Hoppa till innehåll

Skärmen Funkar Inte


Dave37

Rekommendera inlägg

Tjena, jag har en stationär dator och jag stötte på ett litet oväntat problem i morse när jag skulle starta den. Den funkade fint (eller ja, i alla fall som den brukar) igår. När jag startade den idag så funkade inte skärmen riktigt. Det kom ström till den för den lilla knappen som man sätter på och av skärmen med blinkade blå. En liten ruta upp i vänstra hörnet blinkade "analog", "digital", "analog", "digital" några gånger tills den slutade och skärmen blev helt svart. Jag tänkte att det var något glapp så jag tog ur och satte i sladdarna ordentligt igen, både ändarna som går in i skärmen och in i datorn. Det hjälpte inte. När jag drog den där blåa sladden som jag inte kommer ihåg vad den heter så kom det upp ett annat meddeleande mitt på skärmen i still med "no cable connection" eller nått och tre fyrkanter (blå, röd, grön).

 

Så jag antar att skärmen har både ström och anslutning men att det inte vill visas någon bild av någon anledning. Något tips om vad som kan vara fel och vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Testat en annan sladd och det hjälpte inte, testade en annan sladd och annan skärm och det funkade inte heller. Är inte helt säker men det låter inte som om datorn startar ordentligt. Skulle nästan tro att hårddisken har kraschat. Vad kan man göra? Kan man lämna in den och hoppas på att rädda filerna på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Testa med en annan skärm fungerar inte den är det antagligen något i datorn som Vitdom skrev.

Lämna in min på Inet för felsökning och i mitt fall var det moderkortet.

Fick tillbaka datorn efter en vecka.

 

Edit: Såg att du testa annan skärm.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och om det ligger i grafikkortet eller processorn så är egentligen "bara" att byta de komponenterna?

Jag har ett eller två gamla grafikkort du kan få/låna för att se om det är det som strular. De två jag har är både AGP och PCI-E tror jag så kolla vad du har. Ta kort i datorn om du inte vet. Men prova först att koppla skärmen direkt till moderkortet om den har ett uttag för det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...