Hoppa till innehåll

Är Du Tjock?


JJespeRR
 Dela

Tjock  

80 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

BMI är förkastligt, det säger ju att Magnus Samuelsson lider av fetma!

 

Det är bara statistik, och statistik är bullshit.

 

Är det inte så att man har en förprogrammerad vikt som kroppen alltid strävar efter? Man brukar stanna på samma vikt under nästan hela sitt vuxna liv, och om det hade med kost att göra skulle man vara tvungen att käka samma mängd kalorier varje dag med en exakthet på ungefär 2 kalorier. Det skulle också förklara varför jag aldrig går upp i vikt trots att jag inte rör på mig. Käkar normalt och äter aldrig godis eller dylikt.

 

Aja, mina stats:

 

190 cm

~78 kg

 

Vilket ger ett BMI på 21.6. 19-25 ska tydligen vara det man strävar efter att ligga på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

BMI är förkastligt, det säger ju att Magnus Samuelsson lider av fetma!

 

Det är bara statistik, och statistik är bullshit.

Ja jo det är väl sant.

 

Men du studerar väl biologi/medicin, gör du inte? Stämmer det som jag skrev om att kroppen har en vikt den strävar efter? Minns att jag såg det på en dokumentär för ett tag sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vilken vikt kroppen strävar efter beror ju helt på hur man lever. Vissa har såklart lättare för att få fett/muskler men alla kan såklart lägga på sig bådadera bara man gör rätt. Och ja, BMI är bullshit. Det man egentligen borde gå efter är % kroppsfett. Någon som har 23 i BMI kan ju vara i förskräcklig form om h*n inte har några muskler och massa fett bara.

 

Om ni vill gå upp i vikt är det däför muskler de flesta ska satsa på, för massa överflödigt fett är inte till mycket nytta, vare sig ur hälsoskäl eller praktiska skäl. Så stirra er inte blinda på vikten, det är snarare muskelmassan i förhållande till fettet man ska hålla reda på.

 

Så om vi vill gå upp i vikt: Styrketräna! Det är det enda vettiga sättet och fungerar garanterat för alla som slutat växa på längen. Explosiva sporter fungerar såklart också. Om man bara äter massa mer utan att träna lägger man bara på sig fett ju, och det finns det ingen vits med oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lagt på mig 6 kg muskler bara i år, så är snart lite biff, ;)

Väger 71 kg, och är 1,76 lång.

 

Men tjock nej. Undviker socker. :o

Du måste dela med mig av ditt träningsschema och kostvanor. 6 kilo muskler på ett år är ju sjukt mycket, hur mycket testosteron producerar du egentligen när du tränar?

 

OnT: 178cm - 91. Styrketränar, är väl fettet på kaggen jag inte orkat träna bort under kalla vintern.

 

Angående BMI så tycker jag man ska förbjuda snack om det i skolan. Det är sjukt missledande. Du kan ligga på 29 i ditt BMI och även vara hälsosam, samtidigt kan du ligga på 19 och vara största träsket.

Vill man gå upp i vikt äter man mer kalorier än vad man förbrukar, tvärtom om du vill gå ner i vikt.

 

Nej du är inte hälsosam om du sitter framför datorn varje dag och smäller i dig skräp/100%fabrikatmat fastän du inte går upp i vikt, du har inte heller en bra ämnesomsättning som människor har fått för sig att det är för såna personer. Det tyder på att kroppen inte tar upp och hanterar näring på optimalt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Ryssfemma: Styrketränar 4 ggr i veckan och har splittat schema. Sen ser jag till att alltid äta något efter träning, russin/macka/mjölk oftast. Och försöker att äta ofta så att jag aldrig hinner blir hungrig och jag tar ofta några extra ägg eller köttbullar för att få tillräckligt med protein. Sover minst åtta timmar per natt och undviker alkohol och socker för det sabbar aptiten tycker jag.

 

Jag har haft svårt att gå upp i vikt för jag har hög metabolism, men nu när jag börjat äta mer och oftare har det gått fint. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...