Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Om det indirekt skadar någon annan, eller kostar samhället pengar då...?

Som jag sagt tidigare är jag inte så insatt i politik och har svårt att säga hur jag tycker lagen ska vara. Tyvärr kommer det alltid finnas missbrukare som kan kosta samhället pengar. Det är synd att det är olagligt för dem som brukar eller vill bruka ansvarsfullt utan att skada samhället. Jag tror att antalet missbrukare procentuellt sett skulle minska ifall övriga droger var lika lagligt och accepterat som alkohol ifall man utbildade folk kring hur droger ska användas istället för att de inte ska användas alls.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker du utgår för mycket från att alla är en hundraprocentig produkt av miljön/samhället. Många brott och liknande har att göra med svartsjuka och liknande och behöver inte vara en direkt produkt av samhället.

nej det gör jag inte. Är svartsjuka genetiskt? Och om det är det, kan det inte reduceras genom påverkan från omgivningen?

 

De absolut flesta använder ju faktiskt droger för att det KÄNNS bra att göra det. Om man inte tog hänsyn till sina känslor skulle det ju inte finnas någon som helst anledning att göra det.

Nej, och jag har heller aldrig förespråkat ett totalt uteblivande av känslor, även om jag kan se att det vore mycket gynnsamt för arten, men tämligen "meningslöst".

 

Vad finns det att leva för om inte känslor liksom?
Det är väldigt svårt att föreställa sig för oss som har känslor men om du hade varit utan några som helst känslor (förutom känselsinnet via huden) så skulle du givetvis inte kunna sakna dina känslor, då du inte kan känna saknad. Din dator har t.ex. inga känslor, men "tar inte livet av sig". Om vi antar att överlevandsinstinkten är biologiskt fundamental så är det ganska tydligt vad en människa utan känslor och med endast "förnuft" skulle göra, eller sträva efter.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väldigt svårt att föreställa sig för oss som har känslor men om du hade varit utan några som helst känslor (förutom känselsinnet via huden) så skulle du givetvis inte kunna sakna dina känslor, då du inte kan känna saknad. Din dator har t.ex. inga känslor, men "tar inte livet av sig". Om vi antar att överlevandsinstinkten är biologiskt fundamental så är det ganska tydligt vad en människa utan känslor och med endast "förnuft" skulle göra, eller sträva efter.

Precis. Alltså är känslorna viktiga för oss och vi styrs av dem, vilket inte datorn gör.

 

Du sade att jag var "slav under mina känslor". Det var inte jag som började använda uttrycket. Men nu tolkade jag det som att du menade att man var helt oförmögen att kunna ta rationella beslut om man var det. Jag blev faktiskt jävligt förolämpad.

 

Så det är riktat till dig också Whore, när jag använde uttrycket använde jag definitionen Dave37 givit mig, alltså att jag var det, och jag tänkte inte att det tvunget måste innebära att man "inte har någon förmåga till rationellt tänkande".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du sade att jag var "slav under mina känslor". Det var inte jag som började använda uttrycket. Men nu tolkade jag det som att du menade att man var helt oförmögen att kunna ta rationella beslut om man var det. Jag blev faktiskt jävligt förolämpad.

Vad jag menade var att det är synd om du inte kan förstå att du behöver träna även om du inte tycker det är lika kul som att ta droger, förutsatt vi vi befinner oss i ett scenario då du tog droger och fick dessa starka tillfredsställande känslor som du anser helt skulle konkurrera ut din vilja att motionera. Av det du beskrev, "jag skulle inte träna om jag tog droger för att ta droger är roligare", fick jag uppfattningen av att du i det avseendet var slav under dina känslor eftersom du tydligen inte skulle göra något som inte kändes "kul", även om ditt rationella förnuft sa att det verkligen behövdes. Sen menade jag även om det är situationen för dig så är det nödvändigtvist inte fallet för alla.

