Hoppa till innehåll

Lära Mig Bygga Dator


gANGSTAH
 Dela

Rekommendera inlägg

Först ska du kolla att moderkortet har rätt socket. (1155 om det är en Intel processor, Am3 om det är en AMD processor)

 

Sedan är det ju bara att välja ett nätaggregat som kommer orka driva grafikkortet du har tänkt att köpa. Finns mer grejer att tänka på, men är för trött atm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare, jag vill lära mig välja bra komponenter till datorer.

Vad är det jag ska kolla på när jag väljer komponenter?, exempel moderkort osv (inet.se)

Följ CeZ råd och glöm det Randomizer har sagt.

 

För det första ska du välja en formfaktor till chassit, så som ATX, och MATX (Micro - ATX) som är standard idag.

Sedan finns det moderkort som passar med dessa formfaktorer, det finns ATX och MATX, ifall du väljer ett chassi med formfaktor MATX så är det självklart att du väljer ett MATX moderkort. Samtidigt ATX moderkort till ATX Chassi, tänk på att MATX moderkort passar till chassi med formfaktor ATX.

 

En av de viktigaste besluten är, vem ska du välja som tillverkare till din processor? Eftersom det beslutet går hand i hand med det moderkortet du väljer, varje tillverkare kommer med sina sockets så då ska du välja den socket som passar med processorgruppen du väljer. Idag är AMD och Intel giganterna och dem kommer med nya sockets varje år.

 

Så här lyder standarden idag:

 

Intel: 1155

AMD: AM3

 

Tänk på att tillverkarna kommer med nya processorer och sockets, så det gäller att välja rätt. Låt oss säga att du väljer moderkort med socket 1155, då ska du hitta en Intel processor som är kompatibel (passar) med den socketen. Samma när det gäller AMD, socket och processor går hand i hand och de kan inte korsas mellan tillverkarna. Visst var det exakt det som Randomizer sa? Men han fick det att låta som att det kommer gälla så här resten av livet, kom ihåg att tillverkarna kommer med nya sockets hela tiden som innebär bättre teknik.

 

Ibland har vi kunder tur, ibland försöker tillverkarna låta oss använda våra gamla moderkort till nya processor som gäller nya sockets, till exempel kan du använda en AM3 processor med ett moderkort som har socket AM2+.

 

Resten får någon annan ta över, återkommer senare om ingen kommer med något.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själva byggandet kan kännas svårt, men som jag sagt tidigare, när man väl kommer in i det, känns det som lego för vuxna(Man måste dock inte vara vuxen :P), hela principen är att det är svårare och man måste vara försiktig.

 

En Youtube guide ska du lyckas bra med.

 

Varierande på din budget rekommenderar jag att du kollar in på RyssFemmas tråd "Årets Datorpaket 2011".

Där kan du få en sammanfattning om vad som gäller beroende på din budget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själva byggandet kan kännas svårt, men som jag sagt tidigare, när man väl kommer in i det, känns det som lego för vuxna(Man måste dock inte vara vuxen :P), hela principen är att det är svårare och man måste vara försiktig.

 

En Youtube guide ska du lyckas bra med.

 

Varierande på din budget rekommenderar jag att du kollar in på RyssFemmas tråd "Årets Datorpaket 2011".

Där kan du få en sammanfattning om vad som gäller beroende på din budget.

Han vill bygga "på datorn". :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet hur man bygger en dator.. Men vill veta vad jag ska kolla på komponenterna..

Hur får jag en snabb dator?, vad ska jag kolla på?..

jag vet att man ska använda alla ram platser för att få ut bra prestanda osv. Berrätta mer!

Redigerat av WASD98
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska du få bra koll på komponenter så gäller det egentligen att du läser tester och jämförelser, finns ett antal svenska hårdvaruhemsidor där du kan börja, Sweclockers är en utav de större. Visst kan man också kolla på klockfrekvenser och andra specifikationer men det är inte verkligen alltid som högst klockfrekvens vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska du få bra koll på komponenter så gäller det egentligen att du läser tester och jämförelser, finns ett antal svenska hårdvaruhemsidor där du kan börja, Sweclockers är en utav de större. Visst kan man också kolla på klockfrekvenser och andra specifikationer men det är inte verkligen alltid som högst klockfrekvens vinner.

Sedan kan det vara ett stort plus att köra minnen i dual channel (2 eller 4 ram-stickor), annars körs de i single och är lite segare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...