Hoppa till innehåll

Hjälp Med Köp Av Ny Bärbar Dator!

Hans90

Rekommendera inlägg

Hej,

Jag ska nu köpa en ny bärbar dator eftersom min gamla börjar bli dålig. Det jag framförallt ska använda min dator till är att surfa, spela WOW och se på film. Den ska helst ha 15tums skärm och vara snabb. Min budget ligger på ca 10 000 kr. Eftersom jag inte är en dator expert så vore det bra om jag kunde få lite tips av er här på forumet :D Så ifall ni vet en bra dator som ni tror passar mig så får ni gärna säga till......

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför vill du ha just en bärbar?

Själv tycker jag 15,6" är väldigt litet, har en 17.3" (Med extern 23") och är mycket nöjd med storleken, inte mindre portabel och man kan faktiskt se något på den. + tangentbordet blir inte så komprimerat

Har du krav på större hårddisk? Ifall du kollar mycket på film så kan det snabbt fylla hårddisken om du sparar dem. En film är ungefär 4,7GB, så 100 filmer fyller en 500GB hårddisk snabbt.

Med en så pass stor budget så kan man specca datorn ganska mycket, kanske inte lika mycket på en bärbar, så vill du ha mycket RAM (d.v.s. mycket bearbetningar, film- och musikredigering, avancerad programmering m.m.) eller vill du hellre specca grafikkortet för att klara spelen på bättre grafik?

Är även kvalitéen på övriga utrustningen, skärm, tangentbord m.m. viktig så bör man skippa budgetmärkena.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför vill du ha just en bärbar?

Själv tycker jag 15,6" är väldigt litet, har en 17.3" (Med extern 23") och är mycket nöjd med storleken, inte mindre portabel och man kan faktiskt se något på den. + tangentbordet blir inte så komprimerat

Har du krav på större hårddisk? Ifall du kollar mycket på film så kan det snabbt fylla hårddisken om du sparar dem. En film är ungefär 4,7GB, så 100 filmer fyller en 500GB hårddisk snabbt.

Med en så pass stor budget så kan man specca datorn ganska mycket, kanske inte lika mycket på en bärbar, så vill du ha mycket RAM (d.v.s. mycket bearbetningar, film- och musikredigering, avancerad programmering m.m.) eller vill du hellre specca grafikkortet för att klara spelen på bättre grafik?

Är även kvalitéen på övriga utrustningen, skärm, tangentbord m.m. viktig så bör man skippa budgetmärkena.

Dvd-rip tar runt 700mb. Sen har många externa hårddiskar mm. 4.7gb tar en 1080p.

Edit: En http://www.webhallen.com/hardvara/136666-m...tx560m-win_7_hp skulle jag ta.

Redigerat av xXHomerXx
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dvd-rip tar runt 700mb. Sen har många externa hårddiskar mm. 4.7gb tar en 1080p.

Edit: En http://www.webhallen.com/hardvara/136666-m...tx560m-win_7_hp skulle jag ta.

Ah, kollar inte filmer på skitkvalitée, så mina ligger på 4,7.

Jo köper man MSI så får man riktigt bra kvalitée och en spelspeccad dator, så det kan nog vara bra att satsa på. Har en kompis som har en MSI (Vet inte om det är den) och han är nöjd.

Dock när vi bägge hade med datorerna på en skolresa och kollade på film på så var mitt ljud så otroligt mycket bättre än hans (default-högtalarna alltså), men det kanske var just den modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har en MSI Gt660, köpt för ganska exakt 10 000 i November 2010.

http://www.laptopmag.com/review/laptop/msi-gt660.aspx

Inte säker på vilka nya MSI-modeller som finns ute just nu men det är ett av dem bästa laptopmärkena för gaming.

PS: Den är jävligt läcker också.

Redigerat av Satisfaction
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska du spela wow med flyt på höga inställningar ska du ha en kraftfull processor, eftersom cpu's i laptops brukar vara nedbantade väldigt mycket. WoW är så mycket mer beroende av processorn än grafikkortet.

Antingen väljer du MSI eller ASUS då dem verkligen tillverkar laptops med gamerkänsla.

http://www.webhallen.com/hardvara/135017-a...550m-bt-win_7hp

Eller http://www.inet.se/artikel/1968981/msi-gt6...eforce-gtx-560m

Jag hade tagit Asus om jag fortfarande körde WoW, processorn kommer ta dig längre än om du tar MSI med GTX560M.

MSI är dock otroligt snygg!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte med en bra kylplatta.

Fast själva grejen med just laptop är att den ska vara smidig och enkel.. (Säger jag som sitter med dubbla skärmar, två tangentbord, 2 möss + touchpad, 5.1 ljud, fast nätverkssladd och dockningstation till telefonen)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle kört på Asus'en från ryssfemmas inlägg, svinbra kall dator och starkare processor än MSI'n. Visserligen har har MSI'n en 560M istället för 550M, tvekar på att skillnaden är särskilt stor dock. Den är dock rätt snygg om man gillar plastiga datorer fyllda med dioder.

EDIT: MSI'n har ju 2h mindre batteritid också...

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...