Hoppa till innehåll

Dags För Ny Dator


Dave37

Rekommendera inlägg

Ok, min gamla kära dator som varit mig trogen i 5.5 år har (äntligen) klappat ihop. Så dags för en ny! Eftersom jag inte har behövt bekymra mig för datorer på över ett halvt decenium har jag ingen som helst koll på hårdvara egentligen, så jag tänkte att eftersom det finns några här som faktiskt verkar veta lite grann så postar jag en tråd om det här.

 

Budget: 7000-9000 kr

Bygga själv (eller åtminstone köpa delar)

Ska användas till: Uhm.. allt möjligt, vill kunna spela alla sorters spel typ utan problem och ser gärna att den hänger med i svängarna i några år framöver och att det är någolunda lätt att byta/uppgradera komponenter om så behövs.

OS: Linux, vet dock inte exakt vilket, finns det något test man kan göra för att ta reda på vilket som passar en bäst?

 

Jag har redan en offert från en snubbe så ni får gärna tycka till om denna:

 

QUOTE

Pris: 7200 kr

 

CPU: Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB

MK Gigabyte GA-Z77-DS3H Socket 1155, Z77, ATX

RAMMINNE: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1,6V./XMS3 - Core i7/i5 and Core 2, Phenom II - Dual Ch (4GBx2

GK : Gigabyte Geforce GTX 550Ti OC 1GB DDR5, (970Mhz), DVI, HDMI, VGA

DATALÅDA : COOLERMASTER Kab ATX CM Elite 334U

Nätagg CM GX Lite 600W 86%, black

HDD : 1TB Western Digital Caviar® RE4, SATA-600, 64MB, 7200RPM (Raid Edition)

DVDBRÄNNARE : DVD±RW Optiarc 7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

 

 

 

 

Slutgiltig uppsättning:

 

http://www.fuska.se/forum/index.php?s=&...t&p=1953673

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Pris: 7200 kr

 

CPU: Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB

MK Gigabyte GA-Z77-DS3H Socket 1155, Z77, ATX

RAMMINNE: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1,6V./XMS3 - Core i7/i5 and Core 2, Phenom II - Dual Ch (4GBx2

GK : Gigabyte Geforce GTX 550Ti OC 1GB DDR5, (970Mhz), DVI, HDMI, VGA

DATALÅDA : COOLERMASTER Kab ATX CM Elite 334U

Nätagg CM GX Lite 600W 86%, black

HDD : 1TB Western Digital Caviar® RE4, SATA-600, 64MB, 7200RPM (Raid Edition)

DVDBRÄNNARE : DVD±RW Optiarc 7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

Skit dator. Ta Ivy bridge, annat ram och mycket bättre grafikkort!

Det jag gjorde fel på min förra dator vara att jag tog i5 2500k, 8 gb ram 1600 mhz och sen pengarna jag hade kvar till ett grafikkort (HD 6950 2Gb) men ett dyrare grafikkort är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Inte konstigt att ditt grafikkort sög det var ju inte Nvidia. Detta grafikkortet ska tydligen kunna max LoL på veryhigh och ändå gå i upp yill 60 FPS enligt de recenstionerna jag som hastigast har läst. "Nästa steg" uppåt verkar samma fast 560Ti istället.

 

Hörde också att den processorn som står i offerten ska gå att överclocka rätt lätt vilket verkar vara mer problematiskt med Ivy bridge.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte konstigt att ditt grafikkort sög det var ju inte Nvidia. Detta grafikkortet ska tydligen kunna max LoL på veryhigh och ändå gå i upp yill 60 FPS enligt de recenstionerna jag som hastigast har läst. "Nästa steg" uppåt verkar samma fast 560Ti istället.

 

Hörde också att den processorn som står i offerten ska gå att överclocka rätt lätt vilket verkar vara mer problematiskt med Ivy bridge.

så länge du väljer en K processor så är överklockning lika lätt på både ivy och sandy bridge, dock blir ivy bridge varmare vid överklockning. jag skulle rekommendera en i5 2500K, GTX 560Ti och 8GB RAM 1600MHz, och kanske ett P67 chipset på moderkortet istället för Z77 för att spara lite pengar. Resten är upp till dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den du snackar om är inte helt värdelös, men lite väl mycket att betala 7200kr för ett 550ti och 2500k. Kan fixa ihop ett bättre paket för 7200kr, men behöver du ny hårddisk och kanske SSD?

