Hoppa till innehåll

Vad Krävs För Att Komma In >> Spel Gymnasium?


OpeningTitles
 Dela

Rekommendera inlägg

Om du kan engelska: http://www.thenewboston.com/

Välj Programming till vänster. Där finns tutorials för flera olika programmerings-språk. Vilket språk du ska välja får du kolla upp på egen hand, det första jag lärde mig var Java.

Jag är inte så dålig på engelska, men jag kan göra ett försök ;)

 

 

Men jag ska börja programmera lite på höstlovet, eftersom jag har inte någon tid för tillfället.

En fråga, ska jag göra vanliga java eller java games?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag är inte så dålig på engelska, men jag kan göra ett försök ;)

Men jag ska börja programmera lite på höstlovet, eftersom jag har inte någon tid för tillfället.

En fråga, ska jag göra vanliga java eller java games?

Bara Java: http://www.thenewboston.com/?cat=36&pOpen=tutorial

Game Development kan man börja med när man är mer erfaren. Ta och kolla på dem där först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det första jag lärde mig var C++, läste programmering A hemma under jullovet för jag ville hoppa på Programmering B på våren. Programmeirng A sög.. Mest teori, pseudokod o.s.v. Men i B-kursen så blev det lite svårare, med lite mer avancerad programmering. Nu läser jag C och jag håller på att lära mig klasser. Jobbar i stort sett själv med 40 minuters handledning på måndagar. Går lite trögt då jag inte jobbar något hemma.

 

Använde mina C++ kunskaper för att lära mig Javascript när jag spelade TribalWars. Kodade väldigt mycket till det spelet och mina små script blev ganska populära.

 

Jag är ganska glad att jag har C++ i botten, för det är ett bra grundspråk, har aldrig testat Java så jag kan inte uttala mig om det, men jag skulle inte lära mig Javascript först iallafall, det saknar många grundsaker, och är uppbyggd på ett annat sätt eftersom det är anpassat för webben.

 

Min poäng är iallafall att för att lära dig programmering så behöver du bara ett intresse och en dator, det går för hand också men det är mycket svårare att testköra det. Tålamod är bra att ha också.

 

Och vänta inte till gymnasiet. Själva programmeringsbiten är så ofantligt liten att du kan gå vilket program som helst, samhäll, natur, fordon och ändå välja till all programmering du vill ha.

 

Spelutveckling däremot innehåller fler delar än bara programmering, och då ganska mycket grafisk design. Photoshop m.m.

 

Och om du ska få anställning inom yrket bör du ha en bra högskoleutbildning, så satsa istället på en bra grund för att komma in på högskolan, och lägg till de kurser du vill ha, såsom programmering 1 och 2 (som det nu heter).

 

För Civilingenjör (täcker väldigt många områden inom teknik) så krävs Matte D (eller är det E?), Fysik B och Kemi A. Så Teknik eller Natur är det självklara valet där. Kanske heter Matte 4, Fysik 2 och Kemi 1 nu men men.. smådetaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom hela tråden, men om jag ska svara på din fråga: Jag pratade med studievägledaren på skolan, och för att komma in på Data IT-Kommunikation linjen, ska man ha G i 9 ämnen, bland dem måste du ha godkänt i NO-ämnena. Kan ha fel, går i 9an och vi har fortfarande dem gamla betygen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förut hette kurserna Fysik A och Fysik B, och man fick betyg IG-MVG i dem. Nu heter de Fysik 1 och Fysik 2 och man får betyg A till F.

Det är väl också så att om man får F på Fysik 1, så är det det som gäller?

Även om man skulle få A på Fysik 2 så kommer det väl stå:

 

Fysik 1 F

Fysik 2 A

...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl också så att om man får F på Fysik 1, så är det det som gäller?

Även om man skulle få A på Fysik 2 så kommer det väl stå:

 

Fysik 1 F

Fysik 2 A

...

Ja så är det i gymnasiekurserna jag har, antar att det inte ändrats. Man får olika betyg i olika fysik-kurser till skillnad från grundskolan där man bara fick 1 slutbetyg i efter 9an.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja så är det i gymnasiekurserna jag har, antar att det inte ändrats. Man får olika betyg i olika fysik-kurser till skillnad från grundskolan där man bara fick 1 slutbetyg i efter 9an.

vi hade ett liknande i 7-9 fast då var det så att fick man IG på proven i 7an, så var det svårt att få VG som slutbetyg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...