Banish Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Och techno :verymad: Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 (redigerat) Guggo eller någon annan lag-nörd, kan man säga att ett prejudikat är t.ex. om Pelle hade åkt fast för att mörda något förut och nu var anklagad för mord igen, att man skulle kunna dra slutsatser genom att kolla på hans historia? Eller? Hur skulle ni/du beskriva ett prejudikat? Redigerat 28 September 2011 av Lynott Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 28 September 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Guggo eller någon annan lag-nörd, kan man säga att ett prejudikat är t.ex. om Pelle hade åkt fast för att mörda något förut och nu var anklagad för mord igen, att man skulle kunna dra slutsatser genom att kolla på hans historia? Eller? Hur skulle ni/du beskriva ett prejudikat?"Prejudikat (av lat. praejudicatus; prae, "före, på förhand", ius, "rätt, lag", dicio, "myndighet, välde"), ett inom juridiken vanligt begrepp som innebär att tidigare dom, beslut eller utslag i en domstol fungerar som regel eller vägledning i senare inträffade mål eller ärenden med likartade omständigheter." Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Meh, wiki har jag redan läst, tyckte du att mitt exempel var korrekt? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
purjo Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Imorgon ska purjo troligtvis åka och kolla på en Audi TT som han kommer att köpa om den är fin :3 Glad purjo :) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SURF Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Guggo eller någon annan lag-nörd, kan man säga att ett prejudikat är t.ex. om Pelle hade åkt fast för att mörda något förut och nu var anklagad för mord igen, att man skulle kunna dra slutsatser genom att kolla på hans historia? Eller? Hur skulle ni/du beskriva ett prejudikat?Alltså, nej. Det är mer om det är ett unikt "nytt" fall, till exempel en fildelningsrättegång, vars utgång blir vägledande för liknande rättsprocesser i framtiden. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Imorgon ska purjo troligtvis åka och kolla på en Audi TT som han kommer att köpa om den är fin :3Glad purjo :)Nej :( Det är ju en bögsbilracer juuu :( Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
purjo Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Nej :( Det är ju en bögsbilracer juuu :(Vad fan säger du ? :o Helt underbar är den ju ! Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SURF Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Ride my pimp Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Alltså, nej. Det är mer om det är ett unikt "nytt" fall, till exempel en fildelningsrättegång, vars utgång blir vägledande för liknande rättsprocesser i framtiden.Utveckla (tänk på att jag är cp) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SURF Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Om några dumma gjort något dumt som ingen dum gjort förut så blir dom dumma som gör samma dumhet i framtiden dömda på liknande sätt som dom dumma som gjorde det första gången. Eftersom det dumma inte hänt förut visar domen hur dumma som gör sådana dumheter borde dömas i framtiden också. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
purjo Skrivet 28 September 2011 Rapport Dela Skrivet 28 September 2011 Om några dumma gjort något dumt som ingen dum gjort förut så blir dom dumma som gör samma dumhet i framtiden dömda på liknande sätt som dom dumma som gjorde det första gången. Eftersom det dumma inte hänt förut visar domen hur dumma som gör sådana dumheter borde dömas i framtiden också.Du är ett geni min herre ! Tillochmed jag tror att jag begriper ! Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg