Hoppa till innehåll

Problem Efter Xp-reinstall.


Gäst BillieJean

Rekommendera inlägg

Gäst BillieJean

Jag installerade om mitt Windows Xp (med orginalskiva) efter ett väldigt allvarligt fel, och nu så saknar jag en del drivrutiner. Den viktigaste drivrutinen jag saknar är för mitt videokort, och jag har försökt ladda ner drivrutiner från ATI's hemsida. Men varje gång jag försöker köra programmet så hittar den inte någon mjuk- eller hårdvara att installera drivrutinen på.

 

Vad ska jag göra?

 

O.B.S jag har något videokort som heter Radeon™ 32MB DDR, gammalt skit men jag bryr mig inte. Vill bara att allt ska funka som innan.

Och sen så finns det ingen drivrutin för skärmen heller. Den funkar men endast på reserv-rutin, tydligen.

Ett problem är att den saknar Direct3d9, hur ska jag lösa det?

 

500FM till den som kommer på fungerande lösningar.

Redigerat av BillieJean
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

Du måste installera rätt drivrutiner till kortet.

Det har jag försökt många gånger om, men varje gång står det att det inte finns någon möjlig mjuk- eller hårdvara att installera drivrutinerna på.

Behöver hjälp då jag kort sagt inte fattar ett skit. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst CrazyCake

Du måste installera rätt drivrutiner till kortet.

Det har jag försökt många gånger om, men varje gång står det att det inte finns någon möjlig mjuk- eller hårdvara att installera drivrutinerna på.

Behöver hjälp då jag kort sagt inte fattar ett skit. ;)

 

Då är det fortfarande inte rätt.

Ditt grafikkort är ju väldigt gammalt, Så kan ju varar rätt svårt att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

-

Då är det fortfarande inte rätt.

Ditt grafikkort är ju väldigt gammalt, Så kan ju varar rätt svårt att hitta.

enligt ati's hemsida är det exakt rätt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

http://driverscollection.com/?file_cid=412...f449a18ea3e7369

http://www.softwarepatch.com/windows/directx.html

 

Om datorn vägrar erkänna kortets existens så kan du försöka med att bara skruva loss grafikkortet och sätta in det igen.

Lite som att knacka någon på axeln och säga "Jag står här."

Testade Cataclyst och fick upp detta för tredje gången: Setup was unable to find components that can be installed on your current harddrive or software configuration. Please make sure you have the required software or hardware.

 

Någon idé på vad jag kan göra åt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan vara fel drivers, om du kan se vilket kort du har genom att t ex kolla Egenskaper på Dator så vet ju datorn att grafikkortet är inkopplat.

Jag fick fram att ditt kort var ett Radeon 7000 och letade efter drivers för den modellen, men du kanske har en annan.

 

Andra som har samma problem verkar indikera att felet är väldigt svårt att rätta till,

 

Kanske detta funkar

Finally it was the VIA CPU to Agp 2.0/3.0 driver (VIAAGP1.SYS). I have removed that device, rebooted and voila... System has detected the new hardware - video adapter and then the ATI drivers finally installed smoothly.

 

Annars verkar det som om du måste formatera om igen, eller reseta dina bios

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

Kan vara fel drivers, om du kan se vilket kort du har genom att t ex kolla Egenskaper på Dator så vet ju datorn att grafikkortet är inkopplat.

Jag fick fram att ditt kort var ett Radeon 7000 och letade efter drivers för den modellen, men du kanske har en annan.

 

Andra som har samma problem verkar indikera att felet är väldigt svårt att rätta till,

 

Kanske detta funkar

Finally it was the VIA CPU to Agp 2.0/3.0 driver (VIAAGP1.SYS). I have removed that device, rebooted and voila... System has detected the new hardware - video adapter and then the ATI drivers finally installed smoothly.

 

Annars verkar det som om du måste formatera om igen, eller reseta dina bios

 

Jag ska testa det, och det är mycket möjligt att jag har Radeon 7000. Problemet är att jag inte kan se vad som sitter i via egenskaper. När jag går in där och sen ska se vilket skärmkort så står där inget. Nada.

Ingenting står där, inte ens vad det är för typ av kort. Men det sitter i och har stadigt gjort det sen 05-nångång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

Annars verkar det som om du måste formatera om igen, eller reseta dina bios

 

Vad menar du? Ska jag ominstallera Xp om det inte funkar med det du sa?

 

Ladda ner drivrutiner från tillverkadens hemsida. T.ex om du har en HP dator laddar du ner det från HPs hemsida.

Gick det inte fram att det inte funkade?

Men ska testa rutiner för Radeon 7000 och testa om det fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad menar du? Ska jag ominstallera Xp om det inte funkar med det du sa?

Mm, tyvärr

 

Men, du sa att du inte kan se vilket kort du har...

Hur är datorn just nu isåfall, kan du spela någorlunda krävande spel (d.v.s att grafikkortet är aktivt), eller är du fast i någon lågupplöst skräp-mode där du är menad att installera drivers?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...