Hoppa till innehåll

Lever Fuska.se Fortfarande?


unix
 Dela

Rekommendera inlägg

Nåja. Det är inga revolutionerande förslag, antagligen har allt redan sagts. Snarare är det mer förslag jag tycker är bra/nödvändiga :P

 

-Fler moderatorer. Tror det behövs 5-7 moderatorer för att de inte skall få allt för stor arbetsbörda. Om Draghon, Xade, Rapto och Boffa vill vara kvar, och är aktiva så får de såklart det, så antalet nya beror på hur många gamla som är kvar. Helst vill man ju ha moderatorer med lite olika personalitet, men samtidigt måste de kunna komma överrens och inte ge motsägelsefulla budskap.

 

-Skribenter. Skribenter skulle kunna vara ansvariga för att skriva nyheter, och eventuellt andra skriverier såsom krönikor. De bör även få Skribent som sin titel, alternativt som grupp (som moderatorerna har).

 

-Revision av reglerna. Har inga konkreta förslag (än, kanske kommer...) på hur detta skulle se ut, men det var väl inte direkt igår de uppdaterades?

 

-Viss revision av varningssystemet. På en stor sida som fuska.se är det naturligtvis en svår fråga hur man skall sköta varningssystemet. Moderatorerna kan inte ha en personlig relation till alla/de flesta av medlemmarna som på vissa mindre sidor. Det måste därför finnas ett varningssystem som appliceras på alla medlemmar, och lika i alla situationer. Det går inte att göra en fall till fall bedömning. Dock är det inte direkt någon mening med att banna någon som har varit medlem i fem år, för att han postade ett onödigt inlägg om han är vettig i övrigt. Vissa borde dock kanske bannas fortare än fem varningar?

 

-Lite tävlingar eller annat kul som ger lite mer liv åt sidan.

 

-------------------

Som sagt, det mesta har antagligen redan sagts. Jag ville mest bara formulera vad jag tror är det viktigaste på ett överskådligt och konstruktivt sätt. Men jag håller med Dave om att det behövs handling också. Förhoppningsvis jobbar Admin på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 277
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Se mer framåt istället för att vänta och se tills det blir försent.

 

Om till exempel ett stort spelsläpp är på gång, varför inte skapa en kategori eller ett subforum för det spelet redan innan det släpps? På det sättet kan man vinna nya medlemmar som kommer hit för att posta i det forumet, och då är ju chansen stor att de även börjar posta i övriga forumet.

 

Jag vet att admin har teorin att "skapas det trådar om spelet så får det en egen kategori", men om man redan har en kategori för det spelet så inspirerar det ju båda gamla, och kanske främst nya, medlemmar att posta om det spelet.

 

Äh, suger på att formulera sånt här, men ni förstår nog.

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se mer framåt istället för att vänta och se tills det blir försent.

 

Om till exempel ett stort spelsläpp är på gång, varför inte skapa en kategori eller ett subforum för det spelet redan innan det släpps? På det sättet kan man vinna nya medlemmar som kommer hit för att posta i det forumet, och då är ju chansen stor att de även börjar posta i övriga forumet.

 

Jag vet att admin har teorin att "skapas det trådar om spelet så får det en egen kategori", men om man redan har en kategori för det spelet så inspirerar det ju båda gamla, och kanske främst nya, medlemmar att posta om det spelet.

 

Äh, suger på att formulera sånt här, men ni förstår nog.

Förstår var du menar, och tycker det är bra i teorin. Dock förstår jag också att Admin inte vill hålla på skapa massa nya underforum som kanske aldrig blir något. Snarare är det nog bättre att ha det som vi har nu, med lite modifikationer. Warcraft och WoW skulle exempelvis kunna göras om till ett Blizzardforum. Att vara ansvariga för att starta Offciella trådar om stora spelreleaser skulle kunna vara skribenternas uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår var du menar, och tycker det är bra i teorin. Dock förstår jag också att Admin inte vill hålla på skapa massa nya underforum som kanske aldrig blir något. Snarare är det nog bättre att ha det som vi har nu, med lite modifikationer. Warcraft och WoW skulle exempelvis kunna göras om till ett Blizzardforum. Att vara ansvariga för att starta Offciella trådar om stora spelreleaser skulle kunna vara skribenternas uppgift.

