Hoppa till innehåll

Programmeringsspråk


Kevve
 Dela

Rekommendera inlägg

Eftersom vi inte lär oss ett dyft om programmering i skolan, vilket var skälet till att jag sökte till programmet jag går på, så får jag lära mig programmering själv.

 

Jag undrar då, vilket programmeringsspråk ska man lära sig först? Jag tänker på antingen Java eller C++. Visual Basic är ju också ett val, men det känns så ghetto, eller hur ska jag förklara det? Jag menar, i jobbvärlden så ser man ingen som använder visual basic.

 

Iallafall, väljer jag Java, hur kommer övergången att bli om jag väljer att gå över till exempelvis C++ eller C#?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sverige suger hårt i den fronten i skolan. T.ex i Tyskland får dom ju lära sig C++ i skolan först inom programmering tror jag

Tala för dig själv va. På min linje så får vi lära oss Java/C++.

 

Mitt tips till TS är att börja med Visual Basic, även om det känns ghetto så är det en bra grund att kunna. Övergången till Java och C++ kommer bli mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tala för dig själv va. På min linje så får vi lära oss Java/C++.

 

Mitt tips till TS är att börja med Visual Basic, även om det känns ghetto så är det en bra grund att kunna. Övergången till Java och C++ kommer bli mycket enklare.

Okej, tack.

 

Jag valde linjen jag går på just nu eftersom det stod på hemsidan i fråga att dom lär ut programmering till de som går på den linjen. När jag började fick jag reda på att det endast sträckte sig till dom som gick där just det året och att dom hade ändrat på kurserna osv.

Jag kan uppriktigt säga att jag går på IV med någon enstaka lektion som vi får spendera i ett nätverkssimulator program. Inget kul alls, men vad har jag för val liksom? Utan det här så kan jag inte gå på högskola efter, så jag får stå ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera dig att köpa hem någon bok och börja lära dig på det sättet, t.ex. http://www.bokus.com/bok/9780672326974/c-p...us-5th-edition/ . Nu är det möjligt att det finns nyare varianter, men av det jag har hört så är Stephen Pratas böcker.

Hade jag varit dig så hade jag gått rätt på C++. Min far jobbar som programmerade och programmerar allt möjligt och det är i stort sett alltid C/C++ som de jobbar med. Java är visserligen plattformsoberoende, men jag är ganska säker på att det är slöare än program gjorda i C++

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom vi inte lär oss ett dyft om programmering i skolan, vilket var skälet till att jag sökte till programmet jag går på, så får jag lära mig programmering själv.

 

Jag undrar då, vilket programmeringsspråk ska man lära sig först? Jag tänker på antingen Java eller C++. Visual Basic är ju också ett val, men det känns så ghetto, eller hur ska jag förklara det? Jag menar, i jobbvärlden så ser man ingen som använder visual basic.

 

Iallafall, väljer jag Java, hur kommer övergången att bli om jag väljer att gå över till exempelvis C++ eller C#?

Gått igenom Programmering A och B C++ första två åren på gymnasiet, men nivån är tryckvågen av en fjärt härifrån till Kina om man jämför med arbetslivet. Tänk på att det du lär dig i gymnasiet är lite godis i väskan du tar med, högskolan är platsen allt tas på allvar, om du nu inte har tur och får en kompetent lärare som är väldigt sällsynt i svenskt gymnasium i detta område. Annat att tänka på är att matten är viktig om man ska ta programmering långt, programmering i gymnasiet tar dig tillbaka 20 år tillbaka i programmeringslösningar. Du kan även utbilda dig själv om du lägger ner din fritid på att studera böcker som finns på hos flesta bibliotek.

 

Visual Basic's är en bra grund, som Nomatic sa så blir övergången så mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk på att det du lär dig i gymnasiet är lite godis i väskan du tar med, högskolan är platsen allt tas på allvar, om du nu inte har tur och får en kompetent lärare som är väldigt sällsynt i svenskt gymnasium i detta område

Haha, min morsa går data- och systemvetenskapliga med Javaprogrammering på Stockholms Universitet. Så fort hon började och jag fick se mer och mer av vad de höll på med så blev jag chokad. Det verkar som att de har en mycket dålig lärare som inte ens går igenom operatorerna i språket innan de går vidare till att göra gigantiska projekt. Inte ens en enda av böckerna som hon blir tillsagd att läsa går igenom detta alls. Det beror nog på vart man går. :P

 

Jag rekommenderar att du börjar med C++. Jag har erfarenhet av att se någon gå från Java till C++; det är mycket svårt. Både jag och min pensionerade före detta gymnasielärare i programmering håller med om detta, och han har lektorbehörighet för universitet, högskola och gymnasium i flera ämnen. Jag kan även rekommendera en C++-bok som är mycket bra. Precis som Nafrali tycker jag att Stephen Pratas böcker om C++ är mycket bra. Men jag har den svenska versionen, så både den engelska och svenska(mycket väl översatt) är väl lika bra.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gått igenom Programmering A och B C++ första två åren på gymnasiet, men nivån är tryckvågen av en fjärt härifrån till Kina om man jämför med arbetslivet. Tänk på att det du lär dig i gymnasiet är lite godis i väskan du tar med, högskolan är platsen allt tas på allvar, om du nu inte har tur och får en kompetent lärare som är väldigt sällsynt i svenskt gymnasium i detta område. Annat att tänka på är att matten är viktig om man ska ta programmering långt, programmering i gymnasiet tar dig tillbaka 20 år tillbaka i programmeringslösningar. Du kan även utbilda dig själv om du lägger ner din fritid på att studera böcker som finns på hos flesta bibliotek.

 

Visual Basic's är en bra grund, som Nomatic sa så blir övergången så mycket enklare.

Grejen är ju att vi har lärare som kan detta, på väldigt hög nivå, men grejen är ju att vi inte har några kurser med dom. Jag kan välja som tillval en programmeringskurs, men eftersom det inte är så många intresserade skulle vi bara bli undervisade på fritiden och igenom MSN eller något annat IM program, och då kan man ju lika gärna lära sig själv.

 

Tror jag börjar med C++ iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visual Basic används nästan bara för privat användning. Det är lätt att lära sig och vem som helst utan programmeringskunskaper kan göra ett GUI (Graphical User Interface), det är bara att dra komponenter från verktygslådan eller vad jag nu ska kalla den och släppa där man vill att den ska vara. Jag började med Visual Basic .NET / VB när jag var 13 år men när jag blev äldre (14 år) började jag lära mig C++. Sen tröttnade jag på den sortens programmering och började lära mig webbprogrammering HTML, CSS och PHP. När jag fyllde 16 år började jag på ett IT gymnasium men undervisningen som vi fick (åtminstonde för mig) var för lätt och för kort. Jag ångrar mig att jag lärde Visual Basic .NET, jag skulle hellre velat lära mig C# eller C++. Jag tycker att du borde börja med C++, det är framtidens språk.

Redigerat av woody
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle ta C# istället för C++. C# är en förbättring av C++.

Som woody sa är det fel att säga att C# är en förbättring av C++. C# är ett proprietärt programmeringsspråk som ägs av Microsoft, medan C++ är en standard. C# har också andra mål än C++, t.ex:

The language, and implementations thereof, should provide support for software engineering principles such as strong type checking, array bounds checking, detection of attempts to use uninitialized variables, and automatic garbage collection. Software robustness, durability, and programmer productivity are important.

Däremot har flera förbättringar skett av C++, år 1998, 2003, och den nya C++0x som precis är/håller på att bli klar. C++-standarden ägs av ISO/IEC, International Organization for Standardization/International Electrotechnical Commission.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...