Hoppa till innehåll

Tankenötter/problem


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

3 vita 2 svarta hattar

 

Om ingen av rådgivarna säger något, har inga av dem två svarta hattar; då finns max 1 svart hatt bland dem.

Ingen av dem kan alltså veta om de har en svart eller vit hatt på sig.

 

Ur varje rådgivares perspektiv:

De två andra har vita hattar.

Har jag svart eller vit?

Chansen är (3-2)/(5-2) = 1/3 att min hatt är vit.

Då är chansen 2/3 att min hatt är svart.

 

 

Om min hatt är vit, så ser de andra två rådgivarna mig ur sitt perspektiv som jag ser dem.

 

Om min hatt är svart, så ser de andra två rådgivarna att det finns en svart hatt kvar som möjligen kan sitta på dem själva.

De ser att chansen att de har en vit hatt på sig som (3-1)/(5-2) = 2/3 och att den är svart 1/3.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

På en ö finns det 100 personer med blå ögon, 100 personer med bruna ögon och en ledare.

En dag säger ledaren: Minst en av er har bruna ögon.

Antag att alla är perfekta logiker (finns det en slutsats som kan nås genom logiskt tänkande gör de det omedelbart) och att alla dessutom vet att alla andra är perfekta logiker.

Antag att en person lämnar ön samma dag som de får reda på sin ögonfärg. Vem/vilka lämnar ön och när?

 

(De får inte komunicera med varandra. Det finns inga speglar, kameror o.s.v.. Alla träffar alla andra varje dag.)

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

svar på mezoxs senaste:

Antag att det bara är fyra personer personer på ön, två av varje. Dag 1 vet båda brunögda att det finns minst en med bruna ögon, och de också att den andra brunögda har bruna ögon. Därför vet de inte om de själva om de har bruna ögon. Om man tänker från en brunögds perspektiv så blir det: Han har bruna ögon, därför vet jag inte vad jag har. Dag 2 däremot, så tänker våra brunögda "om jag hade blå ögon, så hade den brunögda snubben dragit", därför vet båda brunögda att de har bruna ögon och drar på dag 2. De blåögda vet därför på dag 3 att eftersom de brunögda kunde lista ut sin ögonfärg så måste de själva ha blå. De drar alltså dag 3.

 

Om man testar samma sak med sex personer, tre av varje, så blir det (sett från en brunögds perspektiv):

Dag 1: Jag ser två som har bruna ögon, de andre tre har blåa ögon.

Dag 2: Igen förändring

Dag 3: Eftersom ingen brunögd lämnade Dag 2 så kan det inte vara bara 2 brunögda på ön. Därför måste även jag vara brunögd.

Alltså åker alla brunögda dag 3, och då åker alla blåögda dag 4.

 

Fortsätter man så jätte läng kommer man fram till att alla brunögda lämnar på dag hundra och resten på dag 101

 

jag är dålig på att förklara :/

Redigerat av Chagi
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Följande uppgift är nog lite mer matematisk än föregående uppgifter och kan kräva mer mattekunskaper:

Bevisa att det alltid finns två punkter på ekvatorn som ligger på exakt motsatt sida av jorden och som har exakt samma tempratur. (du får anta att tempraturen ändras kontinuerligt så att den t.ex. inte är 5 i en punkt och 8 i punkten precis bredvid)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ganska lätt.

 

En man skall ut och resa. Mannen är gift och har tre barn, som i sin tur är gifta och har två barn var. Mannen har även fyra bröder med varsin fru och tre barn var. Alla barn har varsin katt. Hur många fötter/tassar/whatever är med på resan?

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja..

Två fötter?

 

EDIT: En lätt en.

 

 

Föreställ dig att du har tre lådor framför dig.

Bakom två av lådorna är varsin get och en av dom en sportbil. Ditt mål är att välja sportbilen.

Säg att du väljer låda nummer 1, jag som din gameshow programledare säger att låda nummer 3 är en get.

Sedan ger jag dig möjligheten att byta till låda nummer 2.

Vill du då byta, och vad är sannolikheten att du får sportbilen i låda 1 respektive 2?

Redigerat av Luminary
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ganska lätt.

 

En man skall ut och resa. Mannen är gift och har tre barn, som i sin tur är gifta och har två barn var. Mannen har även fyra bröder med varsin fru och tre barn var. Alla barn har varsin katt. Hur många fötter/tassar/whatever är med på resan?

Okej jag gissar att du pratar om katterna nu då

20 tassar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja..

Två fötter?

 

EDIT: En lätt en.

 

 

Föreställ dig att du har tre lådor framför dig.

Bakom två av lådorna är varsin get och en av dom en sportbil. Ditt mål är att välja sportbilen.

Säg att du väljer låda nummer 1, jag som din gameshow programledare säger att låda nummer 3 är en get.

Sedan ger jag dig möjligheten att byta till låda nummer 2.

Vill du då byta, och vad är sannolikheten att du får sportbilen i låda 1 respektive 2?

Kollade upp det där Monty Hall problemet, stämmer inte alls enligt mig.

 

2 getter, 1 bil.

 

1 2 3

x x x

 

Du väljer låda 1, men öppnar inte.

Programledaren öppnar SPECIFIKT ENLIGT PROBLEMET låda 3, vilken bakom det finns en get.

 

1 2 3

x x g

 

Du får nu chansen att öppna vilken du vill av låda 1 & 2.

Vilken är chansen störst att det finns en bil i?

Det finns 1 get och 1 bil kvar.

 

Kan då se ut på följande sätt:

1 2 3

c g g

g c g

 

Chansen att bilen finns bakom låda 1 är nu: 1/2, och låda 2: 1/2.

Det spelar statistiskt alltså ingen roll om du öppnar låda 1 eller 2.

 

Helt omöjligt att komma fram till svaret att chansen för att bilen är bakom låda 1: 1/3 och låda två: 2/3, enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...