Håller med till viss del. Att skapa ett, som du sa, "Blizzardforum" skulle nog fungera.

 

Är dock lite emot till exempel "Den officiella tråden om Diablo III"-trådar eller liknande då övriga forumet dör lite av sådana trådar. Visst, den tråden kanske blir aktiv, men då kommer det ju skapas extremt lite trådar i övrigt om det spelet eller vad det nu kan vara. Det känns mer inaktivt då, iaf enligt mig.

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar iden om officiella trådar. Då kan man föra småprat i ett inlägg som inte är värt att skapa en helt ny tråd för om man bara vill säga något snabbt. Jag har funderat på att göra en officiell tråd om ankor till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar iden om officiella trådar. Då kan man föra småprat i ett inlägg som inte är värt att skapa en helt ny tråd för om man bara vill säga något snabbt. Jag har funderat på att göra en officiell tråd om ankor till exempel.

Jo, det är klart. Jag har lite delad åsikt angående dessa officiella trådar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nåja. Det är inga revolutionerande förslag, antagligen har allt redan sagts. Snarare är det mer förslag jag tycker är bra/nödvändiga :P

 

-Fler moderatorer. Tror det behövs 5-7 moderatorer för att de inte skall få allt för stor arbetsbörda. Om Draghon, Xade, Rapto och Boffa vill vara kvar, och är aktiva så får de såklart det, så antalet nya beror på hur många gamla som är kvar. Helst vill man ju ha moderatorer med lite olika personalitet, men samtidigt måste de kunna komma överrens och inte ge motsägelsefulla budskap.

 

-Skribenter. Skribenter skulle kunna vara ansvariga för att skriva nyheter, och eventuellt andra skriverier såsom krönikor. De bör även få Skribent som sin titel, alternativt som grupp (som moderatorerna har).

 

-Revision av reglerna. Har inga konkreta förslag (än, kanske kommer...) på hur detta skulle se ut, men det var väl inte direkt igår de uppdaterades?

 

-Viss revision av varningssystemet. På en stor sida som fuska.se är det naturligtvis en svår fråga hur man skall sköta varningssystemet. Moderatorerna kan inte ha en personlig relation till alla/de flesta av medlemmarna som på vissa mindre sidor. Det måste därför finnas ett varningssystem som appliceras på alla medlemmar, och lika i alla situationer. Det går inte att göra en fall till fall bedömning. Dock är det inte direkt någon mening med att banna någon som har varit medlem i fem år, för att han postade ett onödigt inlägg om han är vettig i övrigt. Vissa borde dock kanske bannas fortare än fem varningar?

 

-Lite tävlingar eller annat kul som ger lite mer liv åt sidan.

 

-------------------

Som sagt, det mesta har antagligen redan sagts. Jag ville mest bara formulera vad jag tror är det viktigaste på ett överskådligt och konstruktivt sätt. Men jag håller med Dave om att det behövs handling också. Förhoppningsvis jobbar Admin på det.

Fler moderatorer kommer efter sommaren(?) förhoppningsvis då det eventuellt kommer bli ändringar på modverktygen och uppdateringen av sidan. Detta är anledningen till att admin har valt att avvakta med att tillsätta fler mods tills att detta är fixat. Finns för tillfället 2-3 medlemmar som kan tänkas att bli tillfrågade. Det är medlemmar som vi i "crew" har diskuterat och kommit fram till, där vi har gått efter hur personerna är som individ och historia på fuska samt att dem skulle platsa i modgänget, det är ju viktigt att vi moderatorer kan ha ett fungerande och effektivt samspel. Givetvis har vi även pratat om de förslag till mods som ni har tipsat om. Så vi har faktiskt lyssnat på er också gällande detta oavsett vilka medlemmar som kommer att tillsättas i slutändan.

 

ang. skribenter.

Tycker inte riktigt att det är någon aktuell uppdatering. Det är ju inte sådär jätteaktivt på den fronten gällande inskickade nyheter och dylikt. Det är ju bara att ni skriver och skickar in nyheter och dylikt så hamnar det ju på sidan. Behövs ju ingen särskild grupp/titel för det.

