Hoppa till innehåll

Linux!


WASD

Rekommendera inlägg

/dev/loop0 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)

proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)

sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)

none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)

none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)

none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)

udev on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)

devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)

tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)

none on /run/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=5242880)

none on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)

/dev/sda5 on /host type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,allow_other,blksize=4096) [Data]

binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)

 

Vart hittar jag "host"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Trevligt, då har Ubuntu monterat den automatiskt åt dig. Öppna filbläddraren så ser du en knapp till vänster som borde heta "Filsystem" om du har det på svenska. Sen ska det ligga en mapp som heter "host" i den.

 

/ är den djupaste mappen likt C:\ i windows. Allting ligger i /-mappen. Det finns inga andra såsom windows kan ha D:\ utan i detta fallet är /host din andra hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vilken skiva behöver jag för att bränna Linux på? Jag vet så mycket att det behövs en 700 MB-skiva. Men det finns ju andra tecken också, R, R+, RW etc. Jag har verkligen asdålig koll på sånt för jag har aldrig hållit på och bränna grejjer, CDs har alltid känts lite old fashion imo.

 

 

EDIT: Denna tråden borde nästan klistras, Det borde finnas en klistrad tråd om allmäna frågor om Linux. WASD om du orkar kan du göra en löpande FAQ med frågor som kommer upp i tråden i första inlägget.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken skiva behöver jag för att bränna Linux på? Jag vet så mycket att det behövs en 700 MB-skiva. Men det finns ju andra tecken också, R, R+, RW etc. Jag har verkligen asdålig koll på sånt för jag har aldrig hållit på och bränna grejjer, CDs har alltid känts lite old fashion imo.

Skivan jag använde var en DVD-R(kanske samma sak som CD-R, vet inte)

Annars kan du ju "bränna" det till et USB minne

Redigerat av Rawr
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken skiva behöver jag för att bränna Linux på? Jag vet så mycket att det behövs en 700 MB-skiva. Men det finns ju andra tecken också, R, R+, RW etc. Jag har verkligen asdålig koll på sånt för jag har aldrig hållit på och bränna grejjer, CDs har alltid känts lite old fashion imo.

EDIT: Denna tråden borde nästan klistras, Det borde finnas en klistrad tråd om allmäna frågor om Linux. WASD om du orkar kan du göra en löpande FAQ med frågor som kommer upp i tråden i första inlägget.

1+

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken skiva behöver jag för att bränna Linux på? Jag vet så mycket att det behövs en 700 MB-skiva. Men det finns ju andra tecken också, R, R+, RW etc. Jag har verkligen asdålig koll på sånt för jag har aldrig hållit på och bränna grejjer, CDs har alltid känts lite old fashion imo.

EDIT: Denna tråden borde nästan klistras, Det borde finnas en klistrad tråd om allmäna frågor om Linux. WASD om du orkar kan du göra en löpande FAQ med frågor som kommer upp i tråden i första inlägget.

RW betyder read-write, att man kan skriva till skivorna som usb-minnen. De är lite dyrare alltså. R betyder att man bara kan läsa dem after att man gjort en enda skriving, att bränna ut en iso. R+ och R- är två olika metoder som skivorna hanterar data på har jag uppfattat och det spelar ingen roll vad du tar.

 

Kolla hur stor iso'n är du laddar ner för ditt distro. Antagligen är den 700mb eller under. Annars är det samma namnregler på DVD skivor.

 

Och ja man kan installera linux genom ett usb-minne eller även över nätverket men det är mer krångel så jag föredrar att bara bränna en skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken skiva behöver jag för att bränna Linux på? Jag vet så mycket att det behövs en 700 MB-skiva. Men det finns ju andra tecken också, R, R+, RW etc. Jag har verkligen asdålig koll på sånt för jag har aldrig hållit på och bränna grejjer, CDs har alltid känts lite old fashion imo.

EDIT: Denna tråden borde nästan klistras, Det borde finnas en klistrad tråd om allmäna frågor om Linux. WASD om du orkar kan du göra en löpande FAQ med frågor som kommer upp i tråden i första inlägget.

KLISTRA KLISTRA KLISTRA :)

 

OnT: Tänker defenetivt använda linux på min nya dator, hade suttit fint med en liten hjälpande hand då :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...