JJespeRR Skrivet 16 Augusti 2011 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2011 (redigerat) Hejsan allihopa ;) Jag och en kompis var ute och körde firhjuling idag. Men när vi körde så lukta de som sur rövhål. Varje gång han liksom stanna så kom det 'vit rök' ur avgasröret. Och sen stanna vi och undersökte, och 'smarta' frisk kom på att kolla oljan, och då rykte det ifrån hålet. Det syns knapp på bilderna men det rykte hela tiden som en skorsten. Redigerat 17 Augusti 2011 av JJespeRR Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 16 Augusti 2011 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2011 Ojdå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MentalogisT Skrivet 16 Augusti 2011 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2011 Ni har inte rätt olja >_> Om det är en tvåtaktare så blandas bensinen/oljan va? Och är det fel olja så säger motorn ifrån på det sättet. Det har jag för mig sedan jag körde moped iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 16 Augusti 2011 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2011 (redigerat) Ni har inte rätt olja >_> Om det är en tvåtaktare så blandas bensinen/oljan va? Och är det fel olja så säger motorn ifrån på det sättet. Det har jag för mig sedan jag körde moped iallafall.Det är en fyrtaktare som man ser på röret så det är inget som behöver blandas. ;) Byt oljan och kör lite lugnare när det är varmt, verkar bara vara överhettning. Redigerat 16 Augusti 2011 av CeZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JJespeRR Skrivet 16 Augusti 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2011 Det är en fyrtaktare som man ser på röret så det är inget som behöver blandas. ;) Byt oljan och kör lite lugnare när det är varmt, verkar bara vara överhettning.Aa det var nog det. Det var intes speciellt varmt :P Men jag körde ju med Grizzly 660 så han fick väl gasa lite för att hänga på ;) Det är en fyrtaktare, FYM Typhoon 125 cc. Är det oljan som ska bytas?` Google bild* Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 16 Augusti 2011 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2011 Testa byta oljan och se om det blir bättre, men ryker oljan ska du inte fortsätta köra eftersom den är oljekyld. Att försöka hålla en 660cc's tempo med en kinamotor på 125cc slutar sällan särskilt bra för motorn, just sayin'. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JJespeRR Skrivet 16 Augusti 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2011 Testa byta oljan och se om det blir bättre, men ryker oljan ska du inte fortsätta köra eftersom den är oljekyld. Att försöka hålla en 660cc's tempo med en kinamotor på 125cc slutar sällan särskilt bra för motorn, just sayin'.Haha :lol: Asså vad menar du med oljekyld?Den är väl luftkyld? Alltså flänsar på cylindern.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 16 Augusti 2011 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2011 (redigerat) Haha :lol: Asså vad menar du med oljekyld?Den är väl luftkyld? Alltså flänsar på cylindern..Jo visst, men kolla hur små flänsarna är i jämförelse med en motor som är helt luftkyld. Många fyrtaktare är oljekylda men har ändå små flänsar för att hjälpa till så att säga. Redigerat 16 Augusti 2011 av CeZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 17 Augusti 2011 Rapport Dela Skrivet 17 Augusti 2011 (redigerat) Kyla är en av motoroljans uppgifter i alla fyrtakts och stora tvåtaktsmotorer,men i Huvudsak är en motor Vatten eller Luftkyld. Det behöver inte alls vara så allvarligt som man först tror,som sagt är den säkert bara överhettad. Byt olja och lyssna efter missljud. En kompis KTM 690 rök ur avgasrören även när den var avstängd när han kört hårt. Redigerat 17 Augusti 2011 av Motard4life Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.