Hoppa till innehåll

Lever Fuska.se Fortfarande?


unix
 Dela

Rekommendera inlägg

Här har vi ännu ett bra exempel;

 

http://www.fuska.se/forum/index.php?s=&amp...t&p=1951246

 

En ny medlem som reggade sig idag, antagligen en potentiellt bra framtida medlem, och någon anmäler direkt? Vad är det för stil? Jag tycker inte inlägget är fel övh någonstans. Är det inte sånt här vi inte ska göra för att få fler medlemmar till sidan?

 

EDIT: och Xade låser en 5 år gammal tråd som har blivit bumpad. Vad spelar det för roll nuförtiden egentligen... Istället för att göra en ny tråd om det är det väl lika bra att skriva i en gammal tråd och få igång diskussion igen?

 

 

Redigerat av Derf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 277
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag anmälde för att det var en bump. Jag hoppas inte användaren får en tillsägelse, det var inte tanken. Men gamla trådar har oftast spelat ut sin roll och diskussionsvärdet brukar vara rätt lågt. Sen kan men ju diskutera det specifika inläggets seriositet. Men du har kanske rätt Derf, jag är för inkörd i hur det var på forumet förr, tack för att du pekade ut det, ska försöka att undvika att anmäla bumps. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen med att inte bumpa gamla trådar, utan istället starta en ny är väl att det som skrevs tidigare kan vara inaktuellt?

 

Personligen tycker jag det är bättre med en ny tråd istället för att bumpa något som är fem år gammalt, i nästan alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser inget större problem i bumpar. Det är ganska vanligt att helt nya medlemmar postar i dem, antagligen hittade via en sökmotor. De lägger ofta inte ens märke till datumet och även om de skulle gjort det kanske de inte känner till att flera internetforum är emot bumpar som dessutom inte står bland reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast "känner inte till"-argumentet köper inte jag riktigt. De får väl lära sig? Nu säger jag inte att man skall permbanna alla som bumpar en tråd, men en tillsägelse från moderator och eventuellt en låsning av tråden tycker jag är ok, lite beroende på inläggets art, såklart.

 

Nu vet den nye användaren att man helst inte skall bumpa trådar, och kommer förhoppningsvis inte göra det i framtiden. Alla är nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast jag tycker fortfarande inte man kan tänka så. Det är möjligt att det inte känns välkomnande, men förhoppningsvis så tar individen åt sig och lär sig något på det. En person som blir ledsen/arg/stött osv. för att man bröt en regel som man inte kände till är väl antaligen inte en väldigt vettig postare i övrigt.

 

Eller för att dra den kanske något långsökta jämförelsen med verkliga livet:

 

"Vadå körde för fort? Det känns inte alls välkomnande att få en böter min första dag med körkort :( "

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast jag tycker fortfarande inte man kan tänka så. Det är möjligt att det inte känns välkomnande, men förhoppningsvis så tar individen åt sig och lär sig något på det. En person som blir ledsen/arg/stött osv. för att man bröt en regel som man inte kände till är väl antaligen inte en väldigt vettig postare i övrigt.

 

Eller för att dra den kanske något långsökta jämförelsen med verkliga livet:

 

"Vadå körde för fort? Det känns inte alls välkomnande att få en böter min första dag med körkort :( "

Det är lite skillnad på en 12-14 åring som kommer till ett forum och någon som är 18-20 och har körkort. Du kan inte begära av folk i yngre tonåren vad du begär av folk i din egen ålder.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är lite skillnad på en 12-14 åring som kommer till ett forum och någon som är 18-20 och har körkort. Du kan inte begära av folk i yngre tonåren vad du begär av folk i din egen ålder.

Ja. Det är klart det är skillnad. Jag påstod aldrig att det var samma sak. Som jag skrev i det tidigare inlägg så var det en ganska långt dragen jämförelse. Men den kan fortfarande appliceras på väldigt många saker, och åldrar.

 

Person A gör sak B, som är fel för att han inte visste.

->Någon säger till A att B är fel och han gör inte om det.

->Ingen säger till A att B är fel. Han fortsätter göra det.

 

Jag fortfarande inget problem i att rätta någon som gör fel. Oavsett om personen är två månader, fem år, 12 år, 17 år eller 87 år. En "låt gå, han visste inte"-attityd fungerar inte.

