Hoppa till innehåll

Chatt


Guggo

Rekommendera inlägg

Guggo eller någon annan lag-nörd, kan man säga att ett prejudikat är t.ex. om Pelle hade åkt fast för att mörda något förut och nu var anklagad för mord igen, att man skulle kunna dra slutsatser genom att kolla på hans historia? Eller?

 

Hur skulle ni/du beskriva ett prejudikat?

Redigerat av Lynott
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo eller någon annan lag-nörd, kan man säga att ett prejudikat är t.ex. om Pelle hade åkt fast för att mörda något förut och nu var anklagad för mord igen, att man skulle kunna dra slutsatser genom att kolla på hans historia? Eller?

 

Hur skulle ni/du beskriva ett prejudikat?

"Prejudikat (av lat. praejudicatus; prae, "före, på förhand", ius, "rätt, lag", dicio, "myndighet, välde"), ett inom juridiken vanligt begrepp som innebär att tidigare dom, beslut eller utslag i en domstol fungerar som regel eller vägledning i senare inträffade mål eller ärenden med likartade omständigheter."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo eller någon annan lag-nörd, kan man säga att ett prejudikat är t.ex. om Pelle hade åkt fast för att mörda något förut och nu var anklagad för mord igen, att man skulle kunna dra slutsatser genom att kolla på hans historia? Eller?

 

Hur skulle ni/du beskriva ett prejudikat?

Alltså, nej. Det är mer om det är ett unikt "nytt" fall, till exempel en fildelningsrättegång, vars utgång blir vägledande för liknande rättsprocesser i framtiden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om några dumma gjort något dumt som ingen dum gjort förut så blir dom dumma som gör samma dumhet i framtiden dömda på liknande sätt som dom dumma som gjorde det första gången. Eftersom det dumma inte hänt förut visar domen hur dumma som gör sådana dumheter borde dömas i framtiden också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om några dumma gjort något dumt som ingen dum gjort förut så blir dom dumma som gör samma dumhet i framtiden dömda på liknande sätt som dom dumma som gjorde det första gången. Eftersom det dumma inte hänt förut visar domen hur dumma som gör sådana dumheter borde dömas i framtiden också.

Du är ett geni min herre ! Tillochmed jag tror att jag begriper !
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...