 

När det kommer till reglerna så kan jag inte med 100% säkerhet säga att dem kommer att ändras, men jag har ett minne av att jag läste i modorumet att admin kommer att ge reglerna en uppdatering också! Kan dessvärre inte hitta tråden så kan inte ge ett direkt svar.

 

När det kommer till varningssystemet så har jag även där minne av att jag läst något admin skrivit om att det kommer en ändring. Jag kan dock ha fel, så ta inte detta allt så allvarligt.

 

Vad exakt tänker du på tävlingar? Tävlingar som medlemmar skapar eller tävlingar som fuska står för?

Jag har en liten tanke gällande detta.

En medlem som tänker starta en tävling där ett pris utlovas, ex. ett varningskort eller x fuskamynt, så skulle denna medlem kunna skicka in detta till en mod/admin som kollar igenom den och sedan beslutar om medlemmen får något typ utav bidrag till tävlingen. Dvs att om priset är ett varningskort så kan fuska.se stå för det så att inte medlemmen som står för tävligen behöver bekosta detta. Detta bygger ju på att det är en relativt tydlig och genomtänkt tävling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

-Fler moderatorer. Tror det behövs 5-7 moderatorer för att de inte skall få allt för stor arbetsbörda. Om Draghon, Xade, Rapto och Boffa vill vara kvar, och är aktiva så får de såklart det, så antalet nya beror på hur många gamla som är kvar. Helst vill man ju ha moderatorer med lite olika personalitet, men samtidigt måste de kunna komma överrens och inte ge motsägelsefulla budskap.

Err, Boffa har ju inte vart mod på ett jävla bra tag och Xade hoppade precis in igen för sommaren. Har ju bara vart Rapto och jag sen förra sommaren, vilken sten har du befunnit dig under käre Guggo? :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nåja. Det är inga revolutionerande förslag, antagligen har allt redan sagts. Snarare är det mer förslag jag tycker är bra/nödvändiga :P

 

-Fler moderatorer. Tror det behövs 5-7 moderatorer för att de inte skall få allt för stor arbetsbörda. Om Draghon, Xade, Rapto och Boffa vill vara kvar, och är aktiva så får de såklart det, så antalet nya beror på hur många gamla som är kvar. Helst vill man ju ha moderatorer med lite olika personalitet, men samtidigt måste de kunna komma överrens och inte ge motsägelsefulla budskap.

 

Ser inte något behov av fler modds i dagslägget. Det är verkligen inte stökigt på sidan och det verkar inte som Draghon och Xade är särskilt stressade. Men givetvis kommer modds behövas senare om nu sidan börjar bli mer aktiv. Det kanske inte är dags att skaffa fler moderatorer, men kanske se över utbudet och fundera på vad man bör kräva och en moderator.

 

-Skribenter. Skribenter skulle kunna vara ansvariga för att skriva nyheter, och eventuellt andra skriverier såsom krönikor. De bör även få Skribent som sin titel, alternativt som grupp (som moderatorerna har).

Skribenter tror jag är en bra idé, det kommer visserligen att ändra Fuskas målgrupp något till äldre personer men åh andra sidan är väl det bara o bra om man vill få in mer medlemmar och då fiska i en äldre målgrupp. En sida som lägger ut kvalité engagerar sidan och andra och kommer säkerligen att bidra en del till sidans aktivitet.

 

-Revision av reglerna. Har inga konkreta förslag (än, kanske kommer...) på hur detta skulle se ut, men det var väl inte direkt igår de uppdaterades?

 

-Viss revision av varningssystemet. På en stor sida som fuska.se är det naturligtvis en svår fråga hur man skall sköta varningssystemet. Moderatorerna kan inte ha en personlig relation till alla/de flesta av medlemmarna som på vissa mindre sidor. Det måste därför finnas ett varningssystem som appliceras på alla medlemmar, och lika i alla situationer. Det går inte att göra en fall till fall bedömning. Dock är det inte direkt någon mening med att banna någon som har varit medlem i fem år, för att han postade ett onödigt inlägg om han är vettig i övrigt. Vissa borde dock kanske bannas fortare än fem varningar?