 

Btw, synd att du tog åt dig. =/

 

Jag tycker inte det är anledning nog att legalisera det iaf.
Licens liknande det som finns för körkort i Sverige och för vapen i USA? Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja fast då förenklar du ju det jag sade jättemycket. Jag skrev att jag inte skulle orka träna LIKA MYCKET som jag gör nu om jag inte fick någon tillfredsställelse av det, och att våra belönande känslor är lika viktiga för att få oss att göra saker som den rationellt framkallade motivationen.

 

Att jag inte kan förstå att jag behöver träna sade och menade jag ABSOLUT inte. Sen är ju "kul" inte alls samma sak som "belönande" men det tror jag du förstår och det behöver vi inte gå in på.

 

Det är väldigt enkelt att debattera/diskutera om man ska undvika nyanserna och överdriva allt den andra säger. Egentligen har vi inte så olika uppfattning så du verkade tycka det var bekvämare om jag blev någon slags känsloextremist?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja fast då förenklar du ju det jag sade jättemycket. Jag skrev att jag inte skulle orka träna LIKA MYCKET som jag gör nu om jag inte fick någon tillfredsställelse av det, och att våra belönande känslor är lika viktiga för att få oss att göra saker som den rationellt framkallade motivationen.

 

Att jag inte kan förstå att jag behöver träna sade och menade jag ABSOLUT inte. Sen är ju "kul" inte alls samma sak som "belönande" men det tror jag du förstår och det behöver vi inte gå in på.

 

Det är väldigt enkelt att debattera/diskutera om man ska undvika nyanserna och överdriva allt den andra säger. Egentligen har vi inte så olika uppfattning så du verkade tycka det var bekvämare om jag blev någon slags känsloextremist?

Jag håller med dig och jag kanske har tagit i lite för mycket på vissa ställen. Vi har ungefär samma resonemang eller åtminstone slutsats.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis. Alltså är känslorna viktiga för oss och vi styrs av dem, vilket inte datorn gör.

 

Du sade att jag var "slav under mina känslor". Det var inte jag som började använda uttrycket. Men nu tolkade jag det som att du menade att man var helt oförmögen att kunna ta rationella beslut om man var det. Jag blev faktiskt jävligt förolämpad.

 

Så det är riktat till dig också Whore, när jag använde uttrycket använde jag definitionen Dave37 givit mig, alltså att jag var det, och jag tänkte inte att det tvunget måste innebära att man "inte har någon förmåga till rationellt tänkande".

Ingenting av vad jag sa var riktad till någon, jag ville bara reda ut begreppet. Ursäkta om du tog illa vid dig.

 

Om man rökt ett tag så kommer man nog ha en svår tid med att sluta röka. Detsamma gäller antagligen också de illegala drogerna. (eller de flesta.)
Relativt lätt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om det indirekt skadar någon annan, eller kostar samhället pengar då...?

Det där argumentet är alldeles för gammalt och det är dags att inse att det inte är så.

 

All statistik och grundläggande fakta tyder på att droganvändande har ökat procentuellt sedan man förbjöd vissa droger, det som skadar någon annan och kostar samhället pengar är kriget mot droger och att försöka förhindra dess spridning. Faktum är att samhället och ekonomin skulle tjäna väldigt mycket pengar på sluta förbjuda droger och låta människor bestämma över sitt eget liv, nya arbetstillfällen skulle uppstå och ekonomin skulle bli starkare.

 

Kanske dags att släppa sossefasonerna om att storebror vet bäst samt att droger skulle skada fler personer och kosta samhället mer pengar än vad förbudet mot droger gör?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Nej och jag kommer aldrig att göra det. Även om det skulle vara så att jag skulle nå botten av mitt eget liv så skulle jag aldrig testa droger.

2. Om det är någon polare som bara snackar lite så bryr jag mig inte sålänge han frågar om jag vill ha då ignorerar jag honom totalt.

3. Om droger bör förbjudas? alltid en bra fråga, kan inte säga exakt.

4. Antagligen nej. Svårt o förklara varför men med tanke på vad för effekter den har osv så är det ju solklart att dom inte godkänner det, hade varit samma sak med alkohol.

Redigerat av sp3xor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...