Hoppa till innehåll

Håkan Hellström


D48
 Dela

Rekommendera inlägg

Finns det några fans av Håkan Hellström på den här sidan?

 

Själv så kanske jag inte kan kalla mig ett riktigt fan av honom men jag såg honom live i göteborg för en vecka sedan.

Tog några bilder... B) Bilderna blev inget bra men jag har iaf minnen kvar ifrån skiten. Det var väldigt trevligt att se gamla gubbar och kärringar stå och dansa runt när Håkan spelade live i Scandinavium.

 

Sämst inledning men whatever.

post-78422-1289418494_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Förlåt men jag gillar inte håkan alls. Alla mobbar mig för "alla i göteborg gillar håkan" och "alla på min skola gillar håkan och var och såg honom". :(

 

hans röst är inget jag kan lyssna på alls och hans texter känns rätt ostiga. :c (gillar inte svensk musik så mycket heller för den delen)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förlåt men jag gillar inte håkan alls. Alla mobbar mig för "alla i göteborg gillar håkan" och "alla på min skola gillar håkan och var och såg honom". :(

 

hans röst är inget jag kan lyssna på alls och hans texter känns rätt ostiga. :c (gillar inte svensk musik så mycket heller för den delen)

Ah, ungefär så där ja.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Pretentiös, skulle jag vilja säga. Dessutom är det knappast ett okänt faktum att han stjäl en hel del material rakt upp och ner.

Alla gör det mer eller mindre. Huvudsaken är att jag gillar det han har tagit och gjort om på sitt sätt.

 

Jag har också ogillat hans röst men efter den spelningen så måste jag säga att hans röst inte alls var så farlig då han kom med låten "kom igen lena".

 

Svensk musik is tha shit.

 

Förlåt men jag gillar inte håkan alls. Alla mobbar mig för "alla i göteborg gillar håkan" och "alla på min skola gillar håkan och var och såg honom". :(

 

hans röst är inget jag kan lyssna på alls och hans texter känns rätt ostiga. :c (gillar inte svensk musik så mycket heller för den delen)

När du väl har fått in foten på svensk popmusik som liknar Kent, Håkan Hellström och Broder Daniel så är det för sent att göra något... då är man fast. B) Redigerat av Progressive
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inga nya idéer är helt originella, utan allt är idéstölder. Den konstnärliga visionen är alltid inspirerad av tidigare skapelser, och referensramarna är alltid vilka idéer som redan har genomförts. Dock så handlar det inte bara om lite inspiration i Håkan Hellströms fall, utan han stjäl skamlöst både strofer och slingor, gång på gång på gång.

 

Cornelis Vreeswijk

"Allt är bedrägeri, men det struntar jag i, för att du har så mjuka läppar"

("Visa till Veronica")

 

Håkan Hellström

"... allt är falskt och bedrägeri, men det struntar jag i, för vi dansar och du har så mjuka läppar"

("Kom igen Lena", jämför med "Come on Eileen")

 

-

 

Cyndi Lauper

"...the stray cat sings crying,

the stray cat sings back."

("All through the night")

 

Håkan Hellström

"Bortsprungna katter ropar,

bortsprungna katter ropar tillbaks..."

("Mitt Gullbergs kaj paradis")

 

-

Morrissey

"Come, Come, Come - nuclear bomb"

("Everyday Is Like Sunday")

Håkan Hellström

"Kom, kom, atombomb"

("Atombomb")

 

-

 

The Smiths

"And everybody"s got to live their lives and God knows I've got to live mine"

("William it was really nothing")

 

Håkan Hellström

"Dom har gått för att leva sina liv och Gud vet att jag måste leva mitt"

("Atombomb")

 

-

 

Marc Bolan (T-Rex)

"I was dancing when I was twelve"

("Cosmic Dancer")

 

Håkan Hellström

"Och jag dansade när jag var tolv"

("Jag var bara inte gjord för dessa dar")

 

-

 

Morrissey

"Young girl one day we really will be old. But the thing is I love you now."