Allt ska inte kunna ge varningar, vissa saker bör bara ge tillsägelser och så städar moderatorerna undan det. Givetvis så ska medlemmar som bara spammar meningslös skit för sakens skull bannas eller varnas, men mindre spam, oftopic etc bör aldrig leda till varning. admin har länge kört ett alldeles för strikt varningssystem där allt ska loggas och sparas och moderatorerna inte får flytta eller ta bort anmälda inlägg hur som helst. Istället för att hålla på och fjompa så tycker jag det är bättre om moderatorerna i större utsträckning städar forumet än att hålla på att försöka "rensa" bort alla medlemmar. Så om någon spammar lite tar man bara bort det inlägget och ger en tillsägelse för att markera att användaren gick över gränsen.

 

Sen behöver det här med dubbelanvändare och proxys/VPNs ses över. De är ju förbjudna till största del för att admin vill ha koll. Men jag ser inget problem med att tillåta det, särskilt som många använder det för just anonymitet i sig allmänt över hela internet och inte för att slinka förbi admins regler på fuska.se, Om man bidrar med trevliga inlägg så ska man vara kvar på sidan, bidrar man med spam ska man bannas/varnas, dubbelanvändare eller inte.

 

Och att man ska bannas för evigt är ju bara löjligt, även om man numera kan be om amnesti. Man borde vid sin sista varning bli avständ i ett halvår/år och sen få komma tillbaka utan några varningar alls. Om banningstiden inte är evigheten kommer det i sig att minska antalet personer som direkt gör en dubbelanvändare för att hämnd-spamma.

 

Hela piratsaken i reglerna är också något som kraftigt behöver revideras. Jag kan hålla med om att Fuska inte ska bli en platform för att sprida torrenter för illegalt material, även om torrenter i sig inte är något olagligt, men att dra det till sådana gränser att man inte får länka något från t.ex. piratebay eller prata om µtorrent och liknande. Det är en väldigt konstig dubbelmoral när samtidigt diskussioner om knark och hur man trimmar sin moped får förekomma utan problem.

 

---------------------

 

Men i övrigt anser jag fortfarande att det är upp till medlemmarna att göra sidan till vad den är. admin kan bara göra en bra grobädd, men vad skörden blir är upp till oss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ang. skribenter.

Tycker inte riktigt att det är någon aktuell uppdatering. Det är ju inte sådär jätteaktivt på den fronten gällande inskickade nyheter och dylikt. Det är ju bara att ni skriver och skickar in nyheter och dylikt så hamnar det ju på sidan. Behövs ju ingen särskild grupp/titel för det.

 

Det är ju därför något som skribenter kan behövas, så att det blir lite mer fart på det hela. Dessutom tycker jag det ger ett bättre intryck om det finns utsedda skribenter som bidrar med nyheter. Dessutom blir det säkert en högre standard också.

 

 

Vad exakt tänker du på tävlingar? Tävlingar som medlemmar skapar eller tävlingar som fuska står för?

Jag har en liten tanke gällande detta.

En medlem som tänker starta en tävling där ett pris utlovas, ex. ett varningskort eller x fuskamynt, så skulle denna medlem kunna skicka in detta till en mod/admin som kollar igenom den och sedan beslutar om medlemmen får något typ utav bidrag till tävlingen. Dvs att om priset är ett varningskort så kan fuska.se stå för det så att inte medlemmen som står för en behöver bekosta detta. Detta bygger ju på att det är en relativt tydlig och genomtänkt tävling.

 

Venne, det var bara ett förslag på vad man kan göra för att skapa aktivitet. Men jag gillar ditt förslag! Dock verkar det som tävlingar kanske behöver vara ganska hårt reglerade, för att undvika massa gnäll och tjafs.

 

Ser inte något behov av fler modds i dagslägget. Det är verkligen inte stökigt på sidan och det verkar inte som Draghon och Xade är särskilt stressade. Men givetvis kommer modds behövas senare om nu sidan börjar bli mer aktiv. Det kanske inte är dags att skaffa fler moderatorer, men kanske se över utbudet och fundera på vad man bör kräva och en moderator.

Jag håller med dig. Dock tycker jag att man kanske bör tillsätta moderatorer i förebyggande syfte. Det är ju inget som måste göras nu genast, men ändå relativt snart. Som Rapto skrev, efter sommaruppdateringen kanske.

