Ryssfemma Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Ja det är så här att körkortet är vid räckhåll snart, 5 dagar till så är man 18, har endast teorin kvar och uppkörningen, och det är uppkörningen jag oroar mig mest över. Till er som vart med om uppkörningen, vad är det man bör tänka på förutom att följa reglerna? Har hört att läraren kan testa en i grupptryck med att tala om för en att köra in någon stans, fast att man har ansvar själv att döma om det är tillåtet. Sen pratar dem väldigt mycket har jag hört under körningen, hur ska man uppträda då? Enligt några kan dem börja prata om hockey. Väldigt tacksam för svar Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Ja det är så här att körkortet är vid räckhåll snart, 5 dagar till så är man 18, har endast teorin kvar och uppkörningen, och det är uppkörningen jag oroar mig mest över. Till er som vart med om uppkörningen, vad är det man bör tänka på förutom att följa reglerna? Alla uppkörningar är ju unika, att säga "tänk på X" är svårt. Men eh...ta det lungt? Har hört att läraren kan testa en i grupptryck med att tala om för en att köra in någon stans, fast att man har ansvar självatt döma om det är tillåtet. Det tror jag verkligen inte. Enligt min lärare så kommer varken de eller snubben från Trafikverket att försöka lura dig. Säger de "sväng höger" så får du alltid svänga höger. Ibland säger de inget alls, utan du skall själv upptäcka förbudsskylten för förbjuden infart (eller whatever) och göra något bra. Om du inte ser skylten så kommer instruktören att bromsa och du får ta dig ur situationen (och blir garanterat underkänd). Men de kommer aldrig medvetet försöka lura dig. Sen pratar dem väldigt mycket har jag hört under körningen, hur ska man uppträda då?Enligt några kan dem börja prata om hockey.En del pratar mer, en del mindre. Sedan så är det väl individuellt vad de pratar om. Gillar de hockey så kommer de väl prata om det. Det bästa är väl att prata tillbaka. Du behöver inte föra några längre konversationer eller ställa särskilt mycket motfrågor, men lite småprat sådär är nog bra. Antar att det är för att göra dig mindre nervös/se hur nervös du är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Det bästa är väl att prata tillbaka. Du behöver inte föra några längre konversationer eller ställa särskilt mycket motfrågor, men lite småprat sådär är nog bra. Antar att det är för att göra dig mindre nervös/se hur nervös du är.Jag tror mer att det är för att testa ens koncentration. Att du kan köra medan det pågår något annat omkring dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Ja, det med! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Uppkörning... när benen skakar så mycket att man nästan åker för fort. Finns faktiskt inte så mycket att göra utan att ta några djupa andetag och hoppas att allt du behöver satt sig i muskelminnet. Koppla bort allt ointressant, tala inte med läraren, se bara efter cyklar och människor nära övergångsställen (samt vid korsningar i städer, eftersom de har grönt samtidigt som du svänger), tänk på att hålla så hög växel som möjligt (jäkla eko-fanatiker), de gillar fyrans växel på 30 väg ... Detta är väl ganska självklart men om du ser en person en bra bit från ett övergångsställe du snart passerar ska du sakta ner. Jag behöver nog inte påpeka att lärarna värderar sådan säkerhetsrutiner långt över att du håller hastighetsbegränsningen hela tiden. (Det är snarare negativt) Ska du ut på motorväg så gör inga omkörningar, du riskerar bara att missa något eller att åka för fort. Dock så är de något förlåtande med 2-4 km/h för fort (inte bara på motorväg!). Iallafall min. Får du något som start i brant backe så är det alltid bättre att motorn gör ifrån sig lite ljud än att du får motorstopp. Var nästan frenetisk med att kolla över axeln, backspegel efter varje sväng. MJUK KÖRNING! Titta långt framåt. Det ger ett bra helhetsintryck. Släpp gasen tidigt när du ser att du har rött ett hundratal meter fram. Kanske jag som var lite väl blyg men jag nämner det ändå, försök att inte glömma bort höger backspegel bara för att läraren sitter där, han kollar trots allt vart du tittar. Låt dig aldrig bli så fokuserad på stundens "destination" att du riskerar att missa enkelriktningar eller högerregler. Glöm inte att du får göra ett par mindre misstag. Se inte detta som ett skyddsnät, men du blir inte underkänd för att du råkar åka 5km/h för