Hoppa till innehåll

Hur Kan Man Bli Bra På Cs?


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag suger på det, så hur kan man bli bra? Utan att nörda 24/7, såklart.

 

Säg inte "bara spela", utan kom med tips/förslag. Jag spelar också mest på Dust 2, så kom också gärna med map-relaterade tips.

Redigerat av Laserturk
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ehm öhm...finns inte direkt någon config som gör dig bra. Spela vidare bara, hitta ett par polare att spela med och sök en pcw eller 2 (oftast mindre fusk där, om inte du fuskar då) sen kommer allt med tiden.

nej jag pallar inte fuska. Okej, jag kan leta efter lite bra servers ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nej jag pallar inte fuska. Okej, jag kan leta efter lite bra servers ;)

 

Hela poängen är ju tyvärr att allting måste sätta sig i muskelminnet och för det så behöver man nöta, nöta, nöta. Det finns inga genvägar för att bli bra. Visst, fuska kan man ju alltid göra för att vinna online, men det handlar ju ingenting om att vara bra. Spela, spela spela. Ja, jag vet att du inte ville höra det, men det är så realiteten ser ut. Det finns inga genvägar. Det är de facto en sport det handlar om.

 

För att bli skillad på t.ex Super Street Fighter IV där allt handlar om teknik, mind-games och reaktionsförmåga så bör du både ha en förutsättning för att snabbt förstå och få känsla för zoningkonceptet (dvs, var på banan man befinner sig i förhållande till motståndaren, vad som är safe/inte safe osv). Har man den så behöver man tekniken. Där får man lägga rätt många timmar på ren och skär träning för att nöta in den i muskelminnet. Det är ungefär som att lära sig spela ett instrument.

 

Därefter behöver du kunskap om dina matchups. 35 olika karaktärer med olika prioriteringar. Mycket att hålla koll på - något man enbart får genom att läsa på, studera och spela.

 

Men, eftersom det är levande motstånd måste man också ha koll på sina mind-games. Det är den svåraste biten och den kommer enbart med erfarenheten - dvs, ännu mer spela spela.

 

Antar att ungefär samma förutsättningar gäller för CS, även om det är mindre teknik och mer reaktioner. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hela poängen är ju tyvärr att allting måste sätta sig i muskelminnet och för det så behöver man nöta, nöta, nöta. Det finns inga genvägar för att bli bra. Visst, fuska kan man ju alltid göra för att vinna online, men det handlar ju ingenting om att vara bra. Spela, spela spela. Ja, jag vet att du inte ville höra det, men det är så realiteten ser ut. Det finns inga genvägar. Det är de facto en sport det handlar om.

 

För att bli skillad på t.ex Super Street Fighter IV där allt handlar om teknik, mind-games och reaktionsförmåga så bör du både ha en förutsättning för att snabbt förstå och få känsla för zoningkonceptet (dvs, var på banan man befinner sig i förhållande till motståndaren, vad som är safe/inte safe osv). Har man den så behöver man tekniken. Där får man lägga rätt många timmar på ren och skär träning för att nöta in den i muskelminnet. Det är ungefär som att lära sig spela ett instrument.

 

Därefter behöver du kunskap om dina matchups. 35 olika karaktärer med olika prioriteringar. Mycket att hålla koll på - något man enbart får genom att läsa på, studera och spela.

 

Men, eftersom det är levande motstånd måste man också ha koll på sina mind-games. Det är den svåraste biten och den kommer enbart med erfarenheten - dvs, ännu mer spela spela.

 

Antar att ungefär samma förutsättningar gäller för CS, även om det är mindre teknik och mer reaktioner. :)

Tack för den väldigt detaljrika hjälpen! Det var något svar i den stilen jag sökte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för den väldigt detaljrika hjälpen! Det var något svar i den stilen jag sökte.

Det var så lite så! Delar gärna med mig av mina egna erfarenheter. För att bli bra måste man nå vissa insikter för att komma fram till en viss inställning när man väl spelar, och för att hamna där kan man antingen försöka lyssna på folk som har en seriös approach på sitt spelande eller själv lägga ett par hundra timmar på att komma fram till samma sak.

 

Jag menar, en sak som crouchtechs (att samtidigt eventuellt blocka, slå eller grepp-techa beroende på motståndarens val) i SF är ingenting man direkt ramlar över, trots att det är så simpelt som att ge multipla inputs. Men en sådan kunskap är en nödvändighet, alla små ting som kan ge fördelar måste studeras in i minsta detalj, ty du kan ge dig fan på att din motståndare har koll på det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har två rätt bra tips:

1. Stäng av mouse acceleration! Det är en hemsk funktion som absolut ingen duktig spelar med. Funktionen i sig gör så att ifall du drar musen en viss sträcka så kommer musen längre ifall du drar den snabbt än ifall du drar den långsamt. Finns inne på Mouse Filter i CS, men oftast behövs mer göras, googla.

 

2. Spela mycket aim, fy och deathmatch. Eftersom många duktiga spelar d2 så är du mest död och får sällan kills om du är dålig, man lär sig inte så mycket på det.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har två rätt bra tips:

1. Stäng av mouse acceleration! Det är en hemsk funktion som absolut ingen duktig spelar med. Funktionen i sig gör så att ifall du drar musen en viss sträcka så kommer musen längre ifall du drar den snabbt än ifall du drar den långsamt. Finns inne på Mouse Filter i CS, men oftast behövs mer göras, googla.

 

2. Spela mycket aim, fy och deathmatch. Eftersom många duktiga spelar d2 så är du mest död och får sällan kills om du är dålig, man lär sig inte så mycket på det.

Och lär dig även alla standar-banor utantill, vart folk brukar hålla till och så, och sen kommer allt dödade med tiden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Dela

×
  • Skapa ny...