Hoppa till innehåll

Frankrike Förbjuder Burka/niqab/slöja


Caspian
 Dela

Rekommendera inlägg

Men vadå? Om man skall respektera affärers önskan att inte springa runt med motorcykelhjälm inne i affären så skall man väl respektera moskéers önskan om klädkoder?

Det är ju inte en önskan, utan snarare ett requirement för att få vistas i en moské. Men det känns absolut mycket bättre i min åsikt att förbjuda ett plagg än att tvingas ha ett plagg. Detta är bara en personlig känsla.

 

Att märka av att människor bär burka här i Sverige är som att märka av en fjärt under tornado.

Ska man kalla det ett fritt land ska man få ha på sig vad man vill, men vi har en föreningsrätt här i Sverige

också där man kan ha olika policys om man vill gå med i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju inte en önskan, utan snarare ett requirement för att få vistas i en moské. Men det känns absolut mycket bättre i min åsikt att förbjuda ett plagg än att tvingas ha ett plagg. Detta är bara en personlig känsla.

Får jag inte vara naken i Sverige? Fyfan! De tvingar på mig kläder!

Dessutom tvingar ingen dig gå in i moskén så ingen tvingar dig heller att ta på dig något.

 

Men det känns absolut mycket bättre i min åsikt att förbjuda ett plagg än att tvingas ha ett plagg. Detta är bara en personlig känsla.

DÄR har vi ett bra argument. :)

 

Antar (och hoppas) att du var sarkastisk där. :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som finns i affärerna/banker är ju knappast heller önskningar...

 

Ta av dig hjälmfan eller gtfo.

Jag sa inte att det var en önskning i affären. Du antog det endast för att jag inte sa något om det.

 

Mezox:

Varför hoppas du att han var sarkastisk? Jag tycker iofs att det inte kan ses som ett argument eftersom jag skrev att det var en känsla. Jag tycker inte att jag ska bli idiotförklarad för att uttrycka mina åsikter. Som jag upplever det känns det mycket värre att bli påtvingad t.ex. en burqa, än att bli förbjuden att bära keps, även om båda sakerna rent politiskt sett är lika idiotiska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag inte har fel pratade vi om en moské och du pratade om hur illa det var att man behövde klä sig anständigt om man gick in i en moské (vilket ingen tvingar folk till) och att det var mycket värre än att förbjuda burka på offentliga platser som affärer. Du sa det inte uttryckligen nej men det var ungefär såhär:

A: Tjejer i min klass fick bära heltäckande kläder när de gick in i en moské!

B: Om affärer får förbjuda burka får väl moskéer ha krav på att man har på sig kläder.

Du: Det är mycket värre att tvingas ta på sig något än att förbjudas ha på sig något.

 

Dessutom skrev mumutio (antagligen sarkastiskt) att det var ett bra argument. Men det var inget argument utan bara din åsikt.

 

EDIT: Såg att det handlade om motorcykelhjälm. Samma poäng dock.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag inte har fel pratade vi om en moské och du pratade om hur illa det var att man behövde klä sig anständigt om man gick in i en moské (vilket ingen tvingar folk till) och att det var mycket värre än att förbjuda burka på offentliga platser som affärer. Du sa det inte uttryckligen nej men det var ungefär såhär:

A: Tjejer i min klass fick bära heltäckande kläder när de gick in i en moské!

B: Om affärer får förbjuda burka får väl moskéer ha krav på att man har på sig kläder.

Du: Det är mycket värre att tvingas ta på sig något än att förbjudas ha på sig något.

 

Dessutom skrev mumutio (antagligen sarkastiskt) att det var ett bra argument. Men det var inget argument utan bara din åsikt.

 

EDIT: Såg att det handlade om motorcykelhjälm. Samma poäng dock.

Jag tycker personligen inte att det är samma sak att affärer får förbjuda hjälm och moskéer får ha krav på att man måste ha viss klädsel. Jag fattar inte vad du försöker säga mig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär då. Affären säger vilka kläder du inte får ha på dig (hjälm, burka osv). Moskéen säger vilka kläder du inte får ha på dig (kläder som visar för mycket hud osv).

 

Förklara nu vari skillnaden mellan de två exemplen ovan ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär då. Affären säger vilka kläder du inte får ha på dig (hjälm, burka osv). Moskéen säger vilka kläder du inte får ha på dig (kläder som visar för mycket hud osv).

 

Förklara nu vari skillnaden mellan de två exemplen ovan ligger.

Äntligen lite klarspråk.

Nej tänker man så (Som jag givetvis inte gjorde) så ser jag ingen större skillnad. Det enda är väl att samtidigt som moskén säger att du får inte ha detta, så säger dom att du ska ha det här, vilket inte affären gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej.

 

Moskéen säger: Du får inte ha kläder som visar hud. Utöver det så är du fri att ha på dig vilka kläder du vill.

Affären säger: Du får inte ha kläder som täcker ansiktet. Utöver det är du fri att ha på dig vilka kläder du vill.

 

Alternativt.

 

Moskéen säger: Du måste ha på dig kläder som inte visar hud.

Affären säger: Du måste ha på dig kläder som inte döljer ansiktet.

 

c wut i did thar?

 

(Edit: Förutsatt att moskéen inte har några andra dresscodes)

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker personligen inte att det är samma sak att affärer får förbjuda hjälm och moskéer får ha krav på att man måste ha viss klädsel. Jag fattar inte vad du försöker säga mig.

Ingen tvingar någon att gå in i en moské. Går du till moskén är du troligtvis muslim och tycker själv det är oanständigt att ha på sig kläder som visar för mycket.

 

På samma sätt som det är oanständigt att vara naken i stan är det oanständigt att ha för tajta kläder eller visa för mycket hud i moskén. Jag hade förstått vad du menat om folk hade gått runt i Sverige tvingat på andra kläder, men detta är absolut inte fallet. Ingen kommer tvinga på dig kläder så länge inte någon tvingar in dig i moskén.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej.

 

Moskéen säger: Du får inte ha kläder som visar hud. Utöver det så är du fri att ha på dig vilka kläder du vill.

Affären säger: Du får inte ha kläder som täcker ansiktet. Utöver det är du fri att ha på dig vilka kläder du vill.

 

Alternativt.

 

Moskéen säger: Du måste ha på dig kläder som inte visar hud.

Affären säger: Du måste ha på dig kläder som inte döljer ansiktet.

 

c wut i did thar?

 

(Edit: Förutsatt att moskéen inte har några andra dresscodes)

Ja, det är ju logiskt tänkande, men jag förutsatte att moskéer har klädkoder när jag skrev inläggen. Förutsätter man däremot att dom inte har det så är det en annan femma. Jag är inte musilm, så jag är förgiftad med vad som sägs på teve och i andra medier.

 

Mezox@ Visst, ingen tvingar mig att gå i moskée, men det förändrar inte min åsikt att det personligen känns värre att bli påtvingad plagg än förbjuden att ha ett visst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte mitt fel att jag antar att det du skriver är menat att ha en relevans i diskussionen.

Det hade relevans, men jag erkände mig mer eller mindre överbevisad i och med vad jag skrev till Guggo, som jag trodde du läste. Jag antog att moskéen sa; "Det här ska du ha på dig, annars får du gå." Om man nu skulle vilja gå i en moské, vilket de flesta muslimer antagligen verkar vilja. har det en relevans i diskussionen.

Det är iallafall ingen annans fel att du antar att det man skriver har en relevans i diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...