💬
Logga in
Fuska.se

Datorpaket

21 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Tjena!

Har inte orkat bry mig särskilt mycket om datorhårdvara sedan några månader till baka och ska eventuellt snart köpa ny dator, därför vill jag ha hjälp.

Jag har försökt snickra ihop ett paket för 7k som jag hade tänkt köra på, men eftersom att jag som sagt inte hängt med i datorvärlden senaste månaderna så får ni gärna säga till om jag har gjort något dumt val.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1040194/2011-10-25

EDIT: Har säkert glömt något då jag stressade med paketet, var skitnödig som fan.

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

Nämen ett till datorpaket. Jag tycker det ser bra ut, skulle tagit lite dyrare moderkort bara av annat fabrikat.

Och en http://www.inet.se/artikel/4303590/500gb-s...oint-f3-hd502hj sägs vara bra. 30kr dyrare än den du har.

Annars ser det bra ut. Om man inte ska överklocka antar jag att kylaren man får med processorn funkar bra. Låt nån annan bedöma det.

Edit: Jo CD-läsare kan vara bra och ha, men om du redan har en gammal borde den funka bra.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #3

Ska ta HDDn som du tipsade om.

Hade tänkt klocka lite, funkar den fläkten bra till det eller behöver jag någon annan?

Har CD/DVD-läsare redan, glömde skriva det.

Senast ändrad:

26 Oct 2011
Nivå 4 · Lärling

Vet inte så mycket angående överklockning men jag har hört att den blir rätt mkt varmare även om du bara tar lite. Så jag tror du får ha en fläkt som snurrar fortare.

Nivå 2 · Novis

Ta http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-...-hyper-212-plus så ska det nog funka fint fint.

btw ta detta nu när det är erbjudande http://www.inet.se/artikel/v100060/asus-ge...field-3-edition

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget

btw ta detta nu när det är erbjudande http://www.inet.se/artikel/v100060/asus-ge...field-3-edition

Jag har hört bra om TWIN FROZR, de grafikkortet han lagt in nu. Som dessutom är 100kr billigare. På specifikationer står det dessutom att den är 4200MHz gentemot 4000MHz. Men om man vill ha BF3 är väl ditt förslag ett bättre köp.
27 Oct 2011
Nivå 6 · Fuskare

Ta annars Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 som kylare istället för Hyper 212

+ Billigare

+ Likvärdig kylningsförmåga.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #8
↗ till inlägget

Tack för tipset! =)

↗ till inlägget
Ta annars Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 som kylare istället för Hyper 212

+ Billigare

+ Likvärdig kylningsförmåga.

Okej, jag kör på det! ;)
2 Nov 2011
Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #9

Har byggt ihop datorn nu. Köpte ingen extra CPU-kylare eftersom att jag just nu inte ska överklocka eller så, men ska nog köpa en senare.

Har dock en fråga. I idle ligger temperaturen på processorn på 30-35 grader. När jag kör BF3 på medium går den upp mot 60-70 grader. Är det normalt för den här CPUn eller är det för mycket?

Eftersom att det inte följde med någon kylpasta så antar jag att jag inte behöver sätta på någon heller? La inte märke till om det redan var på, men jag fick då inte med någon tub eller så.

Tacksam för svar!

Nivå 16 · Legendfuskare

Tror det är lite högt. Du bör nog applicera kylpasta.

Min processor säger att 78C är high och 100C är critical. Jag lät den köra på 100% en minut och kärnorna gick endast upp i 48C respektive 53C och gick snabbt neråt när jag lät den vila.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #11
↗ till inlägget

Tror det är lite högt. Du bör nog applicera kylpasta.

Min processor säger att 78C är high och 100C är critical. Jag lät den köra på 100% en minut och kärnorna gick endast upp i 48C respektive 53C och gick snabbt neråt när jag lät den vila.

Frågade lite på SweC, tydligen så satt det redan kylpasta på originalkylaren. Tror dock jag skaffar en annan kylare + kylpasta när jag ska klocka. Känns farligt om tempen i idle redan är på ca 40 grader, eller?

Har du förresten tips på någon bra benchmark att köra som är gratis? Orkar inte leta nu...

Nivå 16 · Legendfuskare

Jag använde dd för att kopiera skit från ram till ram en gång per kärna vilket gjorde att min totala CPU användning låg konstant på 100%. Vet inte om det är korrekt sätt att benchmarka temperaturen, den låg ju i alla fall på 100%. Man kan också programmera en loop som aldrig slutar för att uppnå 100% cpu användning.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #13
↗ till inlägget

Jag använde dd för att kopiera skit från ram till ram en gång per kärna vilket gjorde att min totala CPU användning låg konstant på 100%. Vet inte om det är korrekt sätt att benchmarka temperaturen, den låg ju i alla fall på 100%. Man kan också programmera en loop som aldrig slutar för att uppnå 100% cpu användning.

Ah, du vet ingen annan bra benchmark? Googlade lite och hittade 3dmark, vet du om det fungerar bra? Fanns någon gratisverson såg jag.
Nivå 16 · Legendfuskare

Det är den jag hört talas om för windows. Finns nog gratisversion.

3 Nov 2011
Nivå 6 · Fuskare

Tycker att du bör köpa eftermarknadskylare trots att du inte ska överklocka, även om kylaren har samma kylkapacitet, Då jag menar att standardkylaren låter något förjävligt.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #16
↗ till inlägget

Tycker att du bör köpa eftermarknadskylare trots att du inte ska överklocka, även om kylaren har samma kylkapacitet, Då jag menar att standardkylaren låter något förjävligt.

Själva ljudnivån stör jag mig inte så mycket på, men ska nog köpa annan när jag ska klocka. Hur mycket brukar man ungefär kunna klocka utan att höja Vcore eller vad det nu heter?

Kan ni tipsa om någon kylare som är bra, inte allt för stor och rätt lätt att montera? Skulle också vilja ha tips på billig och bra kylpasta.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Själva ljudnivån stör jag mig inte så mycket på, men ska nog köpa annan när jag ska klocka. Hur mycket brukar man ungefär kunna klocka utan att höja Vcore eller vad det nu heter?

Kan ni tipsa om någon kylare som är bra, inte allt för stor och rätt lätt att montera? Skulle också vilja ha tips på billig och bra kylpasta.

Angående klockningen har jag ingen anning, aldrig överklockat, men har hört att man kommer några 100mhz utan att höja vcore.

Angående val av kylare: Ta Artic Cooling Freezer pro som jag nämnde tidigare, Tyst, relativt liten, likvärdig kylförmåga som Hyper 212+

Man brukar välja 212+ pga klockning, och Freezer har likvärdig kylförmåga + ung 130kr billigare så kör på Freezer.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #18

Okej, men var det inte den som folk sa kunde vara lite svår att montera?

Har förresten rätt höga minnen som sitter tätt intill den nuvarande CPU-fläkten, tror du att den passar?

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Okej, men var det inte den som folk sa kunde vara lite svår att montera?

Har förresten rätt höga minnen som sitter tätt intill den nuvarande CPU-fläkten, tror du att den passar?

Det är väl 212+ som var lite svår att montera?

Freezer är inte speciellt stor, så det bör gå.

Visserligen ser varje moderkort olikt ut.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #20

Okej, tack!

Du råkar inte veta om det går att klocka CPUn med ett H67 moderkort? Vissa säger att det går, vissa säger att det inte går...

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in