 

Och, om du vill kunna spela - varför hade du då tänkt använda Linux? Inget illa menat till Linux, (föredrar det framför Windows) men det är absolut inget man ska ha om man ska spela.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Den du snackar om är inte helt värdelös, men lite väl mycket att betala 7200kr för ett 550ti och 2500k. Kan fixa ihop ett bättre paket för 7200kr, men behöver du ny hårddisk och kanske SSD?

 

Och, om du vill kunna spela - varför hade du då tänkt använda Linux? Inget illa menat till Linux, (föredrar det framför Windows) men det är absolut inget man ska ha om man ska spela.

Har hört att det inte är några problem att spela spel med Linux om man har rätt program. Någon som faktiskt använder linux eller har riktig kolla på det där får gärna rätta mig eller förtydliga. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hört att det inte är några problem att spela spel med skyrim om man har rätt program. Någon som faktiskt använder linux eller har riktig kolla på det där får gärna rätta mig eller förtydliga.

Antar att du tänker på Wine. Hursomhelst så tror jag knappast att Geforce-drivrutinerna till Linux är anpassade för Windows-spel, låter väldigt orimligt...

 

Här har du en dator som är bättre än den som du hade tänkt dig, SSDn är det som gör den lite dyrare:

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1861407/davvedator

 

DVD-brännaren är i lager den 9:e juni.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det blir sämre prestanda av att emulera. Folk har kört Skyrim i wine men jag föredrar dualboot för de få saker jag vill göra på windows för bästa prestanda.

 

Men Davve du kan få låna ett gammalt grafikkort jag har för att se om det är det som är felet i din dator. Jag använder det inte själv så du kan säkert ha det i år. Så slipper du köpa en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag vet att det är grafikkortet som är paj och jag har ändå tänkt att skaffa en ny dator i sommar för min är så gammal och slö. Men du säger WASD att jag kanske ska överväga windows ändå om jag plannerar att spela en del spel?

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den är slö för att windows blir slött med tiden. Om du installerar Linux på den blir den som ny försöker jag säga.

 

Själv så dualbootar jag just nu. Men jag spelar inte windows-spel ens en gång i veckan. När jag väl vill göra det startar jag bara om datorn till windows, låter den stå och lagga några minuter som windows gör vid start, och sen kör jag igång spelet. Sen bootar jag direkt om till Linux när jag vill återgå till min normala användning. Om du dock vill spela spel flera gånger per dag som bara stödjer windows kan detta kanske bli opraktiskt. Du får bedöma själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, om du inte vill spela spel så räcker det bara att installera Linux på din nuvarande dator, det kan jag garantera. :D

 

Men det är inte värt att hålla på med Wine om man ska spela, om man är ny till Linux så kan det vara rätt så svårt att få något att fungera, det är inte bara att installera med Wine och sen så är det klart. Kan bara rekommendera Windows till gaming, och du tänker väl inte köpa den där datorn för 7200kr av den där snubben? Ser verkligen ut som han försöker blåsa dig...

 

Rekommenderar dock att vänta ett tag till GTX 660 kommer (nya generationens motsvarighet till 560ti, snabbare och drar mindre energi), bör vara minst en eller två veckor kvar nu tills den lanseras. Vad behöver du nytt? (förutom grafikkort, processor och moderkort) Vill du ha allting nytt, eller kan du sätta in delar från din gamla dator? (tex DVD-brännare, nätagg och hårddisk)

 

Mitt Windows har aldrig blivit slött med tiden, och jag bootar upp skitsnabbt (dock så har jag SSD nu, men innan så hade gick det snabbt också), bara man inte har massor med jävla skitprogram som startar upp när man bootar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den är slö för att windows blir slött med tiden. Om du installerar Linux på den blir den som ny försöker jag säga.

Jo det är möjligt men jag vill inte ha en dator som beter sig som en ny dator för 6.5 år sen. Jag vet att den har blivit slöare men samtidigt vet jag var datorn har klarat för spel med tanke på grafikkort och processor. Den är inget bra med dagens mått mätt, oavsett OS.

 

Rekommenderar dock att vänta ett tag till GTX 660 kommer (nya generationens motsvarighet till 560ti, snabbare och drar mindre energi), bör vara minst en eller två veckor kvar nu tills den lanseras.

Jo jag kan ju lika gärna vänta för det kommer ändå ta ett tag att sätta sig in i allt.

 

Vad behöver du nytt? (förutom grafikkort, processor och moderkort) Vill du ha allting nytt, eller kan du sätta in delar från din gamla dator? (tex DVD-brännare, nätagg och hårddisk)
Allt nytt antar jag, tror inte det finns mycket i min dator som är värt att spara, kanske DVD-brännare i så fall. Får se när jag har läst på mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...