

ChuckNorris: Det finns några fler väsentliga skillnader, fast det spelar väl ingen roll nu. Hans läxa är redan inlämnad.

Senast ändrad:

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

ChuckNorris: Det finns några fler väsentliga skillnader, fast det spelar väl ingen roll nu. Hans läxa är redan inlämnad.

Möjligen skillnader teoretiskt sett, men knappast i praktiken.
18 Dec 2009
Nivå 4 · Lärling
Nivå 12 · Mästerfuskare

Det var rätt svårt faktiskt, haha.

Men tack för infon. Hade föredraget häromdagen, gick prima ^^

23 Dec 2009
Nivå 3 · Lärling

Det var inget, läste inte frågan ordentligt :P

Senast ändrad:

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Ni krånglar verkligen till det tycker jag.

alla tre vinklar i en triangel är lika med 180 grader

så med andra ord

vinkel 1 = 48

vinkel 2 = 48 * 2 = 96

48 + 96 = 144

180 - 144 = 36

vinkel 3 = 36

det där är ALLT du behöver skriva :P

Frågan:

I en triangel är vinkel B dubbelt så stor som vinkel A. Vinkel A är 48° mindre än vinkel C. Hur stora är triangelns vinklar? Lös uppgiften med hjälp av en ekvation.

Det är du som LÄSER FEL. Vinkel A är INTE 48. Alltså A=/=48 så hela din uträkning är fel.
↗ till inlägget

Tjenare!

Jag har prov imorgon och det är så att min lärare råkade visa mig provet. Jag så en fråga som jag inte kunde. Frågan fanns inte i boken och vi har provet imorgon. Måste få akuthjälp om det här!! Ni kan tjäna 100 fm.

Frågan:

Det är Algebra och Ekvationer Åk: 8. Matte Direkt.

↗ till inlägget

så med andra ord

vinkel 1 = 48

vinkel 2 = 48 * 2 = 96

48 + 96 = 144

180 - 144 = 36

vinkel 3 = 36

Han ska lösa det med en ekvation. Man får samma svar med det där, men uppgiften blir inte godkänd pga att du inte gjorde uträkningen så som uppgiften säger att du ska göra.

Senast ändrad:

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

så med andra ord

vinkel 1 = 48

vinkel 2 = 48 * 2 = 96

48 + 96 = 144

180 - 144 = 36

vinkel 3 = 36

Han ska lösa det med en ekvation. Man får samma svar med det där, men uppgiften blir inte godkänd pga att du inte gjorde uträkningen så som uppgiften säger att du ska göra.

jaha, haha sluta dampa nu fattar jag också vad ni menar

Nivå 16 · Legendfuskare

Jag gör som alla andra och löser också uppgiften.

A+B+C=180

Jag utgår ifrån att A=x

x+2x+x+48=180

x=33

A=x=33

B=2x=66

C=x+48=81

Säkerhetskoll: 33+66+81=180

Senast ändrad:

30 Dec 2009

Vi har slutprov i Fysik A om tre veckor och har fått problem på just kapitlet värme och tryck. Men den enklaste frågan.

Hur stort är vätsketrycket på 25 m djup i en insjö?

svaret ska vara i Pa , jag vet även att svaret ska vara 25 000 000 Pa = 25 MPa

Om någon därute har fysik A /har haft snälla hjälp mig. Jag har inte tillgång till boken utan har bara frågorna. XD

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Vi har slutprov i Fysik A om tre veckor och har fått problem på just kapitlet värme och tryck. Men den enklaste frågan.

Hur stort är vätsketrycket på 25 m djup i en insjö?

svaret ska vara i Pa , jag vet även att svaret ska vara 25 000 000 Pa = 25 MPa

Om någon därute har fysik A /har haft snälla hjälp mig. Jag har inte tillgång till boken utan har bara frågorna. XD

Vätsketryck=Densitet vätskan*djup*yta*gravitation/yta vilket förkortas till Densitet vätskan*djup*Gravitation

Alltså i det här fallet 1000 kg/m3*25*9.81=245250?

Vilket med två gällande siffror blir 250 000 Pa = 0,25 MPa?

Kanske blev fel då. :S

Nivå 8 · Veteranfuskare

Buddhister tror inte att någon gud har någon som helst vägledning för människan, det gör hinduer.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Tänk dig en kvadratmeter av "vatten" på 25 meters djup (mer precist en kvadrat som är en kvadratmeter stort som ligger i det plan som är parallelt med vattenytan och ligger 25 m under denna). Eftersom enheten för tryck är Pa = N/m^2 så är det du försöker räkna ut hur många newton (hur stor kraft) som denna kvadratmeter utsätts för (eftersom det är lika med N/m^2 som just är trycket).

Tänk dig den "pelare" av vatten som ligger precis ovanför denna kvadratmeter. Detta vatten kommer forma ett rätblock med basaren lika med 1 kvadratmeter och höjden lika med 25m dens volym blir då 25m^3. Det är endast denna pelare av vatten som trycker ner på kvadratmetern alltså är kraften som tyngden på detta rätblock utsätter kvadratmetern för lika med trycket.

Vattnet är i en insjö, vi kan därför anta att det inte är mycket (t.ex. salt) upplöst i vattnet. Densiteten bör då ligga vid 1000 kg/m^3. Och eftersom vi har 25 m^3 så blir vattnets massa 25 000 kg. Tyngdkraften drar de här 25 000 kilona ner med en acceleration g som ungefär är lika med 10 m/s^2. Kraften F = ma = 25000g vilket ungefär är lika med 250 000 N vilket också är trycket. Detta blir som Mumutio skrev 0.25 MPa.

Kanske svårt att förstå. Jag kan försöka rita en bild om du vill.

Tack för svaret fatta precis efter det sista svaret.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in