Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Vafan då, bara för att man röker cannabis så betyder inte det att man sitter på en parkbänk hela dagarna och dricker folköl. :_ Det finns många som har det bra ställt, har villa, familj mm som röker en joint någon gång med några kompisar. Vissas syn på droger är helt idiotisk, så fort man testar någon drog så är man ett "parkbänksfyllo" och helt dum i huvudet.

Vem här är det som har en sådan syn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vafan då, bara för att man röker cannabis så betyder inte det att man sitter på en parkbänk hela dagarna och dricker folköl. :_ Det finns många som har det bra ställt, har villa, familj mm som röker en joint någon gång med några kompisar. Vissas syn på droger är helt idiotisk, så fort man testar någon drog så är man ett "parkbänksfyllo" och helt dum i huvudet.

Vad snackar du om? Vem har sagt det? Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det vill väl ingen, men det är ändå deras val och jag har ingen rätt att bestämma över dem. Tänk om jag skulle tycka att personer med rosa hattar var otrevliga och att jag skulle vilja förbjuda det.

 

En lösning är då att förbjuda att vara onykter på allmän plats (som redan gäller alkohol?). Även utan en sån lag tror jag att få skulle ta LSD på allmän plats. Om man är påläst vet man att trippen blir bättre om man är i en lugn miljö med få personer. En osäker miljö kan också ge en snetripp och det vill ingen ha.

Japp, många tycker här att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp. Jag kan delvis hålla med, emn när dte gäller droger, man förstör ju för de andra också, får smahället mycket mera att göra, och visst så har man rätt att göra vad man vill med kroppen, men jag tycker inte att man ska få förstöra den.

Att ta livet av sig till exempel är ju hemskt men man kan ju fortfarande göra det. Jag kan ta livet av mig nu och ingen kan stoppa mig. Samma sak med droger, ta det du, men det är fortfarande olagligt.

Bara för att man inte får så betyder det att man inte kan.

 

Rosa hattar, det förstör inte kroppen.

Och tyvärr så kommer få att bruka LSD på rätt sätt (om dte finns något "rätt sätt". alltså)

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rosa hattar, det förstör inte kroppen.

Och tyvärr så kommer få att bruka LSD på rätt sätt (om dte finns något "rätt sätt". alltså)

Andra får göra vad de vill med sina kroppar. Du gillar inte att folk tar droger precis som om någon inte skulle gillat folk som tar rosa hattar. Oavsett anledning så ska man inte bestämma över deras kropp.

 

Jag tror att siffrorna procentuellt sett för LSD missbruk om det var lagligt skulle vara ganska likt alkohol idag. Svårt att säga om det blir högre eller lägre, först måste man sätta ribban för missbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, många tycker här att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp. Jag kan delvis hålla med, emn när dte gäller droger, man förstör ju för de andra också, får smahället mycket mera att göra, och visst så har man rätt att göra vad man vill med kroppen, men jag tycker inte att man ska få förstöra den.

Att ta livet av sig till exempel är ju hemskt men man kan ju fortfarande göra det. Jag kan ta livet av mig nu och ingen kan stoppa mig. Samma sak med droger, ta det du, men det är fortfarande olagligt.

Bara för att man inte får så betyder det att man inte kan.

 

Rosa hattar, det förstör inte kroppen.

Och tyvärr så kommer få att bruka LSD på rätt sätt (om dte finns något "rätt sätt". alltså)

Samma för självmord, eller hur?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, många tycker här att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp. Jag kan delvis hålla med, emn när dte gäller droger, man förstör ju för de andra också, får smahället mycket mera att göra, och visst så har man rätt att göra vad man vill med kroppen, men jag tycker inte att man ska få förstöra den.

Att ta livet av sig till exempel är ju hemskt men man kan ju fortfarande göra det. Jag kan ta livet av mig nu och ingen kan stoppa mig. Samma sak med droger, ta det du, men det är fortfarande olagligt.

Bara för att man inte får så betyder det att man inte kan.

 

Rosa hattar, det förstör inte kroppen.

Och tyvärr så kommer få att bruka LSD på rätt sätt (om dte finns något "rätt sätt". alltså)

Det här med konsekvent tänkande är ingenting för dig va?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, vi ser ut och fungerar som vi gör eftersom att denna design gynnats genom evolutionen. Alltså ser vi ut som vi gör FÖR ATT det på något sätt hjälpt oss överleva. Vi behöver våra ben för att kunna gå, vår hjärna för att kunna tänka och våra belöningssystem för att vi ska känna oss manade att hjälpa vår kropp och art. Om vi inte haft belöningsystemen skulle vi inte känt oss manade att föröka oss till exempel och människan skulle dö ut.

Maneter har ingen hjärna, inga ben, inget belöningssystem. Men ändå är de ytterst framgångsrika och de överlever väldigt bra som art utan det. De förökar sig utan problem och är inte närheten av att dö ut. Så ditt argument är fullkomligt felaktigt, tråkigt att din syn på evolution är så homocentrisk.

 

Samma sak här. Du kanske tränar enbart för att få bättre fysisk hälsa, men jag skulle aldrig i livet klara av att träna varje dag som jag gör nu om jag inte tyckte det var skönt. Vår motivation till att göra det mesta bygger lika mycket på att vi mår bra av det som att vi har funderat ut att det gynnar oss.