("Disappointed")

 

Håkan Hellström

"En dag kommer jag och du att verkligen bli gamla. Men jag älskar dig nu."

("Uppsnärjd i det blå", jämför med "Tangled up in the blue" av Bob Dylan)

 

-

 

Eldkvarn

"Ta mig till kärlek, ta mig till dans, spela ett nummer som tar mig nånstans"

("Djungel")

 

Håkan Hellström

"Ta mig till kärlek, ta mig till dans, ge mig nåt som tar mig någonstans"

("Känn ingen sorg för mig Göteborg")

 

-

 

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article98934.ab

http://aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article262105.ab

 

osv..

 

Karln kan inte sjunga ens för att rädda sitt eget liv. Han knappast en gitarrvirtous heller, det han har blivit hyllad för är hans texter, som liksom hela hans övriga produktion är rena plagiat. Så varför skulle någon vilja erkänna honom som en originell och bra musiker när han själv hellre önskar att han var Dylan eller Morrissey?

Redigerat av antagonist
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säg inte att du faktiskt är så naiv som du framstår nu :(

 

Att "stjäla" från andra är mycket vanligt inom musikbranschen. Håkan stjäl, Morrissey stjäl, The Smiths stal, Led Zeppelin stal, osv osv osv.

 

Den juridiska diskussionen av vad som räknas som upphovsrättsbrott orkar jag inte gå igenom. Men att komma och klaga på att Håkan stjäl av artister som själva stjäl känns som lite dubbelmoral.

 

Själv tycker jag att Håkan har en del bra sånger, men det är inte hans (rätt kassa..) sångröst, eller hans texter som gör att folk gillar honom. Men precis som att artister stjäl av varandra så är ju det inte direkt ovanligt att artister som knappt kan sjunga blir populära ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förlåt men jag gillar inte håkan alls. Alla mobbar mig för "alla i göteborg gillar håkan" och "alla på min skola gillar håkan och var och såg honom". :(

 

hans röst är inget jag kan lyssna på alls och hans texter känns rätt ostiga. :c (gillar inte svensk musik så mycket heller för den delen)

När du väl har fått in foten på svensk popmusik som liknar Kent, Håkan Hellström och Broder Daniel så är det för sent att göra något... då är man fast. B)

 

lyssnade på kent häromdagen. typ vinternoll. har bara ord som blä och fyfan. tyvärr :(

 

och broder daniel. svart smink? som sagt. hela min skola gillar sådana artister du sade. har byggt upp ett försvar! har verkligen försökt att lyssna. går inte.

 

 

edit: här har vi även till låt som kanske är känd? absolut INGEN aning. men.

Håkan Hellström

http://www.lyricstime.com/h-kan-hellstr-m-...den-lyrics.html

 

Bob Dylan

http://www.bobdylan.com/#/songs/ugliest-girl-in-the-world

 

 

 

Lite mer bob & håkan.

 

H

Jag står i vasaparken

Ser pojkar och flickor gå igenom kärlekslunden

Jag skulle byta plats

Med vem som helst på sekunden

Om jag kunde...

 

B

I see people in the park forgetting their troubles and woes

They're drinking and dancing, wearing bright colored clothes

All the young men with their young women looking so good

Well, I'd trade places with any of them

In a minute, if I could

 

 

H

Jag går genom löven

som faller ifrån träden

känner mig som en främling

ingen ser

ingen ser längre

 

B

Walkin' through the leaves, falling from the trees

Feelin' like a stranger nobody sees

So many things that we never will undo

I know you’re sorry, I’m sorry too

 

 

H

jag är inte kär i henne för vad hon e

utan för den hon inte e

jag vet, det låter konstigt när jag säger det

B

I can’t help it

If you might think i’m odd

If i say i’m loving you not for what you are

But for what you are not

 

 

 

Kan fortsätta. Länge. Ju fler låtar ju fler anledningar till att inte gilla Håkan.

 

Herregud säger jag bara.

Redigerat av Rullis
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...