 

Jag förstår inte riktigt hur ni kan tycka att man istället för att bara säga till personen, så att denne kan lära sig och inte göra om det, bara skall skita i det för att "han visste inte". Detta kan ju slutändan leda till att personen gör fler misstag av samma art för att ingen orkade bry sig, och därmed blir bannad/varnad istället.

 

Var skall man i så fall dra "jag visste inte"-gränsen? Vid en viss ålder? Vid ett visst antal inlägg? Vid en viss typ av regelbrott?

 

Eller har jag missförstått era åsikter?

 

Edit: Och jag tycker att man kan begära av alla medlemmar på ett forum att de skall klara av att följa reglerna, oavsett vilken ålder det har. Om man anser att en person under en viss ålder inte klarar av reglerna får man ha en åldersgräns.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som WASD så är det troligt att de som hittar gamla trådar och postar i antagligen har gjort det för att de hittade en google-träff på något de sökte på. Om man ger dem tillsägelser kanske de känner sig mindre manade att fortsätta posta. Om de nu är intresserade av att fortsätta posta kommer de antagligen istället gå in på forumet och posta i aktuella trådar, eftersom de inte vet hur man använder sökfunktionen än, och därmed gör de inte om bumpningen. Efter hand så märker de, precis som vi alla här säkert någon gång har gjort, att bumpningar av 5 år gamla trådar inte uppskattas, och då låter man bli det.

 

Sen finns det många sätt att markera att en användare gjort fel förutom att ge tillsägelser/varningar eller banna. Man kan som moderator t.ex. skriva i tråden att den håller på och spåra ut och att folk ska skärpa sig, eller så kan man låsa tråden. Dessa alternativt känns inte lika illa som att ge någon en skriftlig tillsägelse och "hota" med att om man inte passar sig så kan man åka på en varning och bli avstängd i 7 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som WASD så är det troligt att de som hittar gamla trådar och postar i antagligen har gjort det för att de hittade en google-träff på något de sökte på. Om man ger dem tillsägelser kanske de känner sig mindre manade att fortsätta posta. Om de nu är intresserade av att fortsätta posta kommer de antagligen istället gå in på forumet och posta i aktuella trådar, eftersom de inte vet hur man använder sökfunktionen än, och därmed gör de inte om bumpningen.

 

Fast det här känns bara som en rad antaganden.

 

1) De kommer hit via google

2) De kommer känna sig mindre manade att fortsätta posta om de blir tillsagda.

3) De kommer vara mer manade att fortsätta posta om de inte blir tillsagda.

4) De vet inte hur man använder sökfunktionen.

 

 

Det är klart att det kan vara så. Men det kan ju precis lika gärna vara på något annat sätt.

 

Efter hand så märker de, precis som vi alla här säkert någon gång har gjort, att bumpningar av 5 år gamla trådar inte uppskattas, och då låter man bli det.

 

Varför skall man lära sig det efter hand om man kan lära sig det med en gång? Varför skall man göra många misstag innan man lär sig istället för att bara göra ett och sedan lära sig? Det verkar vara ett ganska konstigt tankesätt om du frågar mig.

 

Sen finns det många sätt att markera att en användare gjort fel förutom att ge tillsägelser/varningar eller banna. Man kan som moderator t.ex. skriva i tråden att den håller på och spåra ut och att folk ska skärpa sig, eller så kan man låsa tråden. Dessa alternativt känns inte lika illa som att ge någon en skriftlig tillsägelse och "hota" med att om man inte passar sig så kan man åka på en varning och bli avstängd i 7 dagar.

Ja, det är jag helt med på. Moderatorn måste förklara varför det är fel och säga vad som händer om personen fortsätter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte minnas att jag skulle ha varnat eller givit en tillsägelse för en bump. Tror inte att någon av de andra moderatorerna gör det heller. Sedan får man väl också tänks på kvalitén på inlägget där ett ämne bumpas, är det ett vettigt så finns det nog potential till en fortsatt diskussion. Sedan om en 5 års gammal tråd bumpas med ett "lLoLoL!!111!elva!-inlägg kan det nog vara lika bra att låsa. Man får ha förståelse om det är en ny medlem som bumpar, en medlem som var medlem en längre tid bör ju ha tillräckligt med förnuft till att avgöra om det är värt att skriva i en gammal tråd OCH göra det med ett bra inlägg.

 

Annars så kan man ju, eller snarare admin, fixa så att trådar som det inte skrivs några nya inlägg i under 30 dagar till exempel, blir automatiskt låsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...