Som Joslol sa så blir det inte mindre skönt bara för att man gör något annat också. Att du inte klarar att använda ditt sunda förnuft och din intelligens utan är slav under dina känslor är tragiskt, men det är ditt problem.

 

Om du har haft något förhållande så vet du hur viktig förälskelsen är för "parbildningen". Det är en väldigt intensiv känsla som mycket väl kan jämföras med drogbruk ibland och det är väldigt viktigt för hela relationen att man har kunnat associera en sådan känsla med sin partner.
Ser inte hur detta är ett argument för/mot droger...

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag känner att vi missförstår varandra väldigt mycket eftersom att du verkar vara helt oförmögen för att föra känslomässiga eller moraliska resonemang. Du skriver som en dator som rabblar upp fakta och löser ekvationer.

Nämn ett nöje (förutom droger) som får dig att känna dig nöjd och tillfredsställd men som inte är konstruktivt.

Varför ska jag föra känslomässiga och moraliska resonemang? XD Visst jag skulle kanske kunna, men varför skulle jag vara så dum att argumentera med något så otroligt subjektivt som grund? Jag är inte intresserad av vad du, jag eller någon annan tycker. Jag är intresserad av vad som faktiskt ÄR så att jag kan rätta mitt liv efter det i så god mån som möjligt och få en så hög levnadsstandard som möjligt, därför försöker jag vara objektiv och "svara som en dator".

 

Tillfredsställande nöjen som inte är konstruktivt? Runka t.ex.

 

Kan ju tillägga att jag inte är för droger personligen, alltså jag finner inget behov eller önskan av att själv använda droger, varken alkohol, nikotin, koffein (det får jag visserligen i mig då och då), cannabis, LSD, DMT etc. Om andra vill använda det så visst. Givetvis är det tråkigt när andra skadas till följd av droganvändning (precis som till följd av vilken annan anledning som helst), men jag inser att det inte är uteslutande pga av drogens kemiska sammansättning. Se längre ner för ett något mer utvecklat resonemang om detta.

 

Jo, men rattfylla är också olagligt. Ändå har vi en massa dödsfall orsakade av det. Jag förstår inte hur det kan vara rimligt att anta att alla kommer använda droger ansvarsfullt. Ja, om alla är pålästa och vet hur man använder drogen på bästa sätt så kanske de gör det i en säker miljö, och om alla var ansvarsfulla nog att inte köra berusade hade vi haft flera dödsfall mindre än idag. Men sanningen är att alla inte är ansvarsfulla och pålästa. Man behöver dessutom bara gå utanför huset för att inse att vissa anser att lagen om att man inte får vara onykter på allmän plats inte gäller dem, alltså är inte det riktigt en lösning heller.

Svarar inte på just dig Mezox utan på alla (bägge sidor) som har sagt samma sak de senaste typ 5 sidorna (sen mitt senaste inlägg).

 

Det är ju rätt tydligt att lagar inte hjälper, och precis som du själv säger "alltså är inte det riktigt en lösning heller[...]". Hur puckat det kan låta vid första (och antagligen även upp till tionde) ögonkastet så är jag för en legalisering av allting, alltså alla droger. Nu fattar jag att om alla droger hade legaliserats imorgon hade det gått åt helvete, av precis den anledningen ni säger, folk brukar inte droger ansvarsfullt. Problematiken är mycket mer komplicerad än att bara sätta sig på Ja-/Nej-sidan till legalisering, särskilt som lagar tydligt är så pass ineffektiva som de är. Jag ser hellre att ett försök görs där man går till roten av problemet, "hur uppstår ansvarslösheten?", och försöker lösa det problemet med den empiriskt effektivaste problemlösningsmetoden som finns.

 

Vad jag och WASD (antar jag) försöker få fram är att illegala droger inte är några "döds"substanser utan det beror helt på hur användaren hanterar dem. De är alltså inte goda/onda eller bra/dåliga till naturen, utan de är, precis som allt annat, projektioner av vår subjektiva observation.

 

Rosa hattar, det förstör inte kroppen.
Även om jag förstår WASDs exempel och tycker det var bra så förstår jag om inte alla andra kan relatera till det, så jag omformulerar det lite för honom. "Tänk om jag skulle tycka att personer med burka var otrevliga och att jag skulle vilja förbjuda det."
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ställen där argumentet "alla borde få göra vad de vill" går fel är när den nämnda aktiviteten påverkar andra. Om alla borde få göra vad de vill så borde alla få lov att avfyra vapen mot vem de vill, vilket hade varit olyckligt.

Det är skillnad på vad man får göra och vad man väljer att göra. En fruktansvärt stor skillnad när man inser hur det är möjligt att forma vad vad folk vill, och ännu kraftigare är det när man inser att man kan forma sin egen vilja.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ställen där argumentet "alla borde få göra vad de vill" går fel är när den nämnda aktiviteten påverkar andra. Om alla borde få göra vad de vill så borde alla få lov att avfyra vapen mot vem de vill, vilket hade varit olyckligt.

Jag har bara sagt att man borde få göra vad man vill med sin egen kropp. Så för att fullända din mening blir det "alla borde få göra vad de vill så länge de inte skadar någon annan".
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...