Hoppa till innehåll

Lämplig Låt Till Prov?


Fjeddo

Rekommendera inlägg

Tjenare!

 

Ska ha musikprov om ett tag, jag ska spela gitarr och sjunga någon låt. Jag har funderat på "One in a Million" av Guns N' Roses, men frågan är om den är lämplig. Jag är ju absolut inte rasist eller så, tycker dock att det är en sjukt bra låt som jag gärna hade velat spela. Men vad tror ni att musikläraren skulle tycka?

 

Ni får gärna också komma med andra tips på bra låtar. Vad tror ni imponerar på läraren mest, och har någon koll på kriterierna? Vad krävs för ett A?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

läste igenom texten nu när du sade "är absolut inte rasist". "Va?" tänkte jag.

Har lyssnat på den låten flera gånger utan att tänka på texten. Axl Rose är tydligen helt dum i huvudet eller så använder han en sarkasm som jag inte förstår.

 

Skriv en ny text till låten! =D

Redigerat av Juicelol
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

läste igenom texten nu när du sade "är absolut inte rasist". "Va?" tänkte jag.

Har lyssnat på den låten flera gånger utan att tänka på texten. Axl Rose är tydligen helt dum i huvudet eller så använder han en sarkasm som jag inte förstår.

Jag tror att svaret du letar efter är att Axl Rose är dum i huvudet.

 

Edit: Dock så tror jag inte att han är varken rasist eller homofob. Men det betyder ju inte att han inte är puckad på andra sätt.

 

"Rose also expressed concern and disapproval at those who used "One in a Million" to promote their own racist views, noting: "There's a lot of people who have chosen to use that song. However that song makes them feel, they think that must be what the song means. If they hate blacks, and they hear my lines and hate blacks even more, I'm sorry, but that's not how I meant it." In his final public comments about "One in a Million" in 1992, Rose stated, "It was a way for me to express my anger at how vulnerable I felt in certain situations that had gone down in my life. It's not a song I would write now."

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad tycker du om Winnerbäck?

 

"Inte För Kärleks Skull" är bra, tror det kan passa din röst också. Själv har jag fått höra "Jag visste att du var jättebra på att sjunga, men att du var SÅ bra..." efter att ha spelat den. Kanske kan vara nåt?

 

http://www.chordie.com/chord.pere/www.beav...amp;transpose=0

(capo tredje bandet, låten går i Gm)

Redigerat av Juicelol
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare!

 

Ska ha musikprov om ett tag, jag ska spela gitarr och sjunga någon låt. Jag har funderat på "One in a Million" av Guns N' Roses, men frågan är om den är lämplig. Jag är ju absolut inte rasist eller så, tycker dock att det är en sjukt bra låt som jag gärna hade velat spela. Men vad tror ni att musikläraren skulle tycka?

 

Ni får gärna också komma med andra tips på bra låtar. Vad tror ni imponerar på läraren mest, och har någon koll på kriterierna? Vad krävs för ett A?

Kör på den låten! Den är ju skitbra.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad tycker du om Winnerbäck?

 

"Inte För Kärleks Skull" är bra, tror det kan passa din röst också. Själv har jag fått höra "Jag visste att du var jättebra på att sjunga, men att du var SÅ bra..." efter att ha spelat den. Kanske kan vara nåt?

 

http://www.chordie.com/chord.pere/www.beav...amp;transpose=0

(capo tredje bandet, låten går i Gm)

Hade faktiskt aldrig hört den tidigare, men den var ju riktigt bra faktiskt! Rätt kul att spela också, kanske blir den. Tack för tipset! =)

 

Det har diskuterats många gånger och texten är inte rasistisk.

Även om den kanske inte är tänkt som rasistiskt eller så så är det ju lätt att den uppfattas så.

 

Kör på den låten! Den är ju skitbra.
Ska ta och kolla med läraren vad hon tycker..
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Uppfattar man den som rasistisk vill man helt enkelt uppfatta ett rasistiskt budskap, när det egentligen inte finns något. Kolla sista versen i låten exempelvis. Gillar du låten och tror du kan framföra den bra så kör på. Ordet "nigger" gör inte någonting automatiskt till rasistiskt, det beror helt på sammanhanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...