 

 

Allt ska inte kunna ge varningar, vissa saker bör bara ge tillsägelser och så städar moderatorerna undan det. Givetvis så ska medlemmar som bara spammar meningslös skit för sakens skull bannas eller varnas, men mindre spam, oftopic etc bör aldrig leda till varning

Visst. Dock bör upprepade tillsägelser slutligen resultera i en varning. Även om varje förseelse för sig kanske inte var så farlig.

 

admin har länge kört ett alldeles för strikt varningssystem där allt ska loggas och sparas och moderatorerna inte får flytta eller ta bort anmälda inlägg hur som helst

 

Verkligen? Det har jag aldrig hört talas om.

 

Istället för att hålla på och fjompa så tycker jag det är bättre om moderatorerna i större utsträckning städar forumet än att hålla på att försöka "rensa" bort alla medlemmar. Så om någon spammar lite tar man bara bort det inlägget och ger en tillsägelse för att markera att användaren gick över gränsen.

 

 

Håller med. Moderatorerna bör få större "makt" så att de bättre kan moderera. Till exempel bör de även kunna banna medlemmar, vilket endast admin kan i dagsläget, iirc.

 

De är ju förbjudna till största del för att admin vill ha koll. Men jag ser inget problem med att tillåta det, särskilt som många använder det för just anonymitet i sig allmänt över hela internet och inte för att slinka förbi admins regler på fuska.se, Om man bidrar med trevliga inlägg så ska man vara kvar på sidan, bidrar man med spam ska man bannas/varnas, dubbelanvändare eller inte.

 

Om jag minns rätt, så tillkom VPN/Proxyregeln som en följd av att det gjordes en hel hög med dubbelanvändare av folk med proxy och därför gick det inte att faktiskt bevisa vilka som var dubbelanvändare och inte. Tråkigt att ett litet gäng med för mycket fritid skall förstöra för andra genom att skapa massa dubbelanvändare. Jag önskar att regeln inte behövde finnas, men jag förstår varför den gör det. I en perfekt värld så hade alla haft en användare var.

 

Och att man ska bannas för evigt är ju bara löjligt, även om man numera kan be om amnesti. Man borde vid sin sista varning bli avständ i ett halvår/år och sen få komma tillbaka utan några varningar alls.

 

Nja... man får ju rätt många chanser innan man slutligen blir bannad. Jag tycker inte man skall få komma tillbaka efter så kort tid som inget har hänt, oavsett vad. En perm ban skall vara just permanent. Dock tycker jag att efter ett år så kan medlemmar som uppenbarligen inte är dumma i huvudet, utan som har lyckats bli bannade ändå, kan få komma tillbaka. Fast då tycker jag att admin och moderatorerna bör göra en fall till fall bedömning där de tittar på medlemmens varningar, varför han blev bannad och historia. Man skall inte få komma tillbaka villkorslöst.

 

Om banningstiden inte är evigheten kommer det i sig att minska antalet personer som direkt gör en dubbelanvändare för att hämnd-spamma.

 

Hur vet du det?

 

]Hela piratsaken i reglerna är också något som kraftigt behöver revideras. Jag kan hålla med om att Fuska inte ska bli en platform för att sprida torrenter för illegalt material, även om torrenter i sig inte är något olagligt, men att dra det till sådana gränser att man inte får länka något från t.ex. piratebay eller prata om µtorrent och liknande. Det är en väldigt konstig dubbelmoral när samtidigt diskussioner om knark och hur man trimmar sin moped får förekomma utan problem.

 

Jag tycker att man skall få diskutera piratkopiering, precis som jag tycker man skall få diskutera knark och trimmning. Dock tycker jag inte man skall få säga "Köp ditt knark här", "Såhär trimmar du din moppe" eller "Gå in här så hittar du en sjuk nice torrent till nya Spiderman-filmen". Men man bör naturligtvis få diskutera kring det.

 

Knark diskuteras inte på det sättet, såvitt jag vet. Det är inget olagigt i att diskutera kring drogpolitik osv. Mopedtrimning har jag ingen koll på. Men om du anser att den bryter mot reglerna så antar jag väl att du har anmält tråden?

 

 

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...