Hoppa till innehåll

Linux!


WASD

Rekommendera inlägg

De flesta Linuxdistributioner kan brännas på en helt vanlig CD R-skiva på 700MB. Noteras bör dock att alla distributioner inte kommer med en LiveCD-installation, eller en grafiskt fin GUI. Arch netinstall är rätt grymt, men inget för nybörjare. Jag är väl snäppet över nybörjare och tar mig igenom Arch's installation utan några vidare problem.

 

Jag avskyr det extemt fuls Unity, avskyr bloat så både Mint och Ubuntu samt Ubuntus derivater (ku-lu-xubuntu) faller bort.

 

Arch är väl den jag gillar mest. Lite svårt ochh tidskrävande men väl värt det när du ser resultatet av det du skördat. Kör Arch just nu i Virtualbox men planerar på att köra det på laptopen i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag har precis samma smak dolan :)

Jag gillar dock Fedora 17 och Debian stable, men Arch kör jag mest om jag känner för att konfigurera lite. Drog in Openbox på min Virtualbox-Arch men sket totalt i en grafisk login-manager. Jag vet inte, men Arch's login-manager plus kommadot startx (beroende på vad du har i xinitrc) funkar alltid för mig. Nu på senare tid har jag börjat köra Xfce, dock, men har fortfarande openbox ett kommando bort ifall jag ändrar mig.

 

Konfigurerat sudoers (med nano som visudo) så jag har ett vanligt konto istället för "constant root".

 

Har du tips/tricks på vad som mer kan göras? Jag har gjort allt basic just nu, tror jag.

Redigerat av dolan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ingen erfarenhet av Fedora och lärde mig aldrig Debian på riktigt utan kan bara grundläggande kommandon i pakethanterarn. Arch tycker jag var smidigare. Min loggar in av sig själv utan loginmanager.

 

Har väl ingen direkt tips. Se till så att du kan flytta och förstora fönster med keybindings, det är jättesmidigt tycker jag. Vet inte om det finns som default på openbox. Och att scrolla på skrivbordet för att byta skrivbordsyta gör jag konstant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...