Mezox Skrivet 1 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 1 Maj 2010 Om ett antal dagar ska jag ha ett argumenterande tal (Svenska A) angående ett valfritt ämne. Jag letade efter ett lite speciellt ämne. Något som inte diskuterades så mycket. Jag ville argumentera för något som jag tror många skulle vara emot. Efter att ha skojat/konspirerat lite med en kompis angående Feministinitiativets eventuella diskreta tillvägagångssätt till att stärka kvinnor så kom jag på något. Man ger ett månatligt bidrag till kvinnor för att de har "tryckts ner så länge", för att de snittar lägre i lön och för att de har mens (lol). Jag gjorde den här tråden, inte för att alla ska säga vad de tycker om idén, utan för att jag vill ha argument/motargument till det så att jag kan förbereda mig till mitt tal. Finns det bra argument? Meningen med mitt tal är att kunna ställa folk mot väggen i en fråga som mina hörande är helt emot. För de som inte orkar läsa sammanfattar jag hur tråden var tänkt: Jag vill ha motargument/motargument till att kvinnor ska få bidrag för att de är kvinnor. Det är INTE meningen att någon ska ranta för att de tycker det är en dum idé. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 1 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 1 Maj 2010 Diskrimineringslag (2008:567) borde väl vara ett av de starkaste motargumenten... Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 1 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 1 Maj 2010 De har det svårare än vi. De har mens en gång i månaden. De får lägre lön. Se det på rätt (eller egentligen fel) sätt så kanske det inte är särskillt diskriminerande ändå. Man kan formulera om det hela så att det blir mer tydligt hur diskriminerande det egentligen är. Höja hälften av befolkningen och inte göra något för den andra halvan ger samma nettoeffekt som att sänka den ena halvan. Men motargument finns det nog gott om. Frågan är nu om man kan hitta tillräckligt med argument för det? Det låter kanske dumt, men jag känner på mig att detta är något so en civilisation skulle kunna växa upp med utan att ifrågasätta, men nästan tycka att det motsatta är diskriminerande. Om det är otydligt så säger jag det igen: Jag tror att detta skulle vara något helt naturligt och något inte många skulle ifrågasätta det om man växte upp med det. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 2 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Mens verkar ju vara jätte jobbigt, blöda lite och bli sur, medan grabbarna blir uppfödda på det sättet att män ska vara brutala, meka med bilen och utföra extremsporter, när jag var i 10års åldern blödde jag fan varje dag och inte blev det bättre när man kom i tonåren och var sur konstant. Att få pengar för att man har mens är verkligen inget som kommer att ske hoppas jag. Varför? Kanske för att det kvinnorna kämpar för är ett 100% jämlikhets samhälle och iochmed att denna "lag" skulle komma skulle ju hela den idéen gå åt skogen och helt plötsligt skulle det vara vi män som var "drabbade". Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 2 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Meh, glöm tråden. Jag vet att det är en dålig idé, men jag vill se hur långt man kan komma om man försöker sätta sig in i att det e rätt. Jag själv stör mig på alla feminister som vill så mycket, men det hela är ändå bara hypotetiskt. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 2 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Okej, argument till varför de ska få- de kanske håller käft då :rolleyes: Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst BillieJean Skrivet 2 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Meh, glöm tråden. Så dålig var den inte, och sen blev den ju godkänd av en dm. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 2 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Kvinnor i Sverige vill rycka hela armen när dem fått lite fördelar av handen, vilka är det som sitter högst upp i bankerna? Jo det är kvinnorna! Vilka är det som endast får bli anställda som receptionister/kassörer? Jo de kvinnor. Kvinnor har det bra här i Sverige, punktslut! Åt skogen med feministerna! Visst är det en fin tanke med feminismen att alla ska vara lika värda oavsett kön, men här i Sverige funkar det inte då det redan är bra. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ExorZ Skrivet 2 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Kvinnor i Sverige vill rycka hela armen när dem fått lite fördelar av handen, vilka är det som sitter högst upp i bankerna? Jo det är kvinnorna! Vilka är det som endast får bli anställda som receptionister/kassörer? Jo de kvinnor. Kvinnor har det bra här i Sverige, punktslut! Åt skogen med feministerna! Visst är det en fin tanke med feminismen att alla ska vara lika värda oavsett kön, men här i Sverige funkar det inte då det redan är bra.Roligt att det är bara svin heta tjejer som jobbar i affärer på stora shopcentrum, drar till sig kunder :P (vissa är fan tajta som fan!) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 2 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Kvinnor i Sverige vill rycka hela armen när dem fått lite fördelar av handen, vilka är det som sitter högst upp i bankerna? Jo det är kvinnorna! Vilka är det som endast får bli anställda som receptionister/kassörer? Jo de kvinnor. Kvinnor har det bra här i Sverige, punktslut! Åt skogen med feministerna! Visst är det en fin tanke med feminismen att alla ska vara lika värda oavsett kön, men här i Sverige funkar det inte då det redan är bra.Roligt att det är bara svin heta tjejer som jobbar i affärer på stora shopcentrum, drar till sig kunder :P (vissa är fan tajta som fan!) Kan inte säga annat än att hålla med dig =) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ibanez Skrivet 2 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Varför ska människor av ett visst kön få ersättning? Såg att du skrev mens, men alltså då kan ju männen få ersättning för att vi har skäggväxt då. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 2 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Jag skrev inte tråden för att diskutera ämnet, utan för att få argument för (jag tror att det finns en hel del). Anledningen till att den hamnade i debatt ändå var för att den mer omogna delen av forumet håller sig borta härifrån. Jag har bestämt mig för att jag ska göra mitt argumenterande tal om något annat, så jag kommer inte behöva mer "hjälp". Visste inte att alla var så stängda... Jag vill avsluta med att repetera att jag också tycker att det är en dålig idé, men det skulle vara kul att argumentera för något man inte gillade. Tydligen delar ni inte mina tankar. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg