Hoppa till innehåll

All Läxhjälp I Den Här Tråden.


MysticGohan

Rekommendera inlägg

Har en del NO-frågor som jag har svårt för. Tacksam för hjälp. MVH mert50

 

1. vad är ljus? Bad är ljud?

2. Hur kan vi höra? Hur kan vi se?

3. Hur ändras ljusets hastighet om man jämför med luft och vatten? Försök att förklara

4. Förklara följande ord A. tinnitus B. decibel. C. frekvens D. resonans E. eko

5. Rita en konvav och konvex lins. Hur fungerar glasögon?

6. Hur reflekteras ljuset? Hur bryts ljuset?

7. Vad är ett spektrum?

8. Vad är ultraljud och infraljud? Vad är ultraviolett och infrarött ljus?

 

Hoppas på svar. cya!

1. Ljus en typ av elektromagnetisk strålning. Elektromagnetisk strålning är ett fysikaliskt fenomen som har dubbelnatur, det har alltså vågnatur och partikelnatur. Elektromagnetisk strålning fortplantar sig fram genom rymden med en hastighet på ca 1 079 252 850 km/h i vakuum. Synligt ljus(Elektromagnetisk strålning som människans öga kan se) har våglängden λ = 400 - 700 nanometer.

Ljud är ett abstrakt begrepp som endast har mening när en organisms organ som registrerar förändringar i lufttrycket vid organet. Människans öra är ett exempel, människans öra kan registrera lufttrycksförändringar som uppstår mellan frekvensen f = 20 - 20 000 Hz. Örat sänder sedan det som den registrerat till hörselcentrat i hjärnan och det är då som vi upplever "ljud". Vi upplever ljudnivån(amplituden hos lufttrycksförändringen) logaritmiskt.

 

2. Läs dessa två artiklar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syn#.C3.96gat - Läs "Ögat" och "Nervsystemet"

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rsel#S...ar_h.C3.B6rseln - Läs "Så fungerar hörseln"

 

3. När vi rör handen genom luften så går det lättare jämfört med vatten, där är det trögare. Detta är på grund av att man måste flytta mera massa i vatten p.g.a. att dess densitet är högre än luft. Om vi tänker ljuset som dess partikelnatur, och så har vi ljuset som färdas genom luften. I vår första mening kom vi fram till att luften är mycket tomrum, så fotonerna(ljuspartikel) absorberas inte så mycket av atomerna i luften. Vi tänker oss nu ljuset som går igenom vatten, vi vet att vattnet har mindre tomrum(högre densitet) och att det är transparent. När ljus stöter på ett transparent material så absorberas det av atomerna i det. Mycket kort därefter så strålas det ut igen. Detta medför en liten fördröjning, och därför så färdas ljuset med en lägre genomsnittlig hastighet igenom ett tätare medium.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 251
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Hej!!!

Jag har läxta till imorgon

läxan handlar om att skriva om något är spännade.jag har det svårt med början.kan nån hjälpa mig?

och de orden måste vara med i texten

darra

förfölja

grav

knarra

vålnad

skugga

dödskalle

mörda

spöke

fotspår

huggtänder

hota

fladdermus

monster

fallmåne

rysa

strypa

svettas

månsken

blodsugare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaa... typ såhär kanske? Jag böjer orden

 

Fullmånen reste sig sakta över skogen och månskenet lyste hotfullt upp Lisas sovrum och hon vaknade av att hon rös. Hon hade drömt om en vålnad med huggtänder som stod in hennes rum. Den hade försökt strypa henne så hon blev rädd och vaknade med ett ryck. Hon såg sig omkring i sitt rum om, vålnaden fanns kvar eller om det bara var en vanlig mardröm. Då såg hon fotspår av blod på sovrumsgolvet som gick till garderoben. Lisa började genast darra och svettas som om hon precis hade badat. Försiktigt gick hon och öppnade garderoben...

 

Ja... fortsätt på den om du vill?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför inte? Det är det där som jag får lära mig där jag går på gymnasiet. Går år 2 tekniskt inriktning elektronik och programmering.

 

Det verkar även som om TS ligger längre fram än mig i naturvetenskapliga studier, för att det var någon fråga som min skola inte hade gått igenom med mig än. Jag ligger liksom bara på Fysik A, Matematik C och Kemi A som de enda naturvetenskapliga ämnena.

 

Men om nu TS typ bara ligger på grundskolenivå så tycker jag att hans skola lär honom/henne på ett mycket dåligt sätt. Om man nu ligger på grundskolenivå så ska man antingen strunta i att gå igenom så komplexa saker eller lära ut på ett bra uttänkt pedagogiskt sätt och se till att eleverna förstår det som de blivit lärda.

Sedan så är detta ett forum. I ett forum är ska man diskutera så om TS undrar något så är det bara och posta här igen.

 

Svarade bara på de tre första frågorna för att det är mycket att förklara, lämnade resten åt andra. Sen så är det inte så självklart vart man kan hitta svaren på frågorna som ställts. Jag svarade för att jag vet att det är väldigt svårt att hitta den information om dessa uppgifter och hjälpte TS med att ge så mycket information jag kunde.

 

Liksom bara frågan "Hur fungerar glasögon?" skulle kräva en förklaring på minst 50(räknas av mig som ofullständig förklaring, jag skulle inte fatta något om jag läste en förklaring om hur glasögon fungerar på 50 ord) ord; där man skulle gå igenom hur ljuset bryts igenom glasögonen och ögonlinsen, bara ögonlinsen och på vilket sätt som ljuset bryts igenom ögonlinsen som gör att man behöver glasögon.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

336 f.Kr. uppsteg Alexander på tronen. Efter att ha befäst sin kontroll över Grekland, invaderade han Persien. Efter att ha korsat Bosporen besegrade han den persiske kungens satraper i Slaget vid Granikos i maj 334 f.Kr. Han erövrade bland annat Gordion, Frygiens huvudstad, där en stridsvagn var fastbunden med hopknutna rep. Enligt sägnen skulle herradömet över hela världen tillfalla den som kunde lösa upp knuten. Alexander lyckades inte lösa upp den gordiska knuten utan högg itu den med sitt svärd, det så kallade Alexanderhugget.

 

I Slaget vid Issos 333 f.Kr. besegrade Alexander den persiske kungen Dareios III. Efter belägringen av staden Tyrus i Syrien 332 f.Kr. tågade han in i Egypten, och betvingade det flertusenåriga klassiska egyptiska faraoniska riket. Alexanders sista stora slag mot Dareios blev Slaget vid Gaugamela nära Babylon efter vilket han kontrollerade de persiska huvudstäderna Babylon, Susa, Persepolis och Ekbatana. Han fortsatte till Medien och Skytien, intog Herat och Samarkand och fortsatte sedan till Indien. Han invaderade Indien och besegrade kung Purushotthama eller Poros i Slaget vid Hydaspes, det sista av fyra stora slag. Efter att ha återvänt till Babylon dog han i plötslig feber i Nebukadnessar II:s palats, 32 år gammal. Efter Alexanders död delades hans rike upp i fyra stater, Diadochi, av hans generaler; Seleukos I grundade Seleukiderriket av Mesopotamien och Iran, Egypten övertogs av Ptolemaios I Soter och Makedonien av Kassander. General Lysimachos fick Mindre Asien och Thrakien.

 

 

(Omvandla detta till att se ut som att det var skrivet en 13 åring please.

 

ty i förväg)

Redigerat av alexanderice
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...