Hoppa till innehåll

Graffiti? Bra/dåligt


insanity
 Dela


Rekommendera inlägg

  • Svar 104
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

I fall där graffitin sker i dedikerade områden, typ en vägg eller liknande som endast är till för det, så kan jag inte se något fel med det. Det finns mycket kreativitet i det och ett bra sätt att uttrycka sig.

 

Däremot kan man ju inte riktigt säga att något i den här stilen är särskilt okej.

 

Filmen är gammal, den var revolutionerande.

 

Är du seriös?

 

Om de skulle låta tågen vara målade förstår väl vem som helst att SJ (du menar väl SJ?) och alla tågbolag och myndigheter skulle bli fullkomligt sönderbombade av sura brev från tanter, gubbar och såna som jag som faktiskt inte vill ha kladd som täcker tågrutorna och gör vagnarna alldeles mörka.

 

Graffiti tillhör fortfarande subkulturen och dessutom så tar, som jag skrev innan, målarna inte hänsyn till tågens utseende och funktion när de blaskar på med färg. Om de hade velat pryda tågen kunde de ju undvikit att täcka rutorna med färg samt rita något annat än sina taggs?

 

Nu använder de bara tågen som någon sorts mobila klotterplank/reklamskyltar, vilket de faktiskt inte är. Det är någon som har suttit och tänkt ut designen på pendeltåg (vilket gör att man kan se tågens originalmålning som konst också...), till skillnad från ett plank eller en betongvägg där graffiti faktiskt förgyller.

Nu vet jag inte riktigt om du syftar på tåg-kulturen här i Sverige eller helt allmänt? (När det gäller graffiti)

Det är ju här i Sverige den kladdiga stilen när det gäller tåg måleri har haft födsel. Vilket många tar efter, dessutom är det inte så mycket tåg måleri längre, om det inte handlar om transport tåg. Och det finns massor av målare som faktiskt är jävligt kreativa och inte bara sladdrar runt med spray flaskan. Alla länder har i sig fått fram sin egna graffiti kultur och så enkelt är det.

 

Oftast tänker väll målare att ska staten få reklamera, ska jag också få göra det. Iallafall när det gäller tåg målningar.

Sen kan man ju verkligen inte klandra alla målare i en smäll. Det finns många olika typer av målare och vissa tänker mer än andra. Att relatera en grupp ungdomar som precis har börjat måla och kör lite tags här och där till en veteran som har målat i över tio år går inte. Graffiti i sitt sett handlar ju mycket om att skicka ut meddelande till staten för att få uppmärksamhet. Men det har gått överstyr från vissa vinklar och det tycker jag också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast det är ju direkt objektivt,det är inte alltid säkert att klottrare och ägaren till objektet som blir angripet delar samma åsikt om vad som är fint.

Jag menar om det är konstliknande, inte om det står typ "fuck poliser yo !!!". Redigerat av Lifelover
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmen är gammal, den var revolutionerande.

Nu vet jag inte riktigt om du syftar på tåg-kulturen här i Sverige eller helt allmänt? (När det gäller graffiti)

Det är ju här i Sverige den kladdiga stilen när det gäller tåg måleri har haft födsel. Vilket många tar efter, dessutom är det inte så mycket tåg måleri längre, om det inte handlar om transport tåg. Och det finns massor av målare som faktiskt är jävligt kreativa och inte bara sladdrar runt med spray flaskan. Alla länder har i sig fått fram sin egna graffiti kultur och så enkelt är det.

 

Det är ju klart att vissa är mycket bättre/mer kreativa än andra. Men bara för att du är duktig så betyder inte det att du kan göra som du vill.

 

Du får inte måla på något som inte är ditt om du inte har tillstånd att måla där. Punkt.

 

 

Jag menar om det är konstliknande, inte om det står typ "fuck poliser yo !!!".

Det spelar ju ingen roll om det är "konstliknande" (vad det nu innebär) eller inte. Konst är i allra högsta grad subjektivt, vilket innebär att även om du har målat hela Guernica i en tunnel så är det fortfarande inte säkert att någon annan uppskattar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket i Linköping? Tips på var detta finns, tack.

Annars håller jag med Guggo och Motard.

Fanns förut men togs bort, typ nära någon simhall eller vad det heter och på tågstationen (vid Tekniska Verken). Stod saker som "du är fin idag", visserligen spelar det ingen roll. Men det kan ju göra en del folk glada, jag tycker i alla fall att man borde bli mindre sträng vad gäller "graffiti"-lagarna (om det är "offentlig" egendom). Och visst är konst subjektivt, men tror nog dom flesta kan se vad som är menat att vara konst eller inte. Även om man inte gillar själva konsten.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och visst är konst subjektivt, men tror nog dom flesta kan se vad som är menat att vara konst eller inte. Även om man inte gillar själva konsten.

Ja, det är väl klart att alla ser vad som skall vara konst och inte. Men det är ju knappast relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det är väl klart att alla ser vad som skall vara konst och inte. Men det är ju knappast relevant?

Det är det väl, jag skriver att jag tycker att jag inte har något emot graffiti om det är fint, alltså konst. Och ni behöver inte berätta hur lagen lyder, vi vet redan lagen. Diskutera om ni vill att det ska vara tillåtet eller inte, jag tycker i alla fall att det ska vara tillåtet om man inte sätter upp skylt eller liknande som säger att man inte får "klottra".
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skall man behöva sätta upp skyltar på varenda plats man inte vill att någon skall kladda på? What? Hade det inte varit bättre att sätta skyltar där man FÅR måla, då dessa platser lär vara betydligt färre.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...