Hoppa till innehåll

Dave37's Frågetråd


Rekommendera inlägg

Fråga på, folk verkar alltid lyckas hitta på frågor och det kan väl vara kul för er alla att få en ursäkt att spamma i ett forum där man ändå inte får FM eller FR. Får se hur många frågor jag orkar med och vilka jag orkar med. :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket elevhem skulle du hamna i om du skulle gå på Hogwarts, och varför?

Det är väl upp till hatten att bestämma? :P

 

Nä men om man tar t.ex. Neville Longbottom som exempel så hamnade han i gryffindor även om man kanske skulle tycka att han passade bättre i Hufflepuff, åtminstone om man ser på hans personlighet i de första böckerna. Sen är ju ens personlighet långt i från så ensidig som elevhemmen framställs. Vi alla är stundtals modiga, stundtals omtänksamma, stundtals intellektuella och stundtals sluga och giriga. Jag är en obotlig nörd som älskar kunskap så på så sätt skulle jag passa bra in i Ravenclaw. Jag står upp för vad jag tycker och jag vågar stå på mig, på så sätt passar jag i Gryffindor, även om jag kanske inte är den mest äventyrslystna personen. Jag ser mig själv som en väldigt snäll och omtänksam person och jag har väldigt svårt att vara genomgående elak, inte ens mot de som hatar mig. På så sätt passar jag bra in i Hufflepuff. Jag är också taktisk och gillar att "planera", lista ut hur andra fungerar och försöka påverka andra att agera/reagera på ett förbestämt sätt. På så sätt passar jag i Slytherin.

 

Så jag kan inte riktigt svara på den frågan. För mig är personligheter för komplexa och dynamiska för att det ska gå att stoppa in dem i fack på det sättet.

 

Sen vilket elevhem skulle du egentligen vilja hamna i? Utan att bry dig om vart du borde hamna.
Man är ju klart fläckad av vinklingen i böckerna och eftersom Slytherin (särskilt i de senare böckerna) framställs som någon slags Voldermortjugend så är det klart att man inte vill hamna där, de tre andra elevhemmen är ju "goda" och det spelar inte så stor roll i vilket jag skulle hamna i.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I do like your answer.

Ibland så kan man dock ha självinsikt nog att veta vilka karaktärsdrag som är starkare än andra. ;)

 

Hursomhelst, frågan är nu har du några tvångstankar eller tvångsbeteenden? Vet du varför du har just dessa tvång?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du fick ta tillbaka en person ifrån döden alt. rädda en levande person ifrån döden (dvs. att personen i fråga aldrig kommer dö av sjukdom/olycka eller dylikt utan dö en naturlig död vid en ålder av 80-100år), vem skulle det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I do like your answer.

Ibland så kan man dock ha självinsikt nog att veta vilka karaktärsdrag som är starkare än andra. ;)

Klart jag kan välja nått men jag känner inte att jag i det avseendet klarar av att vara tillräckligt objektiv om mig själv för att kunna svara ordentligt. Jag skulle antingen känna att jag målar en för positiv bild av mig själv eller att jag försöker framhäva min externa image. kort sagt ge en något så när orealistisk bild av mig själv.

 

Hursomhelst, frågan är nu har du några tvångstankar eller tvångsbeteenden? Vet du varför du har just dessa tvång?

Nej har inga tvångstankar eller beteende, så vitt jag vet är jag fullt psykiskt frisk, jag har i alla fall ingen diagnos för något psykiskt. Jag har ju givetvis rutiner och mindre beroenden precis som alla. Varje gång jag blir hungrig börjar jag tänka på mat t.ex. Jag borstar tänderna varje dag. Jag sitter gärna en stund vid datorn varje dag. Jag brukar stänga toalettdörren om den står på glänt. Men inget som jag ALLTID ALLTID gör eller som jag mår märkbart dåligt av att inte göra nån gång då och då.

 

Om du fick ta tillbaka en person ifrån döden alt. rädda en levande person ifrån döden (dvs. att personen i fråga aldrig kommer dö av sjukdom/olycka eller dylikt utan dö en naturlig död vid en ålder av 80-100år), vem skulle det vara?
Hmm... De flesta skulle nog svara en gammal släkting. Min farmor dog t.ex. när hon var 64 eller nått sånt i cancer (jag var 3). Men faktum är att jag inte längre känner någon saknad över henne och har därför inget stort hål inom men som jag känner att jag behöver fylla.

 

Det är ju också en fantastisk kraft eller möjlighet eller vad man nu ska kalla det. Det känns inskränkt och rent ut sagt korkat att inte gå längre ut än sin egen bekantskapskrets. Jag kan inte säga någon specifik person, men jag skulle kunna tänka mig att återuppliva någon duktig, öppensinnad vetenskapsman eller liknande. Deras skarpa hjärna hade indirekt kunna nyttja mig genom deras inverkan på samhället, och förhoppningsvis nyttja samhället och dess invånare samtidigt. Tänkte först på Nikola Tesla, men han dog tydligen vid 86 års ålder ändå. Går man för långt tillbaka i historien så stöter man bara på folk vars idéer ändå är utdaterade, men kanske att om de kan anpassa sig och läsa på så skulle de ändå vara en god resurs. Leonardo t.ex. Även om han var typ 500 år före sin tid så har vi nu passerat även hans idéer. Och Arkimedes matematik lärs ut till 13-14 åringar numera.

 

Carl Sagan är person jag precis kom på som gärna hade kunnat få några år till på nacken. Hans vision om enad mänsklighet och hur han satte vår planet och civilisation i förhållande till universums totala rum och tid är fascinerande och jag tror att han hade kunnat inspirera många idag, jag tror han hade uppskattat Occupy och den förändringen vi idag börjar se i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...