fort ett antal sekunder eller att du åker lite fel, bara du hittar rätt på egen bevåg. Det är nog nästan bara positivt att du kan visa att även i en sådan stress kunna rätta till situationen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Koppla bort allt ointressant, tala inte med läraren, Om läraren börjar prata så måste man ju svara. Om man inte ens klarar av att svara på lite enkla frågor ("Hur mår du?" "Vad gör du på fritiden?" "Var bor du?" osv), så borde man nog vänta lite med sin uppkörning. Ska du ut på motorväg så gör inga omkörningar, du riskerar bara att missa något eller att åka för fort. Dock så är de något förlåtande med 2-4 km/h för fort (inte bara på motorväg!).Eh..kör om om du måste köra om. Man skall köra på ett bra och naturligt sätt. Vilket innebär att om man hamnar bakom en lastbil som kör i 80 när det är 120 så kör man om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Red_fox2 Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 sjukt lätt vare för mig iallafall, bara göra den där säkerhetskontrollen på bilen, sedan kolla i backspeglarna heldre för mycket än för lite (han sa något om att man ska kika minst 1gång var 5-10sekund) sedan gäller det ju bara att vara uppmärksam och göra det som dom har lärt en. och efter man får kortet så får man kö som man själv behagar, jag kollar tex aldrig bakåt fören ngn tutar eller skriker till Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 (redigerat) Om läraren börjar prata så måste man ju svara. Om man inte ens klarar av att svara på lite enkla frågor ("Hur mår du?" "Vad gör du på fritiden?" "Var bor du?" osv), så borde man nog vänta lite med sin uppkörning.Måste jag verkligen skriva "I onödan" för att det ska vara tydligt? :| Eh..kör om om du måste köra om. Man skall köra på ett bra och naturligt sätt. Vilket innebär att om man hamnar bakom en lastbil som kör i 80 när det är 120 så kör man om. Ja, givetvis. Detta är ett undantagsfall jag lät förbli osagt. och efter man får kortet så får man kö som man själv behagar, jag kollar tex aldrig bakåt fören ngn tutar eller skriker tillTrafikfara... Redigerat 31 Januari 2011 av fishmaster Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
purjo Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Speglar, speglar, speglar och speglar ! Det MÅSTE du har kolla på i princip hela tiden, annars går det inte. Detdär med att prata med läraren kan vara till ens egen fördel om man klarar av att göra det, sitter du och pratar samtidigt som du kör så kan du få honom att bli lite okoncentrerad på din körning, men gör bara det om du känner att du fixar det. Förutom de är väl de bästa tipsen man kan ge att bara ta det lugnt och kör som du har lärt dig, var noga och övertydlig när du kollar speglar och efter cyklister osv. Så tar du det bara lugnt och slappnar av så ska du nog lyckas. Glhf ! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 sjukt lätt vare för mig iallafall, bara göra den där säkerhetskontrollen på bilen, sedan kolla i backspeglarna heldre för mycket än för lite (han sa något om att man ska kika minst 1gång var 5-10sekund) sedan gäller det ju bara att vara uppmärksam och göra det som dom har lärt en. och efter man får kortet så får man kö som man själv behagar, jag kollar tex aldrig bakåt fören ngn tutar eller skriker tillMan ska väl ändå inte kolla bakåt så ofta..? om du inte menar i backspegeln då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nomatic Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Ett bra tips är att boka en körlektion strax innan uppkörningen om det är möjligt, jag själv gjorde det och nästan all nervositet släppte där och uppkörningen gick galant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 31 Januari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 Tack för alla svar, hade min första körlektion idag, 40-50 minuter gick läraren ut på den teoretiska delen av bilens funktion, 20 minuter krypkörning, 10 minuter i trafiken och typ 3 minuter hade jag själv helt kontroll på bilen när vi var ute på riktig trafik, annars var det nära ett villaområde där det var riktigt lugnt. Imorgon blir det en till lektion.Ett bra tips är att boka en körlektion strax innan uppkörningen om det är möjligt, jag själv gjorde det och nästan all nervositet släppte där och uppkörningen gick galant.Tack för tipset, ska försöka ordna det :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.